Hejsan, jag håller på med en sorts robotprojekt (leksakskanon fyi) där det ingår komponenter som matas med 5V eller 12V. Strömmarna varierar då mycket eftersom det är både fjuttiga IC-kretsar och servon inblandade. Hittills har jag försett allt genom att först ha en nätadapter från vägguttaget som ger 12V 1.1A till min labbräda. Sedan 47kOhm och 33kOhm i serie mellan 12V och jord vilket ger en 5V punkt mellan dem. Både 12 volt och 5 volt går sedan via en spänningsföljande op-amp för att stabilisera spänningarna innan de går in i resten av kretsen. Op-ampen matas med nätadapterns 12 volt såklart.
Det händer dock att 5V sjunker till exempelvis ca 3V en kort stund efter att jag slår på strömmen. Jag är rätt säker på att OP-ampen teoretiskt klarar att ge all ström som nättagget ger för den är på 2A. Fast den kanske ger för mycket då? Levererar en OP-amp alltid all ström som den har tillgång till?
Jag märkte dock även utan OP:n att när jag hade en vanlig IC-krets mellan 5V och jord (alltså IC:ns pluspol bara mellan resistorerna) så sjönk 5V till ganska exakt hälften. Jag funderar på om det är min nätadapter som gör något "smart" där. Den har ju "overcurrent, overload, overheat, undervoltage protection." Mer här:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19681
Så hur ska jag fortsätta? Vill använda samma adapter för den är ju bra annars.
Strömförsörjning 5V och 12V
Re: Strömförsörjning 5V och 12V
Hej.
Att tänka på är att en spänningsdelare med endast resistorer har en väldigt stor utresistans (som resistorerna parallellkopplade) vilket gör att spänningen sjunker drastiskt beroende av belastning. Det finns flera bättre vägar att gå där några exempel är
* Använd kommersiell integrerad spänningsreglulator som t.ex klassikern 7805.
* Använd spänningsföljare efter spänningsdelaren med exempel en operationsförstärkare.
* Använd resistorer med lägre resistanser för spänningsdelaren.
Jag själv hade tagit en enkel spänningsregulator vilket ändå alltid är bra att ha tillhands. Typiskt idag är att kretskort med digitallogik använder sig av flera olika matningsspänningar. Vanligt är då att använda sig av flera olika integrerade spänningsregulatorer som tillhandager de önskade matningsspänningarna.
Att tänka på är att en spänningsdelare med endast resistorer har en väldigt stor utresistans (som resistorerna parallellkopplade) vilket gör att spänningen sjunker drastiskt beroende av belastning. Det finns flera bättre vägar att gå där några exempel är
* Använd kommersiell integrerad spänningsreglulator som t.ex klassikern 7805.
* Använd spänningsföljare efter spänningsdelaren med exempel en operationsförstärkare.
* Använd resistorer med lägre resistanser för spänningsdelaren.
Jag själv hade tagit en enkel spänningsregulator vilket ändå alltid är bra att ha tillhands. Typiskt idag är att kretskort med digitallogik använder sig av flera olika matningsspänningar. Vanligt är då att använda sig av flera olika integrerade spänningsregulatorer som tillhandager de önskade matningsspänningarna.
Prova med att byta ut motstånden till 470 resp. 330 Ohm i stället. Notera spänningsvariationerna efter bytet.
Med 7805 erhåller du dock en stabil 5-volts spänning vilket du inte kan få med motstånden.
Med 7805 erhåller du dock en stabil 5-volts spänning vilket du inte kan få med motstånden.
Tackar, jag ska skaffa en eller ett par såna regulatorer då. Jag testade att byta 47k och 33k mot 140 ohm och 100 ohm. Det gjorde viss skillnad men spänningen sjönk för mycket ändå och var dessutom inte stabil.
Glöm inte komplettera spänningsregulatorerna med kondensatorer på in- och utgången efter rekommendationer från databladet. Särskilt på utgångssidan kan kondensatorn vara kritisk, kanske inte för 7805 men för många andra spänningsregulatorer, då nyare elektrolytkondensatorer kan ha väldigt låg serieresistans vilket gör att kretsen kan börja självsvänga om man har otur. Men lämpliga varianter finns såklart, det gäller bara läsa i databladen
.