Belasta 3-fas 16A uttag med 3st separata 230V laster
-
Belasta 3-fas 16A uttag med 3st separata 230V laster
Kan man belasta ett 3fas 16A uttag med 3st separata 230V laster?
Har 3st 230V värme element som jag vill koppla in på ett 3fas uttag.
Värme elementen ligger vardera på 2000W vid 230V vilket i sig inte är några problem sett till strömmen.
Men hur blir det med nollan vid en sån här inkoppling? Kommer den som jag misstänker ta emot den totala strömmen från alla separata faser och därmed grillas totalt?
Har 3st 230V värme element som jag vill koppla in på ett 3fas uttag.
Värme elementen ligger vardera på 2000W vid 230V vilket i sig inte är några problem sett till strömmen.
Men hur blir det med nollan vid en sån här inkoppling? Kommer den som jag misstänker ta emot den totala strömmen från alla separata faser och därmed grillas totalt?
Re: Belasta 3-fas 16A uttag med 3st separata 230V laster.
Om du Y-kopplar elementen och de är lika stora kommer det inte att gå nån ström alls i nollan.
-
Nädå strömmen i nollan kommer att bli noll eftersom alla tre lika belastningarna tar ut varandra och ingenting blir kvar i nollan.
I byggcentraler är det precis på det här sättet man delar upp trefasmatningen, där har man en säkring till varje enfasuttag också.
I byggcentraler är det precis på det här sättet man delar upp trefasmatningen, där har man en säkring till varje enfasuttag också.
belastar du en fas blir det lika mycket ström i nollan som fasen, lastar du två faser så kommer strömmen i nollan att minska, slutligen 3st lika stora laster så kommer strömmen i nollan bli ungefär noll.
Så fort du har olika stora laster kommer mer eller mindre ström flyta i nollan men aldrig mer än 16A.
Så fort du har olika stora laster kommer mer eller mindre ström flyta i nollan men aldrig mer än 16A.
-
Det är alltså såhär jag har tänkt mig (sett till Windows Paint förmåga att tolka mina tankar):

Ser det ok ut?
Jag plockar alltså en fas till varje element via separata 25A SSR relän som är slutna tills dess att en viss temperatur uppnås (200*C) varpå de bryter tills temperaturen dippat till nedre gränsläge.

Ser det ok ut?
Jag plockar alltså en fas till varje element via separata 25A SSR relän som är slutna tills dess att en viss temperatur uppnås (200*C) varpå de bryter tills temperaturen dippat till nedre gränsläge.
Det ser helt korrekt ut. Strömmen genom nollan kommer aldrig bli större än vad den blir med enbart en belastning påslagen, d.v.s. ca 8.7 A.
Tankevurpan att strömmen i nollan blir den totala strömmen genom belastningarna är lätt att göra om man glömmer att faserna har 120 graders förskjutning i förhållande till varandra. Vid perfekt symmetrisk belastning kommer, vid varje ögonblick lika mycket ström gå "ut" genom en fas som "in" genom de båda andra.
Tankevurpan att strömmen i nollan blir den totala strömmen genom belastningarna är lätt att göra om man glömmer att faserna har 120 graders förskjutning i förhållande till varandra. Vid perfekt symmetrisk belastning kommer, vid varje ögonblick lika mycket ström gå "ut" genom en fas som "in" genom de båda andra.
Ja, problemet med överhettade 0 ledare är väl när man har konstiga laster så som dator nätagg m.m.?
Vet att det var snack om det när vi körde lan sammankomster på 150 pers som matades på 63amp att den typen av laster kan skapa problem.
Någon som vet anledningen till det?
Vet att det var snack om det när vi körde lan sammankomster på 150 pers som matades på 63amp att den typen av laster kan skapa problem.
Någon som vet anledningen till det?
swapper
>Ja, problemet med överhettade 0 ledare är väl när man har konstiga laster
OM man kombinerar en ren resistiv last med en ren induktiv eller kapacitiv last blir strömmen i neutralledaren stören än fas ledar strömmen.
Samma sak vid "konstiga laster"......
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=s ... 3060,d.bGE
>Ja, problemet med överhettade 0 ledare är väl när man har konstiga laster
OM man kombinerar en ren resistiv last med en ren induktiv eller kapacitiv last blir strömmen i neutralledaren stören än fas ledar strömmen.
Samma sak vid "konstiga laster"......
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=s ... 3060,d.bGE