Sitter och velar vilken kompressor jag ska köpa för att i första hand ha till att kyla och ta bort spånor när jag fräser.
Hade hoppats på att klara mig med endast luft och det funkar ju för att få bort spånorna men om det även klarar att kyla och jag slipper kladda med vätska annat än i nödfall vore jag nöjd.
hur som, vad jag velar över är hur mycket luft man verkligen behöver (l/min). vad kör ni med? hade ju varit bra om man fick ngt som var så tyst som möjligt med. Duabhuset har en liten 25 l som de säger ska hålla 74dB vilket är mindre än tex motsvarande Jula som säger 98dB. Det är skillnad, men undrar om det verligen är ngn skillnad för det är troligen samma maskin från samma fabrik med olika klistermärke på..
Ni som har byggt fogbusters, vad har ni för luftmängd? Kan man ha sk airbrush-komp som har ca 40l/min eller är det för lite?
Allt beror så klart på, men bara lite mer hum än jag har just nu hade varit skönt.
P.-
kylning/spånevakuering" vid fräsning, vad kör ni med
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: kylning/spånevakuering" vid fräsning, vad kör ni med
De där små jävla pumparna är fan inget att ha, de får gå i ett! Om ljudnivån är AochO så skall du titta på en skruvkompressor, samtidigt får du tillgång till rejält med luft.
Har haft (har den fortfarande) en liten 2,5hp från Biltema = räcker inte till nåt alls så jag köpte en stor rackare som fixar dryga 500l/min och det är väl OK men lite klent det med (blästring).
Har haft (har den fortfarande) en liten 2,5hp från Biltema = räcker inte till nåt alls så jag köpte en stor rackare som fixar dryga 500l/min och det är väl OK men lite klent det med (blästring).
- frownlayer
Re: kylning/spånevakuering" vid fräsning, vad kör ni med
Om du tittar på vad verktygstillverkaren vill så ska man oftast köra med vätska. Undantaget är när man börjar gå över 50 hrc, då ska man ha luft. Luft kyler men har dålig vätförmåga, alltså behöver du väldigt mycket luft för att komma ner i acceptabla temperaturer. Då måste man ha en stor kompressor, som ger mycket luft. Detta är 1000ggr dyrare i både inköp och drift, än en liten pump som cirkulerar vätska. Dessutom så flyger det massor av spån när man blåser, detta slipper du med vätska. Så jag skulle överväga dig att tänka om.