Bygga egna pneumatiska cylindrar (kolvar)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av rawsezx »

Hallå!

Att svarva/fräsa egna tryckcylindrar borde inte vara det svåraste att göra!
Håller på med ett litet projekt hemma i garaget och funderar lite över hur jag skall dimensionera dessa pneumatiska cylindrar med tanke på styrka, hållbarhet etc.

Jag har använt mig av formeln kraft i kg = ((r * r) * pi) * tryck.
radien i cm, och tryck i bar.

Om jag då skulle tillverka en cylinder med diametern 5 cm så ger den mig alltså en "lyftkraft" på 117,75 kg om jag trycksätter den med 6 bars tryck.

Det jag undra är om jag har använt mig av rätt formel?

Med vänliga hälsningar
Karl-Henrik Söderqvist
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Hej
Ser rätt ut. Har själv gjort något liknande.
Tog dock en pump, tryckregulator och höjdregleringsventil från
en Citroën. Tryck 140-170 bar. Det gav bra lyftkraft!!!
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Vad är det för pump som levererar sådant tryck?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kanske är hydraulpumpen som används till ändring av frigången beroende på belastning som Citroën bilar har som det handlar om.
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av rawsezx »

Får tacka för svaren!
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Troligen pumpen från en cittra, det är en trevlig liten fem eller sju-kolvspump som lyfter bilen och ger tryck till servostyrningen samt servobromsarna på de "riktiga" cittrorna.
GFEF

Inlägg av GFEF »

>Om jag då skulle tillverka en cylinder med diametern 5 cm
>så ger den mig alltså en "lyftkraft" på 117,75 kg
>om jag trycksätter den med 6 bars tryck.

Det som är största problemet med cylindar är:
böjningen av tryckbelastade kolvstänger
Det är detta som bestämer användbart "lyftkraft"
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Bygga egna pneumatiska cylindrar (kolvar)

Inlägg av rawsezx »

Hur menar du? Utveckla gärna, jag är inte sådär jätteinsatt i pneumatik :)
Senast redigerad av rawsezx 20 december 2005, 13:21:06, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

en av de få regler som finns här är at inte citera föregående inlägg. Läs gärna reglerna.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kunde köpa en sådan här pump för ungefär 5 år sedan i perfekt skick för 300:-. Ångrar mig som bara den att jag inte gjorde det..
ADMJ

Inlägg av ADMJ »

Henry: Det skulle du ha gjort, billiga kolvmaskiner växer ju inte på träd. Men du har ju en kugghjulspump :wink:

rawsezx: Hur ska du göra den? Vad skall den användas till?
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av rawsezx »

ADMJ:
Ja troligtvis så är det en av alla mina miljoner projekt som aldrig kommer att förverkligas, men jag håller på att skissa på en bilsimulator som får signaler från LFS S2 http://www.liveforspeed.net/ för att därefter kunna simulera g-kraft. (inbromsning, svänga höger, vänster, gropar etc).

Tanken är att ha tre stycken pneumatiska/hydrauliska/el kolvar som styrs från en separat styrenhet Kallad ESX CS http://www.sensor-technik.de/

Jag har vissa tekniska detaljer att lösa fortfarande :)
Antingen så skall jag försöka mig på att beräkna vinkeln=G-kraft eller så funderar jag på att slakta några G-Tech mätare, och sedan låta systemet försöka matcha värdena från LFS så att G-tech mätarna stämmer överens.

Jag är dock lite fundersam över om luftkolvarna kommer att vara tillräckligt snabba för detta ändamål men som sagt det finns vissa tekniska detaljer som måste klargöras först.

Idén fick jag efter att genom jobbet har varit på SAS och besökt deras flygsimulatorer, och precis efter att ha kollat på filmen från www.force-dynamics.com så bestämde jag mig för att kolla upp möjligheterna att kunna bygga en egen simulator.

På frågan om hur jag skall tillverka kolvarna så låter jag en av våra leverantörer på jobbet svarva dem. Har satt vår konstruktör på lite hemjobb över jul att rita en kolv som ev. skulle passa mitt bygge.

Det blir en kolv med en slaglängd på 800mm, detta för att kunna få en korrekt vinkel till själva "stolen" där man sitter och själva bottenramen, och att man kan få 45 graders vinkel oberoende acceleration + svängning höger/vänster.

Jag har för enkelhetens skulle räknat på att 1G är lodrätt nedåt, och 0,5G är 45 graders lutning och 0G är helt vågrätt.

På den vägen är det!
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ja då skall du nog använda hydraulik och inte pneumatik, blir nog lite svajigt annars.
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av rawsezx »

Mjo. Hydraulik är nog att rekommendera helt klart. Det är även en helt annan kostnad. Beträffande svajjigheten har jag en idé om att trycksätta båda sidorna samtidigt och sedan släppa ut luft på motsatt sida för att få den mindre svajjig.

Det är inte sådär jätte genomtänkt och hur det skulle fungera i praktiken vet jag inte, har ritat en skiss på hur jag har tänkt mig att det ska fungera.

Bild

Frågan är hur det kommer att fungera, eller om rörelserna kommer att bli alldeles för långsamma. En sak är säker, den kommer att låta illa iaf. :)

Tanken är att ingående luft skall vara runt 6-8mm och utgående 10-12mm detta för att få flödet ur kolven snabbare än vad den fyller.
backventiler är nog också att föredra på trycksidan.

Ev. att använda sig av dubbla magnetventiler, när man aktiverar ena sidan så stänger den på den andra. Finns många funderingar kring det här, och jag har lite andra pneumatiska cylindrar liggandes, dock inte så här stora som jag tänker testa på.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Luft funkar bra när kolven skall slå mellan ändlägen, men ska du positionera hyffsat snabbt och med en föränderlig last (föraren kränger hit och dit i stolen) så tror jag det blir MYCKET svårt.
Skriv svar