psynoise skrev:Det ända som jag kan komma på som begränsar är resistorernas effekttålighet och spänningen över som genererar förlusteffekten. Men är man osäker är det ju bara att räkna, antingen med papper och penna eller via SPICE. Till exempel konstruerade jag tidigare i år en enklare mikrofonförstärkare där motsvarande resistor R2 blev runt 10 Ω.JimmyAndersson skrev:Men det känns spontant som att R2 (och R3) är för lågt.
Det är inte helt korrekt, jag ser främst att R3 kan behövas för att få samma spänningfall pågrund av biasströmmar hos båda ingångarna. Detta främst för att öka precisionen i likspänningsförstärkningen men sådana problem har flera olika lösningar. Annars för växelspänningen ser jag ingen användning förutom att resistorn genererar termiskt brus direkt adderad till signalen.JimmyAndersson skrev:R3 har förresten samma funktion som motståndet på in-pinnen i en inverterande koppling.
För att kunna ger lite bättre svar hade det varit intressant att få veta mer om applikationen. Till exempel borde mycket avgöras till hur du vill styra förstärkningen, vilken noggrannhet som krävs och vilken typ av projekt det handlar om så att man inte trasslar in sig med applikationsspecifika kretsar som försvinner om några år.
Det här med R3 hade jag skrivit lite för generellt där, men jag förklarade hur jag menade några inlägg upp.
Här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 21#p960821
Eller är jag vilse där?
Om R2 och ifall det är för lågt:
"Det ända som jag kan komma på som begränsar är resistorernas effekttålighet och spänningen över som genererar förlusteffekten.
Men är man osäker är det ju bara att räkna"
Det du beskriver kan jag räkna ut, men i just det här fallet är det ingen tvekan
om att just effekttålighet och förlusteffekter inte är några som helst problem.
Xxargs tog upp det här med brus och det vet jag inte ifall jag behärskar att räkna på.
Men det är ju helt klart en sak som kan ge problem vid fel värde på R2, eftersom även R1 följer efter.
Lite om applikationen:
Jag har ett projekt där jag ska mäta strömmen i en krets (230V AC).
Strömsensorn ger 40mV/A. Efter förstärkning ska spänningen in i en A/D-omvandlare (0-5V. Minns inte antalet bitar nu).
Mitt behov av att ändra förstärkning handlar om att jag vill anpassa förstärkningen utifrån vad jag vill mäta på.
Man kan säga att max-strömmen på det jag vill mäta på ska resultera i en spänning på så nära 5V som möjligt.
Med rimliga förstärkningsfaktorer så hamnar jag på som minst 4,48 och som mest 4,91V.
Därav de fem olika "stegen" av förstärkningsfaktorer i första inlägget.

När det gäller noggrannhet.. Ja det är alltid lika farligt att nämna på Elektronikforumet.
Det brukar vara rena gnällmagneten, så jag hoppar helt enkelt över det.
Men låt säga att om jag mäter på en 40W-glödlampa och byter till en 60W-glödlampa
så ska skillnaden synas på andra sidan A/D-omvandlaren. Sedan gör det förstås inget
om man även kan följa den ändrade strömförbrukningen som sker när lampan värms upp.

Hur jag vill styra förstärkningen:
Jag har inte bestämt något konkret när det gäller det. Det är mest lite idéer än så länge.
Jag brukar tänka baklänges, från användargränssnittet och vidare till elektroniken, så:
I det här fallet ska det vara något som sitter i eller utanpå chassit. Knappar eller pot.
Man kommer inte ändra förstärkning ofta. Det kan vara en gång under apparatens livstid
ner till ett par tre gånger om året.
En tanke är DIP-switchar med motstånden 6k . 10k . 11k. 113k och 144k.
Då täcker jag hela området.
En annan tanke är en stereopot där man använder ena "kanalen" och en Ohm-meter.
(Förstärkningen var ju resistansen i Kilo - 1.)
Sedan gav ju TomasL mig idén att styra det via samma interface som A/D-omvandlaren går till.
Det blir i nästa version.

Jag vet att du inte fick mycket siffror att räkna på,
men nu vet du iallafall lite mer om det hela.

Nu blir det lite kaffe och fortsatta tester. Återkommer.
edit: Hoppsan, det blev visst lite långt ändå.