Strömbrytare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Tekno

Strömbrytare

Inlägg av Tekno »

Hej
Jag hoppas detta är ett lämpligt ställe att fråga på.

Jag ska koppla in en strömbrytare på en lampsladd och vill försäkra mig så att det säkert blir rätt. Jag har lagt upp en bild på strömbrytaren:

Bild

Min fråga är nu helt enkelt vilken sladd som ska sitta var. :humm:
Senast redigerad av Tekno 27 september 2013, 22:12:33, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Re: Enkel fråga om strömbrytare

Inlägg av Nerre »

Eftersom stickproppen är vändbar så spelar det egentligen ingen roll, men jag brukar koppla den bruna på den brutna sidan och den blå på sidan där det bara går rakt igenom. Då blir det rätt även om nån klipper bort stickproppen och sätter dit en polariserad (eftersom den som gör det borde sätta den blå som nolla och brun som fas). Men det blir ju mest hypotetiskt:)
Användarvisningsbild
Tekno

Inlägg av Tekno »

Hur menar du att det blir mer rätt om man sätter dit en polariserad? Vad menas med polariserad?

Bild
Om det är kopplat så här, vilken sida ska då lampdelen var på, höger eller vänster?

Förklara gärna även vad som menas med Fas och nolla. :?: Jag vill gärna lära mig. :)
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Nollan är noll volt och fasen är på 230VAC

Btw: Inte för att du hade tänkt göra det men ett tipps är att aldrig löda kablar som skall sättas fast i en skruvplint då de förlorar sin spänst och kan lossna efter en tid!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nolla är den ledare som har (bör ha) samma potential som jord, och därmed är noll. Den ska vara blå. Nollan och jord är ihopkopplade någonstans mellan kraftstationen och ditt proppskåp, beroende på vad för ledarsystem det är. Jord är alltid gulgrön, måste alltid vara det, och inget annat får vara gulgrönt i elnätet. Bara så du vet.
En fas är den som innehåller själva växelspänningen, och svänger relativt nollan mellan plus och minus 230V hela tiden. Den ska idag vara brun. Den är svart i lite äldre moderna installationer.

En polariserad kontakt är en kontakt som man inte kan vända på. Exempel är den 230V-kontakt man stoppar in i datorns nätdel.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Och för att förtydliga: I en polariserad installation (där man vet vad som är fas och nolla) så skall en enpolig brytare normalt bryta fasen, inte nollan.

Nu gäller detta visserligen främst brytare som är avsedda att göra något spänningslös. En så där brytare är till för att tända och släcka, när man ska byta glödlampa i lampan så ska man formellt sett dra ur stickproppen (just eftersom stickproppen är vändbar och du vet inte om brytaren bryter fas eller nolla, bryter den fas är allt frid och fröjd men bryter den nollan så är lamsockel fortfarande spänningsförande.)

En huvudströmbrytare på en produkt ansluten med vändbar stickpropp ska följaktligen vara tvåpolig för att den skall göra produkten spänningslös oavsett åt vilket håll stickproppen är vänd. Symbolen O är reserverad för såna brytare (även om det tyvärr slarvas med det).

(Som kuriosa kan vi ju nämna att för 3-fasutrustning använder man normalt en 3-polig brytare som bryter alla tre faserna, där får nollan inte brytas.)
GFEF

Inlägg av GFEF »

Standard namnen är i dag neutralledare

http://sv.wikipedia.org/wiki/Neutralledare

Nerre

> normalt en 3-polig brytare som bryter alla tre faserna, där får nollan inte brytas.

Har sett 4-polig stora ( <100[A]) kontaktorer för huvudmatning avsedda för huvudmatningen till televäxlar.....
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja men är det kontaktorer så används de knappast som det som i standarderna brukar kallas "disconnect device" (på svenska har vi arbetsbrytare men den är ju normalt något som finns i installationen, disconnect device kan vara inbyggd i produkten).

Disconnect device är oftast INTE avsedd att användas under last utan helt enkelt för att göra utrustningen spänningslös vid service.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Nerre har helt rätt.
Men för att inte dra ner dig allt för långt i träsket kan man med ett par enkla steg få det rätt och bra ändå.
(På kopplingen du visa förut då)

1. Följ färg.
2. Bryt den kabel som inte är blå.
3. I lampsockeln så ska "gängan" gå till blå.
4. (optional-ish) En fast monterad brytare ska vara "av" när den pekar nedåt. En sladdströmbrytare har inga sådana krav, men det mycket trevligt att följa.

Men oavsett hur du kopplar din brytare och din lampa, så kommer funktionen vara exakt den samma.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Det var nog nytt rekord i att krångla till det hela eftersom det är en lampsladd
som går att vända hur som helst

Swech
Användarvisningsbild
Tekno

Inlägg av Tekno »

Intressant, tack för alla svar. Hur ser en polariserad strömbrytare ut?
Nerre skrev:Och för att förtydliga: I en polariserad installation (där man vet vad som är fas och nolla) så skall en enpolig brytare normalt bryta fasen, inte nollan.
Varför gäller då inte detta för strömbrytaren jag la upp bilden på? Det är det väl bättre att göra den så säker som möjligt? Dvs koppla så att man bryter fasen.

Är detta en korrekt bild förresten? :)

Bild
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Givetvis är det bäst att bryta fasen. Men om det sitter en vanlig väggkontakt på sladden så kan du ju vända den åt två håll när du stoppar in den i uttaget, hur ska du då veta vilken som är fas?

Din bild är korrekt, att vända kontakten i väggen blir som att byta plats på + och -. Att byta plats på lampan och strömkällan gör ingen som helst skillnad :)
Användarvisningsbild
Tekno

Inlägg av Tekno »

Just ja. :vissla:

Undrar varför man gjort på det sättet, dvs. att man inte vet vad som är fas och nolla. Hade väl varit bättre om fas alltid var till vänster (t.ex.) och att kontakten bara gick att sätta i åt ett håll. Jag antar att det är det som är polariserad installation. Hur ser sådana ut?

Jag vill gärna veta mer om detta. Jag antar att det är okej att ställa följdfrågor som inte direkt har med originalinlägget att göra.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Kort och gott för att enligt gällande säkerhetsföreskrifter, så spelar det ingen roll vad som är nolla och vad som är fas. :)

När man gör en installation vet man givetvis vad som är vad, inga problem där. Med apparater som är anslutna till vägguttag så ska både fas och nolla vara väl isolerade överallt för att inte utgöra någon fara, och om man inte bryter båda poler (med säkerhetsbrytare) ska man alltid dra ur sladden innan man pillar isär någonting eller så.

Men visst, en del länder har ju uttag där det bara går att koppla in sladden på ett håll. Och varför skulle man inte vilja ha det så? Jo, för att det är smidigare att alltid få rätt håll på kontakten med en gång utan att behöva vända på den när man kopplar in något, tänk USB (Där det tredje hållet av två alltid är rätt :P )...
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Tekno skrev:Just ja. :vissla:

Undrar varför man gjort på det sättet, dvs. att man inte vet vad som är fas och nolla. Hade väl varit bättre om fas alltid var till vänster (t.ex.) och att kontakten bara gick att sätta i åt ett håll. Jag antar att det är det som är polariserad installation. Hur ser sådana ut?

Jag vill gärna veta mer om detta. Jag antar att det är okej att ställa följdfrågor som inte direkt har med originalinlägget att göra.
Allt är frågan om kostnader, en enkelbrytande kostar inte mycket att tillverka.

Det finns sladdströmbrytare som bryter 2 poligt, alltså både fas och nolla.

Elfa art.nr. 35-926-04, priset var ju typ sätta i halsen.

Kjelle
Skriv svar