Transformator med flera lindningar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
optimizer
Kontakt:

Transformator med flera lindningar?

Inlägg av optimizer »

Tjena.
Har en 5 stegs trafo till en fläktstyrning på vinden. Denna har 5st lindningar som ger olika spänningar ut från ca 90v upp till 230.
undrar om det är möjligt att koppla in fläktar i drift på 2 eller flera utav dessa utspänningar samtidigt?
Idag är det ett vred som möjliggör endast en utspänning åt gången.
Tanken är att koppla in 2 fläktar, en på steg 2 och en på steg 4 exempelvis så att de har olika "fart".

tacksam för svar.
Bittämjaren

Re: transormator med flera lindningar?

Inlägg av Bittämjaren »

Transformatorn orkar inte driva 2st fläktar samtidigt
Nerre

Re: Transformator med flera lindningar?

Inlägg av Nerre »

Det beror väl lite på?

Dels beror det på hur den är konstruerad, dels beror det på hur den är dimensionerad.

Är den "rätt" konstruerad och tillräckligt dimensionerad så ska den väl klara två fläktar. Men det finns ju inte tillräckligt med information för att avgöra det.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den har antagligen bara en lindning med flera anslutningar. Är den dimensionerad för en motor så kommer den att vara underdimentionerad för två.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En sådan transformator är inte alltid hyllvara, just pga. spänningarna och uttagen. I vilket fall som helst är den ganska säkert vald efter den maximala effekt som fläkten kan förväntas dra och är det en vettig designer kan man förvänta en viss överkapacitet.

Men om effekten är vald efter full patte kommer en fläkt på kanske 30% att ge "överskott" för en fläkt på 70%. Men då menar jag att man ska räkna VA, inte luft.

Men finns det något hinder i att använda en dimmer? Med en U2010B (73-251-66) kan man bygga en stabil dimmer för en 1-fas fläkt, med eller utan motorkondensator, detta vet jag då den används i en Janfire Flex-A2 styrning. Och ska man gå den väg kan man bygga två identiska enheter och styra var sin fläkt med dom.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Intressant krets du länkade till icecap, en sån kan jag nog har nytta av nångång.

optimizer.... har du inga märkskyltar på motor och styrning att utgå ifrån?
optimizer
Kontakt:

Inlägg av optimizer »

Det är en lindning med flera anslutningar. Den är dimensionerad att styra 2st fläktar samtidigt men jag vill ändra så att de går med olika fart.
Alltså orginal=2st fläktar på samma hastighet, min lösning=2fläktar på olika anslutningar (olika hastigheter).

Det är alltså en ventilationsstyrning för hus. En fläkt för in och en för ut.
Jag vill ha mer in än ut alltså. :)
hoppas det förklarar det lite bättre.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Förstår precis hur du menar men, det hade varit lättare om du hade nån data på fläkt och transformator att utgå ifrån. Då går det att se hur optimerade de är för varandra bara genom att studera siffrorna. Det enda vi vet är att trafon har 5 lindningar från 90 till 230 volt, vilken effekt är trafon på, vilken max effekt drar fläkten optimalt?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Om det nu är dimensionerat för 2 fläktar och det fungerar att köra dessa full fart (förutsätter att du har kört så), då bör det ju fungera att ha dessa kopplade som du önskar.
Skriv svar