Verktygsslipmaskin som utrustas med kamera och 7" skärm

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Verktygsslipmaskin som utrustas med kamera och 7" skärm

Inlägg av DW »

För att slippa stå i konstiga vinklar när jag ställer in fräsar inför slipning i min verktygsslipmaskin har jag en tanke att montera
en digitalkamera av modell backkamera eller en zoomkamera och på lämpligt ställe ha en skärm i storlek 7" stående.
Jag har ingen nytta av en stor klumpig pc i detta fallet utan vill endast ha det enklaste möjliga.
I urvalet har jag köpt några kameror samt en skärm. Målet är att få en bra upplösning så att jag ser den exakta egg och släppvinkeln.

Maskinen ifråga ser ut så här och är utrustad med diamant eller CBN-slipskivor för allt från hårdmetall till snabbstål (HSS).
Eftersom det är en multimaskin kan man slipa det mesta i rätt storlek. Som innebär pinnfräsar / skivfräsar upp till ca 150mm.
Rundslipa små detaljer. -bilder på maskindelar kommer senare.
IMG_5760.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Re: Verktygsslipmaskin som utrustas med kamera och 7" skärm

Inlägg av DW »

En bild på TFT skärmen

DSC09442.JPG
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det är ju en smart grej.

Hur är det med ljus / lampor?

Ska du ha en "video-switch" eller "bild i bild"?

Ibland får man problem med att ha både mycket ljusa och mycket mörka saker i samma bild. En av dom 2 blir då bara en "blobb" utan detaljer, man kan inte få detaljer i båda det ljusa och mörka området. Det finns kameror som klarar detta bättre med hjälp av WDR "digital wide dynamic range", tex denna:
http://www.ebay.co.uk/itm/700TVL-CCTV-S ... 1058412536
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

netrunner

Tack för länken till en smart kamera :tumupp:
Jag köpte ett billigt kit som i grunden äer en backkamera men tyvärr så brukar dessa ha en inbyggd fast bild som någon slags referens tror jag.
Antagligen lättare att backa mot detta om inget annat finns - syns i bilden. Det är ju inget jag behöver utan tvärt om vill jag ha en utan.
Precis som den du hänvisar till.

Bakgrunden till varför jag vill ha en bild i bild är att ha så lite grejor som möjligt
Hela idén kom efter att jag länge sökt ersättare till mina cnc maskiners skärmar som trotts monokroma, stora och osäljbara kan kosta upp till 29 000kr!! (till min Sinumerik)
I den härvan fann jag en del bra grejor bl.a en sida om arcadspel som mycket bra info kom fram om crt och konvertering.

http://www.aceamusements.us/how-to-conv ... itor-.html

Jag köpte en zoomkamera bara för testa som zoomde 200ggr och funderad på om det fanns någon nytta med detta.
Men vissa grejor Kina funkar ju inte så länge, så lagom till att ta ut den från kontoret gick den sönder. 15 var drifttiden men jag hann få upp ögonen för olika idéer.
Snart fundera jag på inställningar isamband med verktygsinställning på maskiner och slutligen kom tanken på min verktygsslipmaskin.
Projektet kommer kanske ta lite tid trotts att det mest ligger här på kontoret.

22:06
Då har jag beställ en kamera av den modell du visade ovan :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om du undrar så finns det 2 standarder för dom linser som används till övervakningskameror_

Det är gänga M12x0,5 och en som bara heter "C" eller "CS".

Det är M12x0,5 du ska ha "lilla gängan".

Vill du absolut ha stora gängan "C" / "CS" så byter du bara lins-hållare på kretskortet.

Kameror är inte magiska. Det är bara att slöjda på med silvertejp / spikband / plywood / glas / spegel / osv... den biten har du nog koll på. Varning för smältlim bara, kamerans kretskort kan blir ganska varmt och då släpper limmet.

Söker man på "CCTV lens" så finns det 6600+ att välja med från 12kr. Med zoom kostar det från 65kr.

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_sop=1 ... 2&LH_BIN=1
Denna kan ju bara bra om du vill kunna zooma in nära: http://www.ebay.co.uk/itm/Mini-1-3-2-8m ... 3a8201c04c

Monitor finns med lite olika upplösning, tex denna har 800 pixel. Det kanske eller kanske inte påverkar det du ska göra: http://www.ebay.co.uk/itm/Ultrathin-7-L ... 1c22aad72b

Ska du ha flera fasta kameror till en monitor för att titta på olika moment, ett-i-taget så kan det vara kul med en video-switch. http://www.ebay.co.uk/itm/AV-Audio-Vide ... 19d86602d3
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

netrunner

-du har hittat en hel del som jag ej ens visste fanns, det finns anledning att titta närmare på dessa efter hand. Video-switchen kan bli aktuell i annat sammanhang.
Jag har fler funderingar på att utnyttja kameror i bl.a annat min min cnc svarv. Men där är vi inte ännu.
Tack för dina tipps :tumupp:
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Monterade upp kameran och skärmen bara för att se om den kommer att funka.
Nu har jag varken rätt kamera eller än viktigare rätt lins så det är enbart en "mockup"
IMG_0338.JPG
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Inga stora händelser men idag kom ett nytt kamerakit.
IMG_0357.JPG
Skriv svar