Förstärka spänningen från en fototransistor. (LÖST)
Förstärka spänningen från en fototransistor. (LÖST)
Hejsan.
Jag har en styck IR diod som lyser på en fototransistor.
fototransistor från kjell.com
IR diod från kjell
Jag har försökt koppla fototransistorn till min PIC, men det funkar inte riktigt som jag vill.
Har kopplat såhär:
+5v -> fototransistor -> RA0(på min 16f628a)
När jag sen lyser på den (med IR ljus) så släpper fototransistorn inte igenom tillräckligt mycket spänning, så PIC:en reagerar inte på det, om man nu kan säga så:)
Den koden jag använder för att känna av om där är någon input eller inte är:
if Button(PORTA,1,1,1) then
//blabla..
Så jag behöver förstärka spänningen efter fototransistorn på något sätt.
Eller om man kan något sätt mäta motståndet mellan två pinnar på en PIC(16f628a)?
Eller göra på något annat sätt kanske. Är inte jätte kunnig inom elektronik så vet inte riktigt, men hoppas på hjälp:)
tack på förhand.
Jag har en styck IR diod som lyser på en fototransistor.
fototransistor från kjell.com
IR diod från kjell
Jag har försökt koppla fototransistorn till min PIC, men det funkar inte riktigt som jag vill.
Har kopplat såhär:
+5v -> fototransistor -> RA0(på min 16f628a)
När jag sen lyser på den (med IR ljus) så släpper fototransistorn inte igenom tillräckligt mycket spänning, så PIC:en reagerar inte på det, om man nu kan säga så:)
Den koden jag använder för att känna av om där är någon input eller inte är:
if Button(PORTA,1,1,1) then
//blabla..
Så jag behöver förstärka spänningen efter fototransistorn på något sätt.
Eller om man kan något sätt mäta motståndet mellan två pinnar på en PIC(16f628a)?
Eller göra på något annat sätt kanske. Är inte jätte kunnig inom elektronik så vet inte riktigt, men hoppas på hjälp:)
tack på förhand.
Senast redigerad av brange 20 december 2005, 17:48:57, redigerad totalt 1 gång.
"POT"?
menar du till mikroBasic? För jag läste igenom hjälpfilen men hittade ingenting där.
*edit* kom precis på att Picbasic var en annan kompilator
>lägg den mellan PICen och GND istället, (kollektor mot PIC, emitter mot GND) och ett pulluppmotstånd (säg 10k eller PICens interna) mellan
>PIC och VCC.
Testade det, men hjälpte inte. erhm, pullup motstånd? satte ett vanligt 10k ohm motstånd mellan RB0 och VCC, om det var det du menade?
menar du till mikroBasic? För jag läste igenom hjälpfilen men hittade ingenting där.
*edit* kom precis på att Picbasic var en annan kompilator

>lägg den mellan PICen och GND istället, (kollektor mot PIC, emitter mot GND) och ett pulluppmotstånd (säg 10k eller PICens interna) mellan
>PIC och VCC.
Testade det, men hjälpte inte. erhm, pullup motstånd? satte ett vanligt 10k ohm motstånd mellan RB0 och VCC, om det var det du menade?
Varför helt enkelt inte ta och kolla i ett datablad för en typisk fototransistor ?
T.ex en från ELFA : http://www.elfa.se/pdf/75/07542004.pdf
Där finns ett exemepl på hur man koppla...
T.ex en från ELFA : http://www.elfa.se/pdf/75/07542004.pdf
Där finns ett exemepl på hur man koppla...
Okej, tänkte det med ja.jack skrev:Ett pullup-motstånd kallas ett motstånd när det används på detta sätt.
Har du testat att mäta lite med en voltmeter?
Fick det att fungera nu:)
kopplade såhär:
+5v -> fototransistor -> pullup motstånd(som sedan är kopplade till vcc/gnd) samt till ingång på PIC:en.
tack för hjälpen

Mjo, ganska logisk.
Okej, nu är jag väldigt förvirrad.
Innan funkade för ca 30-40min sen. Sen gick jag och åt, och nu har jag kommit tillbaka, å helt plötsligt så fungerar det inte som innan.
Det fungerade såhär innan:
bröt jag ljuset mellan IR dioden och fototransistorn, så slocknade min lysdiod(kopplad till PIC:en), nu fortsätter den lysa bara.
Någon som har någon teori om varför detta har skett?
*edit*
nu är jag inte förvirrad längre, nu är jag rädd för spöken eller något.
För nu fungerar det igen. Kan kanske ha varit lampan jag hade som lös direkt på fototransistorn..
Okej, nu är jag väldigt förvirrad.
Innan funkade för ca 30-40min sen. Sen gick jag och åt, och nu har jag kommit tillbaka, å helt plötsligt så fungerar det inte som innan.
Det fungerade såhär innan:
bröt jag ljuset mellan IR dioden och fototransistorn, så slocknade min lysdiod(kopplad till PIC:en), nu fortsätter den lysa bara.
Någon som har någon teori om varför detta har skett?
*edit*
nu är jag inte förvirrad längre, nu är jag rädd för spöken eller något.

För nu fungerar det igen. Kan kanske ha varit lampan jag hade som lös direkt på fototransistorn..