Elinstallationer i Uruguay (fabrik)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bittämjaren

Elinstallationer i Uruguay (fabrik)

Inlägg av Bittämjaren »

Jaha då va det premiär för mig, att starta en tråd.
Jag var i Uruguay för att installera och starta upp några maskiner som jag fick i uppdrag att göra från ett företag.
Tre saker bestämde jag mig för att dokumentera: Det sociala livet, elinstallationer och maskinerna, en sisådär 800 foton tog jag på de 17 dagar jag var där i början på juli 2012 f.ö. den kallaste månaden på året vilket märktes när man kom till fabriken på morgonen så blev det ett moln framför munnen när man andades ut inne i fabriken jaja det var plusgrader så klaga inte.
Stickkontakterna som används är en lokal variant med 3 stift i rad om den är jordad samt den för oss välkända schukostandarden i våra jordade uttag och på många ställen var det en kombination av dessa båda systemen i ett och samma fabrikstillverkade uttag.
4d_PICT1356.JPG
När man blir elabonnent hos elbolaget (heter visst UTE) levereras 3st faser inget annat ingen neutralledare ingen skyddsjord, här kan vi se hängkabel eller luftledning på samma stolpe, den översta kabeln är kabelTV.
1b_PICT1240.JPG
Alltså bara ren 230V ström mellan faserna inget annat bjäfs eller trams. jaha nu sitter många av er och tänker hur fel det är o.s.v. med svenska normer som vi alla vet hur det ska vara i tankarna, men låt oss glömma det en stund.
3 faser bara, vad är fördelen ? Joo ingen överström i nollan den finns inte, inga jordströmmar heller alltså bara ström inget annat.
Men skyddsjord då ?!? det fanns det i uttagen på en del ställen i allafall, det får varje abonnent lösa själva t.ex. så här:
2b_PICT1039.JPG
Ett spett rakt ner i backen bara... nu har vi skyddsjord !,... jag får hoppas att detta inte var fabrikens enda jordning av elsystemet, det ser lite klent ut med 6kvmm kabel till en hel fabrik på flera tusen kvadratmeter tycker jag.
Å så en bild på c:a halva fabrikslokalen
2a_PICT1432.JPG
Öööhhh missa inte den spännande forsättningen i nästa inlägg från mig !
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Elinstallationer i Uruguay (fabrik)

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Spännande!
I all bemärkelse. Det är alltid kul med referenser till vårt egna liv!

Så det skall bli kul att följa resten, 800 bilder tar ju ett tag säger Lasp
bobobo

Inlägg av bobobo »

Var det Eton-systemet du var där för?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad är det för slags fabrik? lite skillnad med 100 symaskiner eller 10 plasmaskärare..

Man inser hur bra det fungerar här med vettig matning, stabilitet, säkerhet och standarder.

Fast 230 V 3-fas låter klent.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Med risk för att framstå som väääldigt tråkig... :-)
Hade du fototillstånd i kundens anläggning?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej, ta inte upp sådana frågor, jag vill se mer.
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

Lasp Ja man får en annan syn på tillvaron när man har upplevt detta. Det är bara c:a 200 bilder på elinstallationer c:a 400 bilder på det sociala livet men de får ev en egen tråd om intresse finns.
Bobobo Svar nej, men min uppdragsgivare är inblandad i detta.
blueint En nystartad textilfabrik ser du inte hur blankt golvet är, allt är inte på plats ännu därför ser det ganska tomt ut, 230V fasspänning har man i Norge t.ex. då är det klent där också.
sodjan Jag fotade när fabrikschefen och projektchefen var närvarande utan invändningar de snarare hjälpte till när jag fotade och kallade mig paparazzi (va de rättstavat?). tillstånd,... vad är det?.
danei Ssssch... säg inget, han kanske slutar.... nejdå mer ska du få se.

Titta på bild 2aPICT1432.jpg (den sista) 2:a halvan av lokalen är på andra sidan pelarraden som skymtar i högerkanten på bilden, den var ganska tom... några kinesiskbyggda maskiner som skulle installeras längre fram i tiden.
Kom ihåg elskåpet i bildens vänsterkant, och det svarta skåpet till höger om pelaren som är är jämte höger/bakom den blå maskinen i bildens mitt (svår att hitta)
Längst bort i bildens högerkant bakom den vita kuren fanns den eleganta jordningen bild 2bPICT1039.jpg
När man kom till fabriken och skulle tända belysningen så fanns det ingen strömbrytare jämte dörren för att tända ljuset med. Nä man fick gå från dörren längst bort i bilden (lite till vänster om vita kuren) där även toaletterna var placerade och fram till elskåpet i vänsterkant på bilden och tända takbelysningen genom att slå till automatsäkringarna.
3a_PICT0847.JPG
Vilka säkringar då ?... ja de som de svarta kablarna som kommer ner uppifrån är kopplade till. Ett tips de kablar som har 2 trådar inuti är till belysningen, kablar med fler trådar inuti är till något annat, maskiner t.ex. Hur vet man att de går till belysningen då ?... Enkelt man provar sig fram bara.
Det var likadant i hotellet också, personalen gick fram till en lucka på väggen för att tända och släcka belysningen i olika delar av restaurangen, inga strömbrytare jämte dörren där heller.
Titta på den här bilden ovanför : finn 5 fel nä... finn 8 fel ... nä... finn hur många fel som helst om du tänker svenskt, men det har vi inte tid med nu för då blir tråden längre än alla andra tillsammans :D
Nu till något intressant, det är not inte avsiktligt men det har blivit så.
3f_PICT1348.JPG
Kolla vägguttaget ovanför trefasuttaget på skåpsidan, inkopplingen av de båda vita trådarna från uttaget,...vart tar dom vägen... jo efter en rundtur i skåpet med röd färg kommer de fram till den stora säkringen i bildens övre högra hörn, jaha vad står det på den då ,...... 200A !!!!?! häpp jaha,... jag garanterar er mina vänner, att det här vägguttaget drar igång VILKEN trögstartad vinkelslip som helst !
Jag behövde en dammsugare till maskinen och den var försedd med en sladd och stickkontakt som närmast gick att jämföra med julgransbelysningsslinga från 60talet, gissa vad som var det enda vägguttaget i närheten, jo detta "super heavy duty" att trycka in detta "snöre" i, jag gjorde det väldigt försiktigt, hade jag haft ett elfel i dammsugaren så hade väl kabeln vaporiserats till rök och jag hade behövt fixa en ny.
Nåväl på ett ställe i fabriken hittade jag detta vägguttag med inkopplingsanvining
4b_PICT1189.JPG
Ja ja ja de är lite andra småfel också (tycker vi ja) men skit i det. ,....Men andra ändan av kabeln då, som är inkopplad efter "anvisningarna" , ja den gick till en uttagsdosa där några eldrivna handvertyg var inkopplade. F.ö. var det samma typ av kabel som till takbelysningen 2x1,5kvmm.

Nu gör jag ett depåstopp här och fortsättning följer med 3fasiga äventyr när jag är tillbaka
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

Nu är jag tillbaka igen
Jag får väl börja med en stämmningsbild så att vi får rätt känsla för det här 8)
En ganska "välgjord" förgreningskontakt gjort av symaskinsreparatören. Andra ändan på kabeln syns på bild 3f_PICT1348.jpg
4c_PICT1355.JPG
Så här blev en av "mina maskiner" inkopplad.
4c_PICT1344.JPG
Titta på de här två bilderna:
3l_PICT1428.JPG
3k_PICT1427.JPG
Huvudsäkringen/lastfrånskiljaren här bör vara på c:a 500A om det ska vara meningsfullt att betjäna 8st andra säkringar på mellan 100 - 200A. Eftersom matningen till skåpet går vidare till något annat elskåp så måste säkringen som matar denna kabelgrupp vara ännu fetare. Intressant skarvning av ledningarna, pressad med rörhylsa man ser groparna från presstången genom "isoleringen" som består av några varv isoleringsband, vad är arean på ledningarna då, svårt att säga men utvändig diameter var 15 - 20mm .
Var kommer all denna ström ifrån då,... jag följde ledningarna och kom hit:
3m_PICT1431.JPG
Ni känner väl igen ledningarna som kommer ner från taket.
Det här "elskåpet" (som ni skulle komma ihåg från bild 2a_PICT1432.jpg) såg ut att vara gjort av 2st förvaringsskåp som var ihopsvetsade med varandra, antagligen för att få ett bättre djup inuti, jag kunde inte lyfta bort bänken som stod framför dörrarna så jag kunde inte öppna och se vad det var för intressanta prylar inuti men jag hade förväntat mig säkringar i 1000A klassen.
På ett annat ställe i fabriken hittade jag det här:
3s_PICT1470.JPG
3q_PICT1468.JPG
Den undre bilden, där ser ni att vi pratar gott om ampere.
Bilden ovanför skåpet som matar det undre skåpet med ström har en intressant kavelskarv, följ kabeln som kommer ur det mittersta röret tills den kommer fram till "anslutningen" på den matande kabeln till skåpet under,... (ööhhh vi bortser från att den maximalt kan vara på 2,5kvmm), matande kabel kan vara säkrad med mer 200A den kommer ner i två rör uppe till höger i skåpet för alla går inte plats i ett, även dessa är skarvade också med vit eltejp ser det ut som, för den räckte väl inte ned skåpet under.
Jag får väl visa några gamla originalinstallationer också, fast jag inte helt säker på att de används längre:
4f_PICT1422.JPG
4i_PICT1429.JPG
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

"Peligro electrico" ... Nuff said.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Ojj, kan bara storögt titta och förundras.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@Bittämjaren, Har du i uppdrag att fixa till elinstallationerna eller bara koppla in några maskiner och se glad ut? för uppenbarligen skulle elinstallationen behöva styras upp i hela fabriken. 1000A räcker gott för att göra det mesta till en kokande soppa av metall som lyser starkare än solen.

Är medveten att Norge också har ett taskigt elsystem (2-fas 160/230V?). Det är oftast industrinationer som har 3-fas 400V som norm. Finns någon ~600V variant också.

Vill tacka för många intressanta bilder och beskrivningar som ger inblick i hur det kan vara att jobba i installationsmiljö i andra länder. Lite nyfiken på hur det fungerar med lön, banköverföringar, mat, hotell osv i landet?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

1000A kommer man inte långt på, hade en sådan brytare (av modell typ Masterpact) som slog ifrån några gånger en kväll då jag jobbade :)
spufuz

Inlägg av spufuz »

@blueint: När jag arbetade i Norge hade vi både 3-fas 230V (Blå uttag) och 400V (Röda uttag).

@Bittämjaren: Riktigt intressant att se dessa bilder (om än något fasansfullt) som du tagit. Man påminns om hur bra standard vi ändå har här.
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

rikkitikkitavi Förvaringsskåpet har iallafall en varningsskylt ang. innehållet
orvar-e Jaa vad ska man säga ?!
blueint Jag skulle "bara" sparka liv i maskinerna, en maslin kopplade jag in efter anvisningar från symaskinsreparatören, han fick några jordplintar av mig så det fanns några parkeringsplatser för all gulgröna ledningar som hängde i skåpet, det går nog se lite okopplat på elskåpbilden. Hotell och mat ordnades av kunden så det mesta av pengarna jag hade med mig kom med hem igen. Dollar och Euro var enkelt att växla till lokal valuta.
Purre Kanhända men blir det fel på fel sätt kan man nog läsa om det i tidningen dagen efter.
spufuz och blueint Färgen anger högsta spänning i donet: Röd=400V, Blå=230V, Gul=130V, Grön=48V (kanske 60V, låg spänning i allafall).

Japp då fortsätter vi,... Va !?! ä dä ännu mer ?....

Tryckluften var det inget fel på, så här såg "pumpen" ut den stannade vid 10bar och det tog inte lång tid från tom tank
PICT0844.JPG
Hur var den inkopplad då,... jo titta på bilderna 3f_PICT1348.JPG och 3a_PICT0847.JPG och den nedanför här, det är den grå kabeln som är kopplad till den lite större 100A automatsäkringen, behöver jag tillägga att den användes som strömbrytare till kompressorn. Kabeln var 6kvmm ev. max 10kvmm (ögonmått). Kolla jordningen och säg vad ni ser.
3d_PICT1346.JPG
På det lilla fabrikskontoret hittade jag det här
6a_PICT1052.JPG
Kontorets AC ser ut att ha fått jobba ganska hårt. Nödstoppknappen har inget med detta att göra.

Hotellets AC hade en mörk fläck i ungefär samma position fast den var inbyggd bakom ett innertak
6c_PICT1400.JPG
Hotellrummet ! Det enda ställe som hade riktiga strömbrytare att tända taklampan med. hade enkelglas skjutfönster mot gatan utanför så jag hade c:a 17grader varmt för jag ville inte pressa AC'n mer än lägsta effektläget .
Tidszon 5tim efter sverige (Juli) Klockan 5:00 lokal tid dags att ringa hem med Scype och hotellets WiFi anslutning, det gick ganska bra men jag använde nog hotellets hela internetkapacitet, det var knappast mer än jag som var igång vid den här tiden på morgonen och fick ha hela bandbredden för mig själv.
Avståndet mellan hotellet och fabriken var lite mer än 1 mil fågelvägen. Från hotellet adress: Tomás de Tezanos 1146 fram till Bv. J. Batlle y Ordónez svänga vänster och köra c:a 11km, svänga av vid Bell och sedan fram till Av. Sayago där fabriken ligger på No. 1385. Jag åkte c:a 12 km och kom inte ur staden ens det var som att åka i centrala staden hela tiden så himla stort är Montevideo
Jag tittade på en känd söktjänst, som pekade ut en plats på staketet runt industriområdet inte den bemannade grinden lite längre bort. Satellitbildservicen hos den här söktjänsten visade utmärkta bilder där jag kände igen de olika delarna på fabriksområdet och hotellet med sin simbassäng på taket (12 våningen) om sattelitbilden inte räcker till så bättra på med den här (suddiga) bilden tagen genom hotellfönstret på kvällen.
PICT1086.JPG
Jag fick bevittna en annan sak när jag skulle till "jobbet" en dag, projektchefen som körde mig fram och tillbaka till hotellet sa att det var något jag måste se eftersom han kallade mig för papparzzi p.g.a. allt mitt fotograferande.
PICT1094.JPG
Som ni ser är räddningstjänsten redan framme.

Äta måste man göra. det här är lunchrestaurangen närmast fabriken. Inhyst i det stora varuhuset :) Devoto (smiley'n ingick i loggan). Det var bara att sätta sig någonstans så kom personal med att ta upp beställning.
PICT1124.JPG
Projektchefens pappa var glutenallergiker så han fick peka ut vilka rätter jag kunde äta så det blev Filé lomo i några olika varianter och en annan maträtt som jag inte kommer ihåg namnet på samt husets vin 0,5 lit som kostade hälften så mycket som vanlig läsk 33cl
Titta i taket,.. det är inga lysrör utan det är, vi kan kalla det LED-rör som sitter i lysrörsarmaturerna det var nästan bara LED-belysning i det här varuhuset.
Bostadskvarteren måste ha ström, det löser man så här
PICT1296.JPG
250kVA stod det på andra sidan och transformatorn placerad c:a 2m över backen.

Och till sist en studie i utrustning för brandbekämpning, alltihopa är utomhus.
PICT1441.JPG
Det var väl allt jag hade att säga om det här ämnet. Ska jag berätta mer ? Då blir det mera om det sociala livet men då får det bli i en annan tråd här på forumet t.ex. övrigt
Shargo

Inlägg av Shargo »

Jordning? Behövs ingen jordning, den står ju på marken ock mark är samma som jord!
Skriv svar