Ta med projektor till stranden, Genomförbar Idé?
Ta med projektor till stranden, Genomförbar Idé?
Hej Allihopa!
Jag har som ämnet antyder fått en idé om att kunna ta med projektorn till stranden å sitter och klurar på om det överhuvudtaget är möjligt effektmässigt
Jag har inte möjlighet till något eluttag i närheten så det är uteslutet, något elverk hade jag inte planerat att ta med mig av ljudmässiga skäl, därmed blir batterier den lösningen jag helst ser, men det kanske blir för tungt och otympligt?
12v batterier finns ju i överflöd och jag tänkte att man kunde koppla en växelriktare till dem för att få ut den effekt en projektor kräver (runt 200w) i drift.
Om dessutom vill driva några vettigt ll ytterligare 200w.
En växelriktare har ungefär 90% effektivitet men man kanske får räkna med en som klarar 600+ watt.
Stämmer mina beräkningar om jag räknar såhär ett 12v bilbatteri på 75ah
220/12 =18.33
75/18.33 =4.09
4.09*0.9= 3.681 AH vid 220v
Ljud + Projektor borde dra ungefär 400/220 = 1.82AH Per timmes drift.
3.681 AH/1.82 AH = 2.02 Timmar
Altså borde ett 75AH bilbatteri kunna räcka till maximalt 2.02timmars drift vid full belastning. NU kan jag ingenting om sådant här men jag antar att detta är ett extremvärde man aldrig kommer komma upp i så kanske att man kan nå 1.5 timmes drifttid på ett 75AH batteri?
Jag har som ämnet antyder fått en idé om att kunna ta med projektorn till stranden å sitter och klurar på om det överhuvudtaget är möjligt effektmässigt
Jag har inte möjlighet till något eluttag i närheten så det är uteslutet, något elverk hade jag inte planerat att ta med mig av ljudmässiga skäl, därmed blir batterier den lösningen jag helst ser, men det kanske blir för tungt och otympligt?
12v batterier finns ju i överflöd och jag tänkte att man kunde koppla en växelriktare till dem för att få ut den effekt en projektor kräver (runt 200w) i drift.
Om dessutom vill driva några vettigt ll ytterligare 200w.
En växelriktare har ungefär 90% effektivitet men man kanske får räkna med en som klarar 600+ watt.
Stämmer mina beräkningar om jag räknar såhär ett 12v bilbatteri på 75ah
220/12 =18.33
75/18.33 =4.09
Altså borde ett 75AH bilbatteri kunna räcka till maximalt 2.02timmars drift vid full belastning. NU kan jag ingenting om sådant här men jag antar att detta är ett extremvärde man aldrig kommer komma upp i så kanske att man kan nå 1.5 timmes drifttid på ett 75AH batteri?
Re: Ta med projektor till stranden, Genomförbar Idé?
"Alla" invertrar har en underspänningsavstängning. Om du får ut mer än ung. 1/3-del av innehållet i en ackumulator innan det sker ska du nog vara glad. Med en ackumulator för cyklisk drift kanske du kan få ut lite mer men räkna definitivt inte med full effekt på ackumulatorerna.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Men varför i hela friden ska man släpa med sig skiten ut på stranden? Största problemet är ju ljuset runt om som göra att det du projicerar på blir bara bläääääääääääääääääää
-
Han skrev väl inte att han skulle använda den på dagen?
Kanske det är en kvällsfilmvisning?
som Icecap påpekar är inte kapaciteten på bilbatterier så där jättestor. Det finns dock andra batterier som har kapacitet som bättre motsvarar märkdata. googla lite.
Vad är det sedan du behöver driva mer som drar 200W? Är det något som har stora startströmmar räcker det inte till med ett 600W växelriktare.
Är projektorn känslig för vågformen? Dvs behöver du en sinusväxelriktare (dyrare) eller räcker det med en billigare? (det är en retorisk fråga, du får kolla upp detta eller fråga här)
Det finns ganska tysta elverk på någon kVA, du kan kanske klara dig med ett sådant och 50 m förlängningsladd?
som Icecap påpekar är inte kapaciteten på bilbatterier så där jättestor. Det finns dock andra batterier som har kapacitet som bättre motsvarar märkdata. googla lite.
Vad är det sedan du behöver driva mer som drar 200W? Är det något som har stora startströmmar räcker det inte till med ett 600W växelriktare.
Är projektorn känslig för vågformen? Dvs behöver du en sinusväxelriktare (dyrare) eller räcker det med en billigare? (det är en retorisk fråga, du får kolla upp detta eller fråga här)
Det finns ganska tysta elverk på någon kVA, du kan kanske klara dig med ett sådant och 50 m förlängningsladd?
Ja de givetvis endast möjligt natt/kvälls-tid.
Det finns inverterar som klarar detta, men de är dyra (kvalitetsinvertrar med äkta sinus) och startströmmarna på en del projektorer är ganska saftiga! Jag skulle kört på ett litet elverk helt klart istället. Finns långa kablar och tysta små verk. Du vill ju troligen ha ström till dator/ljud etc. också.
Det finns inverterar som klarar detta, men de är dyra (kvalitetsinvertrar med äkta sinus) och startströmmarna på en del projektorer är ganska saftiga! Jag skulle kört på ett litet elverk helt klart istället. Finns långa kablar och tysta små verk. Du vill ju troligen ha ström till dator/ljud etc. också.
Och elverk kan hyras för en helg till en rimlig peng...
Hej igen och tack för alla supersnabba och välformulerade svar, bra synpunkter!
Detta är ju inte bara negativt, fördelen med denna underspänningsavstängning du pratar om är ju att man inte skulle kunna dra batterierna för lågt, alla bly accumulatorer är vad jag förstått väldigt känsliga för att laddas ur för mycket..

Jag såg nu att jag skrev lite fel i det ursprungliga inlägget
600watt växelriktare räcker nog utmärkt, men av mina erfarenheter från nätaggregat så fungerar dessa komponenter effektivast vid ungeför 50% belastning. Nu vet jag inte om samma samband gäller för växelriktare som för likriktare, men en 1000w växelriktare kostar ändå bara runt 1000lappen.
Bra tanke med den modifierade sinusvågen, ska kolla upp det mera, jag vet att förstärkaren inte påverkas nämnvärt men måste kolla så att projektorn klarar den med!
Jag kan vara ärlig och säga att jag inte ens kollat upp elverk nämnvärt men ska göra som du föreslår och kolla vad som finnes, litet och portabelt vore smidigt för allting ska få plats i min båt xD
Jag misstänkte att jag inte skulle kunna få ut de 2 timmarna som jag räknade ut, och höftade därför med 1.5 timme driftstid. Men om det som du säger stämmer så skulle jag bara få ut 2/3 timme i driftstid, och det är ju verkligen inte mycket. Jag måste nog kolla upp hur mycket av dessa 75 AH växelriktaren klarar av att utnyttja innan spänningen blir för lågIcecap skrev:"Alla" invertrar har en underspänningsavstängning. Om du får ut mer än ung. 1/3-del av innehållet i en ackumulator innan det sker ska du nog vara glad. Med en ackumulator för cyklisk drift kanske du kan få ut lite mer men räkna definitivt inte med full effekt på ackumulatorerna.
Detta är ju inte bara negativt, fördelen med denna underspänningsavstängning du pratar om är ju att man inte skulle kunna dra batterierna för lågt, alla bly accumulatorer är vad jag förstått väldigt känsliga för att laddas ur för mycket..
Precis som du skriver Rikkitikkitavi så var min plan inte att använda projektorn under dagtid utan mer för kvällsvisningar undersensommaren när mörkret återkommitrikkitikkitavi skrev:Han skrev väl inte att han skulle använda den på dagen?

Jag såg nu att jag skrev lite fel i det ursprungliga inlägget
Istället för ll ska det stå Ljud, De ca 200w extra skulle användas för att driva ett vettigt ljudsystem.Avle skrev:Om dessutom vill driva några vettigt ll ytterligare 200w.
600watt växelriktare räcker nog utmärkt, men av mina erfarenheter från nätaggregat så fungerar dessa komponenter effektivast vid ungeför 50% belastning. Nu vet jag inte om samma samband gäller för växelriktare som för likriktare, men en 1000w växelriktare kostar ändå bara runt 1000lappen.
Bra tanke med den modifierade sinusvågen, ska kolla upp det mera, jag vet att förstärkaren inte påverkas nämnvärt men måste kolla så att projektorn klarar den med!
Jag kan vara ärlig och säga att jag inte ens kollat upp elverk nämnvärt men ska göra som du föreslår och kolla vad som finnes, litet och portabelt vore smidigt för allting ska få plats i min båt xD
Elverk och långa sladdar, alla dagar i veckan! Ett tyst elverk 50-100 meter bort låter troligtvis mindre än kylfläkten i invertern 2 meter bort (eller kvällsbrisen). Vidare så kommer vikten av ackumulatorerna+invertern vida överstiga vikten av elverk+kablar+diesel/bensin för att kunna täcka en film med säkerhet (jag gör antagandet att det handlar om något slags evenemang, klubbträff eller dylikt och att man vill vara garanterad att strömmen inte är slut efter halva filmen/visningen).
Edit: det finns små fina självstartande dieselelverk i en "plastväska" som inte är mycket större än en flygarportfölj. Inte alls som de större asen med stålram.
Edit: det finns små fina självstartande dieselelverk i en "plastväska" som inte är mycket större än en flygarportfölj. Inte alls som de större asen med stålram.
Ljudet klarar du dig bra långt under 200W skulle jag tro.
Jag tycker du räknar i lite konstig ordning...Avle skrev: 220/12 =18.33
75/18.33 =4.09
Effekt är effekt, det är en väldigt bra sak att tänka på när man räknar sånt här. 100 W är 100 W oavsett om det är 100 V 1 A eller 10 V 10 A.
Dina grejer drar 400 W, med 90% effektivitet betyder det att du behöver mata in 444 W (400/0.9).
444 W med 12 V blir 37 A, eller alltså 37 Ah i timmen (om man krånglar till det lite).
37 A är inte så lite ström heller, det behövs rätt grova kablar för det (du bör nog ha runt 25 kvadrat i alla fall för att minimera spänningsfallet).
Alla pratar gott så gott om elverk att jag håller på att bli övertydag om att det är den enda vettiga vägen att gå.
Jag planerar att använda samma ljudsysem på båten som på stranden, så det lättaste är kanske att både ha en växelriktare som jag kan ha kopplad i båten för att driva ljudetsystemet under färd och ett extra litet 1,3kw elverk för att driva allt när jag ska ha det uppställt på stranden?
Kan tillägga att det är en gammal Nad förstärkare jag har och ljudsystemet består utav ett par Dynavoice Definition DF-5
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=125933
Tack på förhand
Alve
Jag planerar att använda samma ljudsysem på båten som på stranden, så det lättaste är kanske att både ha en växelriktare som jag kan ha kopplad i båten för att driva ljudetsystemet under färd och ett extra litet 1,3kw elverk för att driva allt när jag ska ha det uppställt på stranden?
Kan tillägga att det är en gammal Nad förstärkare jag har och ljudsystemet består utav ett par Dynavoice Definition DF-5
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=125933
Tack på förhand
Alve
Senast redigerad av Avle 17 juni 2013, 12:23:17, redigerad totalt 1 gång.
-
Det låter faktiskt som en mycket bra lösning. Du kan med hög sannolikhet hyra de sladdar du behöver också på samma ställe.Icecap skrev:Och elverk kan hyras för en helg till en rimlig peng...
I båten kanske en växelriktare + batteribackup är mera lämpligt och sedan ett portabelt elverk.
Tack Nerre för att du gjorde b-aktiga uträkningar tydligare och bättre, det spänningsfall du pratar om att undvika, jag antar att det ett spänningsfall i förlängningssladden och att det är beroende på den längden mellan elverket till förbruknings punkten?
Nu har jag bara googlat lite snabbt men ett sådant här kanske borde räcka?
http://www.jula.se/inverterelverk-740034
Litet smidigt och inte så fruktansvärt dyrt. HIttar inga uppgifter om DB-nivå... Men man kan ju titta runt lite mer om det skulle väsnas väldigt mycket.
Nu har jag bara googlat lite snabbt men ett sådant här kanske borde räcka?
http://www.jula.se/inverterelverk-740034
Litet smidigt och inte så fruktansvärt dyrt. HIttar inga uppgifter om DB-nivå... Men man kan ju titta runt lite mer om det skulle väsnas väldigt mycket.
Du lär inte peta in 200W snitteffekt i de högtalarna. Sen är ju frågan om alla runt sjön vill lyssna på ditt filmljud på nätterna.
Annars är ett ljudsystem för 12V en behagligare lösning. Kanske finns det projektorer som nöjer sig med 12V också. Själv har jag en pytteliten projektor med inbyggt batteri och LED-lampa, den är antagligen lite klen, men det borde kunna finnas mellanvarianter?
MVH: Mikael
MVH: Mikael