Hej!
Den ovanstående förenklade kretsen kommer att sitta i en boj till vårat vågkraftverk. Motorn kommer reglera en vajer som kommer belastas med 3 ton. Det är en brushless DC motor 24V. Maximal nominell ström 50 A med strömpeakar på 150A i upp till 3 sekunder. Motorn kommer köras i cirka 10 sekunder en gång i timmen.
Problemet är att jag kommer bara ha tillgång till en spänningkälla, vilket är ett kraftigt batteri på 24V. Så motorkresten och styrningskretsen kommer ha samma spänningskälla. Självklart har jag en DC-DC konverterare med galvanisk åtskiljning för att separera de två, men då motorn stannar kommer den skicka ut transienter på upp till 150A som kommer bränna upp min DC-DC konverterare vilket skulle lämna den digitala styrningen stömlös vilket gör mitt system oanvändbart.
Hur kan jag skydda kretsen från motorn? Bojen kommer ligga ute utan service i en månad så system måste vara pålitligt.
Har suttit och kliat mig i huvet allt för länge med detta så alla tips eller komponentförslag är välkomna!