Behöver jag ett oscilloscop eller räcker KiCad?

Användarvisningsbild
carpelux

Re: Behöver jag ett oscilloscop eller räcker KiCad?

Inlägg av carpelux »

Jag har läst ellära A och ellära B.
Så bra, då kan du ju räkna ut viken spänning du behöver lägga över ett 2K motstånd för att effektförlusten skall bli 0,25W i det. Och med det svaret kan du sedan avgöra om det räcker med ditt befintliga 1/4-wattsmotstånd eller om du behöver investera i ett effekttåligare.
xxargs

Inlägg av xxargs »

När det gäller simulering/praktiska mätningar med tex voltmeter och oscilloskop så anser jag simulering och analoga mätningar går väldigt bra i par parallellt.

Då lär man sig simulatorns styrkor och svagheter samt med simulatorn kan få fram svar som är väldigt svåra att mäta fram - tex. hur mycket energi som fastnar i transistorn vid ett omslag eller puls.

början kommer ge att simulering och verkligheten inte stämmer speciellt bra - men allt eftersom man plockar in parasitkomponenter som man först inte tyckte behövas eller ignoreras att de ens finns (tex. resistansen och ev skinneffekter vid högre frekvenser i tråden på en drossel när man använder induktanser i kopplingen - vid högre frekvenser även ledarlängder mellan kretsarna och komponentbenen i sig - en del analog/digitala modeller så simulerar man faktiskt effekten av böjda benet på den ytmonterade kapslingen och bondrådens verkan inne i plasten till chipet då det har betydelse om man börja jobba med system i MHz-områden) så börja modell och verklighet stämma allt bättre och när man får till det så kan överensstämmelsen bli kusligt bra.

man kan inte säga att simuleringen är oduglig eller värdelöst men heller inte den ultimata lösningen då resultatet blir inte bättre än modellerna som konstruerats och datat man matar in. dvs 'skit in -> skit ut' gäller även här.

Det är alltid en bedömning man får göra om man skall ägna tid på att bygga en modell av (del)problemet i Spice eller om man bara skall råprova sig fram med lödpennan - själv anser jag lagom bit av båda och återkoppling som trimmar modellen i Spice med uppmätta värden från mätistrument på fysiska prototypen i en interaktiv process ger både snabbare och en bättre lösning är att bara hänge åt det ena eller det andra metoden.

en sak till måste man lära sig och förstå - man kommer nästa aldrig träffa rätt vid första försöket utan man måste modifiera sin konstruktion ett flertal gånger innan man når önska funktionalitet - och för detta så kräva det tålamod och inte ge upp vid motgångar utan istället prova med andra värden eller lösningar.

Själv simulerar jag bara delproblem (in/ut-portar, drivsteg etc.) medan bygga hela system i Spice så är det väldigt stor chans att resultatet inte stämmer alls med verkligheten - dock skall man komma ihåg att mycket inom kiseltillverkning är framsimulerat innan den första flisan tillverkats - men då har man också järnkoll på modellerna på ingående komponenterna som sedan blir på kislet.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag tycker du skall lära dig Ltspice som är ett utmärkt komplement på labbänken. Och köpa ett begagnat skåp för att pröva dina kopplingar. Provbygga är en nödvändighet.

teorin blir lättare när man testar olika ideer, jag brukar simuleringsprogram både privat som elektronikhobby mm och i mitt jobb (flowsheeting bla fast det är program som är liiite dyrare)

Kicad kan du strunta , Ltspice har många fler användare. Tina-Ti kan du oxå titta på men TI är ökända för att slänga ut dåliga modeller. Öht IC är svåra simulera akkurat ...
xxargs

Inlägg av xxargs »

LT-spice har stor användarbas och hålls uppdaterat av Linear - så den är utmärkt att börja med. Dock har den sina brister om man vill köra högfrekvens och tex titta på impedanser mha smithshart etc.

spice3f5 med hjälpprogram kan/kunde generera tex. smithchart.

---

problemen är att kiselhusen inte själva gör sina simuleringar utan det är externt inköpt och när man började med detta för ett antal år sedan så sjönk kvaliten drastiskt

när det gäller RF-komponenter så får man alltid göra sina modeller själv - det som kommer från tillverkarna kan anses som en hyffsad start men speglar inte speciellt väl när transistorn sitter på den egna kretskortet.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

mm , tror inte vår skoförsäljare ger sig på RF avsiktligt i första taget.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Som ni vet så ska jag bara hålla på med styr och regelteknik. :) ska inte bli bäst i världen på elektronik
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Fast kan du väl grundläggande reglerteknik är detta här med ellära en baggis. Särskilt inom växelström då flera metoder bygger på Laplace som borde vara bekant. :)
Skriv svar