Felsökning av tändningen Briggs & Stratton 28B707 *LÖST*
-
sebastiannielsen
- Kontakt:
Re: Felsökning av tändningen Briggs & Stratton 28B707 *LÖST*
Du skrev att motorn går att starta bara man kopplar ur dödarkabeln.
Då måste det varit något fel på dödarkabeln. Eftersom urkoppling hjälper så är dödarkabeln av den typen av att signal=stoppa motorn.
Då får man kolla upp varför den ger signal. Kolla eventuella dödmansgrepp. Kan det vara någon sensor någonstans som innebär att motorn måste stoppas? Kolla som sagt sitsbrytaren, eventuella nödstopp etc.
Kolla helt enkelt var dödarkabeln går någonstans och felsök varför nu det där vill stoppa motorn.
Att gräsklipparen fortsatte gå beror förmodligen för att dödarkabeln var urkopplad så när du gav stoppsignal till gräsklipparen så fick den ingen.
Då måste det varit något fel på dödarkabeln. Eftersom urkoppling hjälper så är dödarkabeln av den typen av att signal=stoppa motorn.
Då får man kolla upp varför den ger signal. Kolla eventuella dödmansgrepp. Kan det vara någon sensor någonstans som innebär att motorn måste stoppas? Kolla som sagt sitsbrytaren, eventuella nödstopp etc.
Kolla helt enkelt var dödarkabeln går någonstans och felsök varför nu det där vill stoppa motorn.
Att gräsklipparen fortsatte gå beror förmodligen för att dödarkabeln var urkopplad så när du gav stoppsignal till gräsklipparen så fick den ingen.
Jo, jag har redan konstaterat detta. Att jag inte fick stopp på den beror på att det är sot i topplocket, dvs det glöder i toppen, vilket gör att motorn går trots att tändstiftet inte ger någon gnista.
Det sitter 3 säkerhetsbrytare på min maskin, 1 i sitsen, en på aggregatet som gör att det inte går att starta med aggregatet nere och en på växeln som gör att man måste ha maskinen i neutral för att kunna starta.
Det sitter 3 säkerhetsbrytare på min maskin, 1 i sitsen, en på aggregatet som gör att det inte går att starta med aggregatet nere och en på växeln som gör att man måste ha maskinen i neutral för att kunna starta.
-
Rolf Zetterberg
Enligt manualen som finns på nätet ska en 850 ha en "fuel valve" som stryper bränslet för att slippa glödtändning.Den är kopplad direkt till tändningslåset.Men det kanske inte din årsmodell har?
Om jag inte minns helt galet så kan bensin med högre oktantal minska problem med glödtändning.
-
Rolf Zetterberg
Ja,kanske något lite,men eftersom glödtändning -precis som ensten skrev-beror på att bränslet antänds av glödheta delar i förbränningsrummet,så hjälper det bara att sätta dit en ventil som stryper bränslet när tändningen stängs av.Den här ventilen sitter direkt på förgasaren.
Jag har själv haft bilar som man måste tvinga till stopp genom att lägga i en växel och släppa kopplingen och samtidigt "stå på bromsen".Vanligt hos vissa Volvo förr.
Jag har själv haft bilar som man måste tvinga till stopp genom att lägga i en växel och släppa kopplingen och samtidigt "stå på bromsen".Vanligt hos vissa Volvo förr.
Hade en åkgräsklippare för några år sen med en B&S motor. Fick inte skrället att gå. Då gick frun ut och kavlade upp ärmarna, började mecka. Efter en stund gick motorn så fint och tändkabeln hängde cirka 50 mm från tändstiftet.
Stiftet var tydligen slut så jag köpte ett nytt och då kunde jag ha kabeln ansluten. Omöjligt sa dom på märkesverkstaden. Jaha sa jag! Troligtvis var det nåt motstånd i stiftet som var slut därför behövde gnistan hoppa genom luften en liten bit för att det sedan skulle bli lämplig spänning i gapet på stiftet.
Så kan det gå!
Stiftet var tydligen slut så jag köpte ett nytt och då kunde jag ha kabeln ansluten. Omöjligt sa dom på märkesverkstaden. Jaha sa jag! Troligtvis var det nåt motstånd i stiftet som var slut därför behövde gnistan hoppa genom luften en liten bit för att det sedan skulle bli lämplig spänning i gapet på stiftet.
Så kan det gå!
-
danielr112
Tror det var en spännande och tändande fru du hade som gjorde biffen 
Dessvärre är det sant. Har ni tändstiftsproblem så kan ni pröva själva. Det här var en klippare som jag köpte precis i början på 90-talet. Så det är inget nytt och modernt. Dessvärre har jag inte klipparn kvar så jag kan inte ange den exakta motortypen. Nämnas kan att detta hände ytterligare en gång. Det är väldigt lätt att kolla om stiftet behöver bytas på just den motormodellen iafall.
MVH
Josef
MVH
Josef