Stendöd UPO R3816 Kyl
Re: Stendöd UPO R3816 Kyl
Med tanke på storlek på resistorn och konstruktionen är det bara 100ohm som är rimligt.
Tack så mycket.
Om jag går efter storleken så passar detta in 60-793-70
Någon som vet var man får tag på ett sånt i Gävle imorgon?
Om jag går efter storleken så passar detta in 60-793-70
Någon som vet var man får tag på ett sånt i Gävle imorgon?
Du ska nog fortsätta att kontrollera kondensatorn också. du vet ju inte varför resistorn gick sönder.
Måndagskonstruktion som nyttjar kapacitativ omvandling av nätspänningen? skulle vara en välgärning att ersätta den delen med en batterieliminator, standardmodell. Effektbehovet är väl lågt.
Att ta 930 SEK för ett reservkort i ett kylskåp som kostar 5 174 SEK nytt dvs 18% av nypriset är ju rena ockret med tanke på att konstruktionen är dömd att gå sönder tidigt.
Att ta 930 SEK för ett reservkort i ett kylskåp som kostar 5 174 SEK nytt dvs 18% av nypriset är ju rena ockret med tanke på att konstruktionen är dömd att gå sönder tidigt.
Måndagskonstruktion är jag inte säker på att jag vill kalla det. Jag håller med om att en transformator ville vara bra MEN:
* Den vägar. Detta ställer krav på den fysiska montering av kretskortet och mönsterkortets material (FR4 istället för billigt fenolpapper).
* En transformator tillför inget annat än vikt och kostnad. Isoleringen den ger behövs inte då hela kylen kretskortet ändå är dubbelisolerat.
Men jag kan hålla med om att komponenterna ofta är designad med minst möjlig marginal och att det är ett problem.
Enda fördelen med en transformator är att den tål missbildade kurvformar bättre. Blir det en SMPS som används är vill tillbaka på ruta 1 igen och det enda som vinns är ett högre pris.
Jag hade definitivt bytt motståndet och nog bättrat på hela konstruktionen en del, t.ex. med en induktans i serie med det motstånd, det ville i viss mån kompensera för kantiga kurvar på inkommande AC.
* Den vägar. Detta ställer krav på den fysiska montering av kretskortet och mönsterkortets material (FR4 istället för billigt fenolpapper).
* En transformator tillför inget annat än vikt och kostnad. Isoleringen den ger behövs inte då hela kylen kretskortet ändå är dubbelisolerat.
Men jag kan hålla med om att komponenterna ofta är designad med minst möjlig marginal och att det är ett problem.
Enda fördelen med en transformator är att den tål missbildade kurvformar bättre. Blir det en SMPS som används är vill tillbaka på ruta 1 igen och det enda som vinns är ett högre pris.
Jag hade definitivt bytt motståndet och nog bättrat på hela konstruktionen en del, t.ex. med en induktans i serie med det motstånd, det ville i viss mån kompensera för kantiga kurvar på inkommande AC.
Problemet med kondensatoromvandlaren är att de är så ömtåliga för skräp på elnätet. Så förvisso är fenolpapper billigt men inte totalt för konsumenten.
Helt korrekt. Vill man "hjälpa" sin egen enhet kan man montera t.ex. 58-627-54 i serie med R+C kretsloppet, den kompenserar lite för de övertoner som finns på elnätet iom. den stora användandet av SMPS som glätter 230Vac och därmed "hugger" topparna och ger en massa övertoner.
Den större risken att kondensatortramset på fenolpapper brinner täcks av produktansvaret. Men om man reducerar risken med en transformator så får man själv ta skiten..
Brun Svart Brun känns mer logiskt eftersom värme skulle ha ändrat färg även på den röda färgen på resistorkroppen.
R18 är på 100 ohm.
Bryr du dig inte om att mäta upp resten av nätdelen, så
är ett hett tips att beställa mer än ett motstånd
Bryr du dig inte om att mäta upp resten av nätdelen, så
är ett hett tips att beställa mer än ett motstånd

Förbättra funktionen osv som ni diskuterar låter mycket bra men som ni märker är det långt utanför mitt kunskapsområde.
Jag har skickat efter några motstånd och tänkte testa att byta, skulle gärna felsöka mer men vad jag har kunnat läsa mig till så behövs annan mätutrustning (och kunskap) för att felsöka kondensatorer osv.
Återkommer med huruvida det räckte med motståndet eller inte.
Jag har skickat efter några motstånd och tänkte testa att byta, skulle gärna felsöka mer men vad jag har kunnat läsa mig till så behövs annan mätutrustning (och kunskap) för att felsöka kondensatorer osv.
Återkommer med huruvida det räckte med motståndet eller inte.
Har eventuelt kondensatorer som matchar, dom tre som jag frågade om värdena på!
(Dom som JAG tyckte såg lite knepiga ut!)
Men kan inget lova, hittar jag så kan du pma adress så slänger jag över dom!
(Dom som JAG tyckte såg lite knepiga ut!)
Men kan inget lova, hittar jag så kan du pma adress så slänger jag över dom!
Jag bytte motståndet (R18) igår kväll och kylen startade faktiskt!
Den var fortfarande igång och hade korrekt temperatur i morse så nu håller jag tummarna för att det endast var motståndet och inget annat så att det nya ryker om nån dag...
XCore: Tack så mycket för erbjudandet, som tur är verkar det lösa sig...
Tack allihopa för hjälpen!
Den var fortfarande igång och hade korrekt temperatur i morse så nu håller jag tummarna för att det endast var motståndet och inget annat så att det nya ryker om nån dag...
XCore: Tack så mycket för erbjudandet, som tur är verkar det lösa sig...
Tack allihopa för hjälpen!