Plåt för kontaktbleck
Plåt för kontaktbleck
Vilken typ av plåt används i kontaktbleck och vart kan man få tag i det?
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Plåt för kontaktbleck
Innan du blir sliten i småbitar av forumvargarna så bör du formulera om till lite mer
specifikt vad du egentligen är ute efter
Swech
specifikt vad du egentligen är ute efter
Swech
Koppar, mässing, nickel... och säkerligen ett gäng andra olika metaller.
Ofta stål eller fosforbrons för fjädringen/spänsten.
Sedan olika ytbehandlingar för att fä bra ledningsförmåga och minimal korrosion. Det rör sig ofta om fler lager pläteringar.
Sedan olika ytbehandlingar för att fä bra ledningsförmåga och minimal korrosion. Det rör sig ofta om fler lager pläteringar.
Det beror helt på tillämpning, som Swech skrev. Guld + nickel-plätterad berylliumkoppar, silvernickel, olika bronsvarianter i all oändlighet ..
Det jag främst tänkte på var de silverfärgade kontaktblecken som brukar sitta i diverse batterihållare. Misstänkte nästan att det skulle vara någon kombination av flera metaller. Hur som helst är tanken att jag ska kunna köpa en liten skiva som går att klippa / forma till 4 st bleck som i sin tur ska användas för att kontaktera en tryckt sensor. I mitt fall är det nog inte kritiskt vilken typ som används. Viktigast är dock att det går att löda på den. Dock skulle det vara att föredra om den har en viss "fjädring". Vart skulle man kunna tänka sig att hitta en sådan plåt?
edit:
Vad tror ni om kopparplåten på 0.5 mm - ger den viss fjädring?
edit:
Vad tror ni om kopparplåten på 0.5 mm - ger den viss fjädring?
-
ElectricNooB