söker komponent för överspänningsskydd
söker komponent för överspänningsskydd
Är på jakt efter en komponent med tre ben. När spänningen är under ett vist värde tex 5v leder den mellan be. 1 och 2, överstigs 5v skall den leda mellan ben 1 o 3, alt inte leda alls.
Vad heter dessa ?
Vad heter dessa ?
Re: söker komponent för överspänningsskydd
Spänningen mellan vilka ben?gripner skrev:När spänningen är under ett vist värde
-
Everest159
En zenerdiod, ett motstånd och en transistor borde kunna göra det om du inte har så höga krav.
Kanske bättre du ritar och beskriver vad du skall ha, hur du vill att det skall vara inkopplat och var det skall vara inkopplat.
-
Everest159
http://www.ladda-upp.se/bilder/mkuiozpcgwihor/
När spänningskällan överstiger 5v kommer zenerdioden att leda ström och spänning sätts på mos-transistorn (pnp).
När transistorn får tillräckligt hög spänning på gaten så bryter den kopplingen. Spänningen som kommer till gaten blir spänningskälla - zenerdiod.
Spänningen då mos-transistorn stänger beror på modellen, får läsas ur datablad. Kontrollera att alla komponenter klara de spänningar och effekter dem utsättsför.
10ohm resistorn representerar lasten.
Vill även påpeka att de finns andra lösningar som kan vara enklare/effektivare.
När spänningskällan överstiger 5v kommer zenerdioden att leda ström och spänning sätts på mos-transistorn (pnp).
När transistorn får tillräckligt hög spänning på gaten så bryter den kopplingen. Spänningen som kommer till gaten blir spänningskälla - zenerdiod.
Spänningen då mos-transistorn stänger beror på modellen, får läsas ur datablad. Kontrollera att alla komponenter klara de spänningar och effekter dem utsättsför.
10ohm resistorn representerar lasten.
Vill även påpeka att de finns andra lösningar som kan vara enklare/effektivare.
- prototypen
Everest, den där kopplingen fungerar inte.
MOS transistorer kan inte vara PNP (inte NPN heller för den delen).
MOS transistorer är endera N-kanal eller P-kanal
Symbolen på ritningen är inte en MOS transistor, kanske en uni-junktion.
Gaten får under alla omständigheter 3-5 volt så den kommer aldrig att bryta.
Kan ju vara tveksamt om den kommer att leda öht med så låg spänning till gaten.
Tillbaka till ritbordet.
Och skriv inte "dem" när det ska vara "de", jag får uppbringa det yttersta av min mentala styrka för att läsa.
Protte
MOS transistorer kan inte vara PNP (inte NPN heller för den delen).
MOS transistorer är endera N-kanal eller P-kanal
Symbolen på ritningen är inte en MOS transistor, kanske en uni-junktion.
Gaten får under alla omständigheter 3-5 volt så den kommer aldrig att bryta.
Kan ju vara tveksamt om den kommer att leda öht med så låg spänning till gaten.
Tillbaka till ritbordet.
Och skriv inte "dem" när det ska vara "de", jag får uppbringa det yttersta av min mentala styrka för att läsa.
Protte
-
Everest159
Ber om ursäkt, de där funkade inte...
Tillbaka till huvuduppgiften:
Då får jag väl rekommendera en varistor istället.
Tillbaka till huvuduppgiften:
Då får jag väl rekommendera en varistor istället.
Gjorde en liten koppling. Har en del brister fungerar bara med högohmig last. Fungerar mycket dåligt vid lågohmiga laster då spänningsfallet över 100ohms motståndet blir stort vilket resulterar i för låg spänning över lasten. Kan givetvis dimensionera 100ohms motståndet till att vara extremt litet, då blir problemen mindre men då blir strömmen genom det motståndet samt zenerdioden stor istället.
jag skulle använda detta för att skydda analogingången på en atmega avr, analoga signalen kommer från en instrummentförstärkare av modell ina128. Den matas med 12v så utgången från den kan bli över 5v.
Lösningen kommer nog dock bli att mata ina128 kretsen med ca 8volt, då kan späningen från den ej överstiga 5v.
min koppling kommer ej fungera då för stor ström kommer dras från ina128 när späningen blir några volt över 5v
tack för försöket Everest
jag skulle använda detta för att skydda analogingången på en atmega avr, analoga signalen kommer från en instrummentförstärkare av modell ina128. Den matas med 12v så utgången från den kan bli över 5v.
Lösningen kommer nog dock bli att mata ina128 kretsen med ca 8volt, då kan späningen från den ej överstiga 5v.
min koppling kommer ej fungera då för stor ström kommer dras från ina128 när späningen blir några volt över 5v
tack för försöket Everest
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hade du skrivit vad du skulle ha det till från början, så hade det räkt med 1 svar, och du hade fått det direkt.
Sätt ett motstånd 10-100k i serie med den analoga ingången, sätt två alt en dubbel schottkydiod mellan ingången och Vdd samt ingången och Vss
På så sätt kan du vara garanterad att du aldrig får mer än matningsspänningen in på din ingång.
Förfarandet kallas för klamping
Sätt ett motstånd 10-100k i serie med den analoga ingången, sätt två alt en dubbel schottkydiod mellan ingången och Vdd samt ingången och Vss
På så sätt kan du vara garanterad att du aldrig får mer än matningsspänningen in på din ingång.
Förfarandet kallas för klamping
Det är en Crowbar du tänker installera?
AN-789 från Motorola är läsvärd.
http://www.datasheetarchive.com/SCR%20A ... sheet.html
Annars så är LM431/uA431 användbar och den har 3 ben.
AN-789 från Motorola är läsvärd.
http://www.datasheetarchive.com/SCR%20A ... sheet.html
Annars så är LM431/uA431 användbar och den har 3 ben.