Led med 10.4 ohms resistans?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
hejhopp

Led med 10.4 ohms resistans?

Inlägg av hejhopp »

Hej, köpte en blåröd led-lampa för att odla lite majhosthost basilika ;) men den lyser inte som den ska, ~11st blåa lysdioder lyser inte alls och några blåa lyser svagt, 2 grupper av de röda lysdioderna lyser inte med full styrka.

Har kollat alla lödningarna och de ser ok ut, ledningsbanorna är hela och alla lysdioderna sitter i samma "riktning" men när jag använde multimetern för att tända enskilda lysdioder upptäckte jag att en blå lysdiod inte tändes.
När jag mätte resistansen landa det på 10.4ohm, jag skiftade plats på mätpinnarna och mätte resistansen igen och fick 10.4ohm en gång till.
Gör jag samma mätning på en röd lysdiod så antingen tänds den eller så händer ingenting alls.

Finns det nån förklaring till hur jag kan mäta upp 10ohm över en lysdiod som inte innehåller ord som trasig, tillverkningsfel och dylikt?

Led-drivaren är stor som en 1-krona och har 5 komponenter.
1st MB10s bridge rectifier
2st resistorer märkta "105" = 1megaohm
1st elektrolydkondensator 4.7µF 400V
1st kondensator modell okänd med texten "1250" och "250V" i 2 rader.

170 lysdioder fördelat på 35 blåa och 135 röda fördelat i 5 grupper om 34st lysdioder, varje grupp har 7 blåa och 27 röda lysdioder, lampan är speccad till 15W och lysdioderna är av "straw hat typ".
Med tanke på antalet lysdioder och specifierad effekt, kan det va något annat än "standard" 20mA lysdioder?
Finns det nåt enkelt sätt att kolla upp vilket framspänning de blåa lysdioderna har?s

Mvh hejhopp
Senast redigerad av hejhopp 25 juni 2013, 21:29:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ylle

Re: Led med 10.4 ohms resistans?

Inlägg av ylle »

Vissa multimetrar kan mäta spänningsfall på dioder. Annars borde det gå att mäta spänning före och efter en diod.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Med den beskrivningen låter det so rent skit. Bygg en ny i samma kapsling om den är okej.
xxargs

Inlägg av xxargs »

har du tagit loss eller lätta ett ben när du mätte lysdioden - annars mätte du troligen den bakomliggande drivsystemet som matar lysdioden och av samma orsak inte märkte någon skillnad när du polvände om drivsystemet är byggd tex. med resistanser och apparaten i övrigt är spänningslös.

En blå lysdiod behöver högre spänning än röd och grön lysdiod innan den börja leda och därmed lysa vilket innebär att om din konduktansmeterläge på multimeter fick grön och röd lysdiod att glimma lite så är det inte alls säkert att det glimmar i den blåa då maxspänningen vid konduktansmetern ofta ligger runt 1.5 Volt - precis lagom för att grön och röd lysdiod skall leda en smula och därmed emittera en smula ljus, men inte blå som kanske behöver 2.2 Volt innan den börja leda.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En blå behöver 3V-3,8V för att börja dra ström, röda, gula och gröna ligger runt 2,0-2,3V.
hejhopp

Inlägg av hejhopp »

xxargs skrev:har du tagit loss eller lätta ett ben när du mätte lysdioden - annars mätte du troligen den bakomliggande drivsystemet som matar lysdioden och av samma orsak inte märkte någon skillnad när du polvände om drivsystemet är byggd tex. med resistanser och apparaten i övrigt är spänningslös.
Är bara blåa lysdioder som inte fungerar som jag får upp en resistans på, alla andra lysdioder(blåa som röda) får jag inte upp nån resistans på.
En blå lysdiod behöver högre spänning än röd och grön lysdiod innan den börja leda och därmed lysa vilket innebär att om din konduktansmeterläge på multimeter fick grön och röd lysdiod att glimma lite så är det inte alls säkert att det glimmar i den blåa då maxspänningen vid konduktansmetern ofta ligger runt 1.5 Volt - precis lagom för att grön och röd lysdiod skall leda en smula och därmed emittera en smula ljus, men inte blå som kanske behöver 2.2 Volt innan den börja leda.
Enbart dom trasiga blåa lysdioderna som inte lyser vid resistansmätning, alla andra lysdioder röda som blåa lyser svagt om testpinnarna sitter rätt.
Skriv svar