Spänningsregulator
-
Re: Spänningsregulator
Oh en locostare här
En annan samlar också delar just för ett bygge. Saab 2.0T också. Omega låda. 740 bakaxel. o.s.v.

- prototypen
Frågor av typen hotspots, är det ett problem kan ju ventileras på http://www.savarturbo.se/
Bilden på hemsidan är en Hahlin Super7, ska tydligen vara ganska snabb.
Nej någon sjua ska jag inte bygga, saknar ju tak, stereo, AC och fönsterhissar.
Dessutom finns det för många, satsar mera på unik design.
Grannen däremot har skaffat en donatorbil till en sjua.
Protte
Bilden på hemsidan är en Hahlin Super7, ska tydligen vara ganska snabb.
Nej någon sjua ska jag inte bygga, saknar ju tak, stereo, AC och fönsterhissar.
Dessutom finns det för många, satsar mera på unik design.
Grannen däremot har skaffat en donatorbil till en sjua.
Protte
Hej,
Dags att lyfta tråden igen men med lite annat fokus.
Har grejat lite med Arduino sensorer tillsammans med hemautomationssystem (z-wave) och mitt "problem" med styrning av bilens vattenpump har seglat upp pga detta
Som jag har sagt tidigare så är jag newbie på elektronik design men löda, koppla och programmera är inga större problem.
I höstas så började styrningen från Davies Craig (DC) bete sig konstigt och med tanke att jag har erfarenheten att den första styrningen inte funkade alls, den andra la av helt efter ca 1000mil och fick den 3:e på garanti ...så bra hantering av DC men nu när den börjar bråka igen så tänker jag mig att bygga styrning själv.
Eftersom Arduino är en trevlig sak för mig som newbie på elektronik och att jag har samlat på mig några olika modeller; så tänker jag mig att basera det på:
- Arduino Nano kompatibel (eller Pro mini)
- Existerande DC tempgivare
- Motor driver med PWM
Min första fråga är vilken motor driver jag skall välja för att åstadkomma scenariot i första posten (ON/OFF cykler på 5-6V och sen linjär ökning upp till 12V) och pumpens max amp är 12A
Är detta ett bra/bäst val? https://www.sparkfun.com/products/9107 eller finns det nåt annat som ni kunniga skulle rekommendera?
Dags att lyfta tråden igen men med lite annat fokus.
Har grejat lite med Arduino sensorer tillsammans med hemautomationssystem (z-wave) och mitt "problem" med styrning av bilens vattenpump har seglat upp pga detta

Som jag har sagt tidigare så är jag newbie på elektronik design men löda, koppla och programmera är inga större problem.
I höstas så började styrningen från Davies Craig (DC) bete sig konstigt och med tanke att jag har erfarenheten att den första styrningen inte funkade alls, den andra la av helt efter ca 1000mil och fick den 3:e på garanti ...så bra hantering av DC men nu när den börjar bråka igen så tänker jag mig att bygga styrning själv.
Eftersom Arduino är en trevlig sak för mig som newbie på elektronik och att jag har samlat på mig några olika modeller; så tänker jag mig att basera det på:
- Arduino Nano kompatibel (eller Pro mini)
- Existerande DC tempgivare
- Motor driver med PWM
Min första fråga är vilken motor driver jag skall välja för att åstadkomma scenariot i första posten (ON/OFF cykler på 5-6V och sen linjär ökning upp till 12V) och pumpens max amp är 12A
Är detta ett bra/bäst val? https://www.sparkfun.com/products/9107 eller finns det nåt annat som ni kunniga skulle rekommendera?
förstår jag rätt om du plockat bort termostaten och det sitter ingen annan i själva pumpen??jocke4u skrev:[
Termostaten är bortplockad då styrenheten skall reglera detta.
det ser inte jag som speciellt lyckat...
vitsen med termostaten är att den har en shuntfunktion som reglerar in kallt vatten från kylaren beroende på hur varm motorn är...
med kall motor är den stängd och kallt vatten cirkulerar i hela motorn och sprider värmen från topplocket som tar det mesta av
spillvärmen.
när vattnet nått termostatens temperatur börjar den blanda in kylarvatten i det cirkulerande vattnet som bibehåller 85°(termostatens temperatur)
med en termostat håller HELA motorn samma temperatur +- några få grader.
att försöka reglera motortempen mha pumpen gör att motorn bara kommer att få rätt temperatur precis på den plats du mäter motortempen på
inga andra ställen har du koll på, och faktum är att övriga delar av motorn kommer att få olika temperatur beroende på vattnets flöden och temperaturer.
Ja, det är korrekt att termostaten är bortplockad och flödet i hela systemet styrs med pumpen.
Det är en intressant tanke du skriver och tål att funderas på.
En annan skillnad emot original installation är att värmepaketet saknas och detta är anslutet innan termostaten så har "fullt" flöde från toppen via paketet till pumpen (ej via kylet). Dvs de två mindre överst på bilden: https://lh5.googleusercontent.com/-v-Tq ... b001-1.jpg
Det är en intressant tanke du skriver och tål att funderas på.
En annan skillnad emot original installation är att värmepaketet saknas och detta är anslutet innan termostaten så har "fullt" flöde från toppen via paketet till pumpen (ej via kylet). Dvs de två mindre överst på bilden: https://lh5.googleusercontent.com/-v-Tq ... b001-1.jpg