Någon som testat Kjell&Co:s halvledaranalysator?

thommyj

Någon som testat Kjell&Co:s halvledaranalysator?

Inlägg av thommyj »

Någon som testat analysator halvledare hos Kjell? Finns också motsvarande för LCR. Finns det alternativ i samma prisklass? Är främst ute efter att identifiera vad jag egentligen har i skräplådan.
Senast redigerad av blueint 2 juli 2013, 13:51:36, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ettordsrubrik: halvledaranalysator
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: halvledaranalysator

Inlägg av psynoise »

Flera billiga multimetrar har samma funktion och vad som är speciellt med just denna framgår inte i produktbeskrivningen vad jag kan se. Sedan tror jag inte det är helt enkelt att sortera ut transistorer på småsignalsförstärkningen då flera varianter har ett väldigt stort spann. Tyvärr är nog typbenämningarna och bärbar dator bättre.
Användarvisningsbild
kankki

Re: halvledaranalysator

Inlägg av kankki »

Jag har iaf hört bra saker om Peaks mätinstrument
blueint
Kontakt:

Re: Någon som testat Kjell&Co:s halvledaranalysator?

Inlägg av blueint »

Hade den fixat både halvledare och passiva (LCR) i samma manick för ett lägre pris så hade det varit klart intressant.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Angående kapacitans och induktions mätning finns även detta på billigare multimeters. Vill man dock har ett tillförlitligt mätvärde gäller det att läsa på om mättekniken. Fast i ett sådant fall skulle jag istället ta fram en bra signalgenerator och mäta på ett sådant sätt som tar fram just det som är kritiskt i det specifika fallet.

När det gäller kapacitans mätning finns det iaf två enkla fall att utgå ifrån. Antingen mäta ur- eller uppladdningstiden från ett enhetssteg eller beräkna impedansen för olika frekvenskomponenter och därifrån ta fram reaktans och serie resistans.

\(\text{kapacitiv reaktans: } X_{c} = \frac{1}{\omega C}\)

\(\text{Impedans: } Z_{c} = R_{s}+jX_{c}\)

där \(C\) är kapacitansen, \(R_{s}\) är seriereistansen och \(\omega\) vinkelfrekvensen.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Finns ett öppenkod-projekt för att testa alla 3-benta saker och LCR. Troligen är det billigare att köpa färdigt än att bygga på egen hand.

Dvs har man en 3-bent pryl och ansluter så säger den vad det är för något (tex N-FET), lite mätdata (dvs den är hel) och vilket ben som är vad (om det är svårt att hitta datablad).

Visst finns det säkert någon udda 3-bent sak den inte kan identifiera.

Jag har denna och den fungerar bra. Finns från flera säljare och det är samma saker, samma programvara. Har skurit till en fin låda i plywood med batterifack.

Pris 83kr.

http://www.ebay.co.uk/itm/TRANSISTOR-TE ... 0899052506
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag har en sån halvledaranalysator, fantastiskt smidig!

Perfekt när man bara behöver någon enkel transistor till något obetydligt, hugg en i lådan och mät upp pinouten, färdigt. Inget googlande efter datablad etc.
Och ja, testa lysdioder och annat är också smidigt, eller att ta reda på något man inte hittar datablad till.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Såg intressant ut. Hur låga kapacitanser kan man mäta? Jag har behov av att mäta ner till ca 20 pF.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@Klas-Kenny, Ebay varianten eller Kjells? ;)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

blueint: Min är köpt på Electrokit. :)

Edit: Alltså samma som Kjells.
thommyj

Inlägg av thommyj »

psynoise skrev:Flera billiga multimetrar har samma funktion och vad som är speciellt med just denna framgår inte i produktbeskrivningen vad jag kan se. Sedan tror jag inte det är helt enkelt att sortera ut transistorer på småsignalsförstärkningen då flera varianter har ett väldigt stort spann. Tyvärr är nog typbenämningarna och bärbar dator bättre.
Inser att jag inte kommer kunna identifiera komponenter exakt, var mest ute efter samma sak som Klas-Kenny beskriver. Hitta något snabbt i skräplådan till projekt där kraven inte är så höga.

Netrunner: Tack, ska kolla in den. Opensource är alltid roligt, finns det en pekare till projektet?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ibland behöver man en TUN eller TUP (Transistor, Universell, NPN eller PNP) och då kan en sådan mojäng vara helt OK.

Men att ha den till annat än att ange NPN/PNP skulle jag vara mycket misstänksam till! Dels för att jag inte riktigt litar på mätningen och dels för att om det värde är av vikt tar man inte transistorer från skrotbingen!

En NPN/PNP-testare kan i övrigt enkelt göras med en 4049, ett par LED, 4 st 1N4148, 4 st motstånd och ett par kondensatorer.
Skriv svar