Hur länge håller en tantal-kondensator?
Hur länge håller en tantal-kondensator?
Köpte ett gammalt tv-spel på eBay, såldes som fullt fungerande (på tyska, voll funktionsfähig eller vad det brukar stå).
Den anlände, den funkade inte, det visade sig att en konding hade kortslutits på 12V inuti RF-boxen, 0V ut på 7812:an, 13.2V på ingången... Eftersom jag råkat på problemet förut så löste jag det ganska snabbt, satte en vanlig elektrolytkonding där så länge och det var frid och fröjd igen förutom att någon även pillat på ljudfrekvenspotentiometern som fick justeras ganska mycket innan ljudet hamnade i fas med bra bild.
Så, jag undrar iaf hur länge en sån där förväntas hålla? Konsollen är cirka 30 år, borde man byta denna konding i de andra två enheterna redan i förväg? Hur går en sådan här sönder, blir den långsamt sämre eller slutar den tvärt att fungera?
Till sist till kärnfrågan, är det troligt att den var hel när den skickades från Tyskland för en vecka sedan?
Det enda jag vet om denna typ av konding är att de kan smälla ordentligt när de går sönder och lämna kulor med metall efter sig.
Den anlände, den funkade inte, det visade sig att en konding hade kortslutits på 12V inuti RF-boxen, 0V ut på 7812:an, 13.2V på ingången... Eftersom jag råkat på problemet förut så löste jag det ganska snabbt, satte en vanlig elektrolytkonding där så länge och det var frid och fröjd igen förutom att någon även pillat på ljudfrekvenspotentiometern som fick justeras ganska mycket innan ljudet hamnade i fas med bra bild.
Så, jag undrar iaf hur länge en sån där förväntas hålla? Konsollen är cirka 30 år, borde man byta denna konding i de andra två enheterna redan i förväg? Hur går en sådan här sönder, blir den långsamt sämre eller slutar den tvärt att fungera?
Till sist till kärnfrågan, är det troligt att den var hel när den skickades från Tyskland för en vecka sedan?
Det enda jag vet om denna typ av konding är att de kan smälla ordentligt när de går sönder och lämna kulor med metall efter sig.
Re: Hur länge håller en tantal-kondensator?
Tantaler är väl, i min erfarenhet, kända för att vara osäkra kort att spela med. De har ingen uttorkningsproblem men jag har upplevd en och annan spontanfel genom tiden. Jag anser därför att de är OK - men till mycket selektiva områden dör ingen annan duger - och inom mitt område har jag inte märkt någonstans där tantaler är essentiella.
Spelet kan mycket väl ha varit fungerande då det blev packat ner, det betyder bara att det kan ha legat på en hylla i lång tid innan det blev såld.
Spelet kan mycket väl ha varit fungerande då det blev packat ner, det betyder bara att det kan ha legat på en hylla i lång tid innan det blev såld.
-
Om man designar nytt så är det ju bra att fundera på den etiska aspekten också... 

Min erfarenhet, för vad den är värd, är att tanataler är kortslutningar som väntar på att inträffa. Har hört flera förklaringar på vad som händer, bl.a. att det börjar med att materialet migrerar in i den fasta elektrolyten så läckströmmen ökar.
Hur som helst, är det en konding som sitter t.ex. som avkoppling på strömmatningen blir det efter ett tag så stor effektutveckling av läckströmmen att det startar en självpådrivande process som slutar med total kortslutning, ofta med pyrotekniska effekter, och eventuella följdfel.
Torra aluminiumlytingar är troligen ett bättre alternativ.
Hur som helst, är det en konding som sitter t.ex. som avkoppling på strömmatningen blir det efter ett tag så stor effektutveckling av läckströmmen att det startar en självpådrivande process som slutar med total kortslutning, ofta med pyrotekniska effekter, och eventuella följdfel.
Torra aluminiumlytingar är troligen ett bättre alternativ.
Det verkar ju funka med den elektrolytkonding som sitter där nu så jag låter den väl sitta kvar - kanske av etiska skäl. 
Låter som om man kanske borde byta i de andra maskinerna med innan de går samma väg.
Med tanke på att de har en massa tantal men inga torra aluminium... "SAL" såg jag att det kallades - vad jag kunde hitta så verkar inte Elfa hålla med...

Låter som om man kanske borde byta i de andra maskinerna med innan de går samma väg.
Med tanke på att de har en massa tantal men inga torra aluminium... "SAL" såg jag att det kallades - vad jag kunde hitta så verkar inte Elfa hålla med...
Senast redigerad av e5frog 19 juni 2013, 10:26:57, redigerad totalt 1 gång.
Det är ju ingen kritisk tillämpning, men lödar Du ändå i burken så byt dem. Speciellt om de sitter så en kortis kan få följdfel.
Ja, man tappar hela 12V om det blir kortis där och det är lite besvärligt att byta eftersom den sitter innanför plåtburen i RF-boxen.
-
Vad skiljer Tantal mot Elektrolyt? Är den ena 'snabbare' eller något sådant? Tanatal verkar överlag ha högre pris med...
Den är väl torr med bara oxidskikt istället för vått papper eller vad det nu är de brukar ha. Den har väl bättre frekvensegenskaper och lägre ESR med har jag för mig. Men utvecklingen kanske har hunnit ikapp.
I Applikationsexemplet för LM79XX Series från National
finns följande text:
*Required if regulator is separated from filter capacitor by
more than 3". For value given, capacitor must be solid
tantalum. 25μF aluminum electrolytic may be substituted.
†Required for stability. For value given, capacitor must be
solid tantalum. 25μF aluminum electrolytic may be substituted.
Values given may be increased without limit.
De tantaler som kan ersättas har värdet 1uF resp. 2.2uF
Det är ganska markant skillnad i värde.
finns följande text:
*Required if regulator is separated from filter capacitor by
more than 3". For value given, capacitor must be solid
tantalum. 25μF aluminum electrolytic may be substituted.
†Required for stability. For value given, capacitor must be
solid tantalum. 25μF aluminum electrolytic may be substituted.
Values given may be increased without limit.
De tantaler som kan ersättas har värdet 1uF resp. 2.2uF
Det är ganska markant skillnad i värde.
Jo, det är väl lite skillnad i egenskaper, annars hade det väl inte funnits sådana mängder på t.ex. Elfa. 

Dom är känsliga för polvändning och jag tror inte det behövs
så mycket för att de ska skadas. Många tänker nog inte på
det när de designar. Det kan se bra ut på papperet men
i verkligheten kan kondensatorn få fel polaritet i vissa fall.
så mycket för att de ska skadas. Många tänker nog inte på
det när de designar. Det kan se bra ut på papperet men
i verkligheten kan kondensatorn få fel polaritet i vissa fall.
Det var väl de första låg-ESR kondensatorer som kom fram om jag inte minns fel. Iaf. kommersiellt tillgängliga (lagom pris).
Nu, där keramiska ytmonterade flerlagerskondensatorer finns, lär de inte vara lika viktiga.
Nu, där keramiska ytmonterade flerlagerskondensatorer finns, lär de inte vara lika viktiga.
Jag misstänker att även elektrolytkondensatorer har fått lägre serieresistans (ESR) under senare tid. Till spänningsregulatorer har det även hänt att jag varit tvungen välja specifik elektrolytkondensator med högre serieresistans för att undvika oscillation.
Lånar/lyfter tantaltråden lite.
Jag har problem med poppande tantaler på ett kort (hänt i ett par fall).
Tantalen sitter som avkoppling/buffert direkt över inkommande matning, efter en säkring.
Fel säkring har varit monterad, snabb säkring i st f trög.
På de felande korten har säkringen gått och tantalen brunnit (till kortis).
Vad jag vet har det inte varit problem med tantalerna med rätt säkring (trög), men det är osäkra uppgifter.
Min fråga är: Kan "skräpet" när säkringen går göra att tantalen går sönder?
Jag har problem med poppande tantaler på ett kort (hänt i ett par fall).
Tantalen sitter som avkoppling/buffert direkt över inkommande matning, efter en säkring.
Fel säkring har varit monterad, snabb säkring i st f trög.
På de felande korten har säkringen gått och tantalen brunnit (till kortis).
Vad jag vet har det inte varit problem med tantalerna med rätt säkring (trög), men det är osäkra uppgifter.
Min fråga är: Kan "skräpet" när säkringen går göra att tantalen går sönder?