Bygga ett fartreglage till en Borstlös motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
M!k@el
Kontakt:

Bygga ett fartreglage till en Borstlös motor

Inlägg av M!k@el »

är det någon som har något bra kopplingsschema till ett fartreglage för en Borstlös motor?
Eller finns det färdiga kretsar till det?
alltså ett fartreglage som funkar som 3 faser med 120graders försjutning :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns färdiga drivkretsar. Annars går det nog att lösa med en PIC. Du behöver iafa tre halvbryggor.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om det är 3-fas motorer som tex används inom R/C sammanhang som det handlar om så finns det färdiga varianter till dessa som är uppbyggda på 2 olika sätt. Det som styr när spolarna skall vara på är i det ena fallet halleffektswitchar som med väldigt enkel elektronik styr spolarnas till och från slag med just halleffektswitcharna som märker i vilken vinkel som rotorn är i och då kan slå tll spolarna i rätt ögonblick. Det andra sättet att styra spolarna på går enbart med en uP som innehåller ett ganska så avancerat program som med lite yttre elektronik detekterar strömmen i spolarna som ändras beroende på vilket läge som rotorn är i. Dessa båda varinterna går att bygga själv och finns fullt av scheman till. Dessa 3-fas motorer i R/C sammanhang har magneter i själva rotorn.

Sen finns det ju andra mindre och större 3-fas motorer som används bla industriellt och som inte har magneter i rotorn och dom kan man bla, om jag inte är fel på det, styra hastigheten på genom att ändra frekvensen som dom matas med på något vis (är en på forumet som håller på och bygger en sådan kontrollenhet tror jag), alternativt kanske ev med fasvinkelstyrning.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns färdiga kretsar som mäter strömanra och på så vis vet hur motorn ska styras. asynkronmotorer styrs med hjälp av frekvensen. Vilket även synkronmotorena gör. Men asynkoronmotorerna är mycket lättare då man inte behöver ta hänsyn till axelns läge.
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Det finns AP-notes hos Microchip på hur man konstruerar dessa, med PIC då så klart.

---Jonas
Millox

Inlägg av Millox »

danei skrev:<snip>
Vilket även synkronmotorena gör. Men asynkoronmotorerna är mycket lättare då man inte behöver ta hänsyn till axelns läge.
Fast egentligen är det tvärt om. Det är svårare att styra en asynkronmotor än en synkronmotor eftersom man har tre hastigheter att ta hänsyn till i en asynkronmotor jämfört med en hastighet i synkronmotorn. Rotorns position måste man ju ta hänsyn till oavsett om det är en asynkron eller synkron pryl.

För styrningen av (AC-) motorer använder man sig lämpligen både av spänning och frekvens, eftersom man inte vill ha ett mättat magnetfält i järnet. Antingen som i äldre V/F-kontrollers eller som i nyare vektorstyrningar där det sker "automagiskt".

M!k@el: Sök på SCVM för att få lite tips på hur du bygger en styrning för en PMSM-maskin, om det var själva byggandet som var intressant :wink:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

kan du förklara vad du menar. Med en asynkronmotor kan du ju bara slänga på en frekvens så kommer den att snurra i den farten. Eller menar du om man vill ha ett exakt varvtal? Svårigheten med en synkronmotor är ju främs när man ska starta den. Om man inte kör den på maxmoment.
Millox

Inlägg av Millox »

Jo, jag menade exakt varvtal. Då har man en ganska enkel styrning för en synkron motor medan en asynkron kräver lite mer tankeverksamhet.

Problemet som gör asynkronmotorn svårkontrollerad är att den har eftersläpning vilket gör att man inte kan säga att infrekvens == rotorfrekvens.

För en synkronmotor är infrekvens == rotorfrekvens (även om det kan vara svårt att veta vilken frekvens man matar in när man vektorstyr).

Den stora fördelen med asynkronmotorn är ju att den går att direktstarta, men ska man köra genom en frekvensomriktare är det inte möjligt ändå pga den stora startströmmen(eller, det går men man måste överdimensionera effekttransistorerna onödigt mycket). Medan, precis som du skriver, det är omöjligt att direktstarta en synkronmotor eftersom den bara kommer uppleva ett vibrerande moment.

Fast en sak är ju klar, det går att bygga en mycket enklare variant av motorstyrning för en asynkronmotor. Tänker närmast på konstant V/Hz-styrning(eller vad det nu heter på svenska) men den är ju inte speciellt effektiv eller har några lysande dynamiska prestanda så man vill nog bara använda den för mjukstarter.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då förstår jag vad du menar. Det finns ju en anlednign till att man nästa utedslutande använder synkronmotorer i servon. En asynkronmotor funkar inte lika bra där. Särskilt inte runt nollvarv.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Här är en enkel kontroller för 3fas bldc motorer: http://home.versanet.de/~b-konze/blmc_bko/blmc_en.htm sensorless teknik som utnyttjar zero crossing detection som kommuteringssignaler.
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

Nu har det kommit ett antal svar. men det jag hade tänkt var så jag kunde driva motorn som är av typen CD-Rom motor bara för att testa då jag håller på att linda den. det finns ju färdiga reglage men då måste jag koppla upp med radiostyrning o mottagare o massa för o köra den.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då ärdet nog lättare att fixa en styrning till motorstyrnignen med en 555
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

CD-rom motor som det gäller, den som har magneter i rotorn då alltså. Färdigt fartreglage som inte behöver halleffektswitchar i runda slängar 400:-beroende på motor effekt, för dom typerna som används i RC sammanhang. Dom med hallswitchar har jag inte sett säljas. Du kan styra dessa fartreglage antingen med en 555 eller med en programmerad uP. Jag själv har inte haft så bra erfarenheter med en 555 till detta för signalerna som jag fick ut var inte så bra och exakta som jag ville ha dom, men ett fartreglage kanske jämnar till signalerna så att dom fungerar ändå. Men jag ville inte ta några risker så jag köpte istället en färdig liten box som är till just för att testa servon eller att köra ett fartreglage utan mottagare, sändare m.m. det enda som behövs är bara ett fartreglage. Fungerar perfekt till servon men har inte haft tid än att testa den till en 3-fas motor som jag gjorde för en tid sedan.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag lekte med just en CD-läsare motor, hade 3 halvbryggor och en 4017 + ett gäng 1N4148 till att fixa rätt sekvens samt en VCO från en 4046 till att styra farten med. Den kunne spinna väldigt fort.

Jag styrde precis som med en vanlig stegmotor vid att "vrida" magnetfältet, själva stegen var lite annolunda då det ju är 3 faser i stället för 2 som en vanlig stegmotor.
Skriv svar