Batteridriven Lövblås

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
el34

Batteridriven Lövblås

Inlägg av el34 »

Det slog mig här om dagen när jag klippte gräset utanför tomtgränsen och mycket av gräset for ut på gatan att det skulle vara praktiskt att ha en typ lövblås fast portabel. Vet att det finns färdiga att köpa men tänker att det vore ju inte så svårt att knopa ihop en egen. Batterier kan man ju ha i en ryggsäck t.ex. Även blyaccar kan man ju gå runt med en stund för att blåsa bort det man skickade ut på gatan.
Nöten att knäcka som jag ser det är att hitta en fläkt som är kraftig nog för att få runt en luftstöm som håller runt 150km/tim eller mer?
Batterier och sånt har jag men saknar själva fläkten.
Bensindriva finns ju att köpa men även dom är dyra för att blåsa av gatan nån gång per år. Så vad kan vara en lämplig fläkt tror ni?
Spånade på en kupe' fläkt för bil? Är det rätt av mig om det är axialfläkt det heter dom som har som ett snigelhus?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Batteridriven Lövblås

Inlägg av mrfrenzy »

En billig lövblås är på 800W. En bra är på 2800W.

Om vi räknar på den billiga för att det ska bli realistiskt.
Eftersom du pratade om billigt och har batterier antar jag att det är bly? Säg att du kör på 24V, då blir det en förbrukning på 33A.
Ska du klara 30 minuter på en laddning förbrukas 16,5Ah. För att batteriet ska hålla får man inte ladda ur mer än 50%, alltså ska vi ha ett batteri på 24V 33Ah.

Biltema har batterier på 12V 14Ah, tar vi fyra sådana så når vi nästan upp till målet (går ju minska tiden till 25 minuter).

Vikten av dessa batterier blir 4*4,65 = 18,6kg och det blir aningen skrymmande...
Till det kommer förstås vikten av fläkten och motorn, antar att kupefläkten är betydligt klenare än 800W.

Tror du ska satsa på bensindrivet om du vill ha en portabel maskin.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Ok där dog den ide'n :wink: Jag har en lövblås som är nätdriven men tänkte att det vore ju skönt att slippa skarvsladden runt tomten.
Känns som piasavakvasten (stavas det så?) vinner i längden :wink: . Har inte lust att köpa ännu en maskin för det ändamålet.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Min stora flygmaskin drar ca 1000W vid fullt pådrag från en 5cells LiPo-ack. Den lär väl inte räcka så länge på full effekt förstås.
Men kanske räcker det? Motor, batteri och propeller väger inte mycket, max 1kg.

Sen behöver man ju kapsla propellern eller ha en EDF istället för att den inte ska vara livsfarlig...

MVH: Mikael
Skriv svar