Problem med 2n7000

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Morpheuzz
Kontakt:

Problem med 2n7000

Inlägg av Morpheuzz »

Hej!
Håller på och hjälper en vän att programera en stopp klocka som styrs av en arduino mega och visar tiden på 4 stycken 7 segment displayer.
problem är bara den att dom segmenten som han har tänkt att använda ska drivas med 12 volt så vi behöver några transistorer som gör om signalen från 5v till 12v. Han har köpt ett gäng med 2N7000 som han har haft för avsikt att använd. Dock får varken jag eller han fått det att funka.

Har kopplat pin13 från arduino till Gate sen har jag kopplat 5v till drain och 330ohms motstånd från minus till en diod och dioden till source på transistorn.

Det som händer är att dioden glöder lite och när pinne 13 gör hög så lyser dioden lite starkare men slockanr aldrig när jag släcker pinne 13.
Har inte hållt på så mycket med transistorer och tycker databladen är mest förvirrande. men om jag förtsått allt rätt så borde dioden gå hög när pinne 13 går låg.. men varför funkar det inte?

Tack fär alla bra svar jag kan få!
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Problem med 2n7000

Inlägg av Icecap »

pin13 från arduino till Gate sen har jag kopplat 5v till drain och 330ohms motstånd från minus

Vad "Pin 13" är kan jag bara gissa på men jag antar att det är en vanlig portpinne. Likaså antar jag att den är ställd som utgång.

Du har alltså kopplat transistorn som en source-följare.
* Varför den konstiga koppling?
* Skulle den inte expandera signalen till att styra LED'na mot 12V?

Rätt koppling:
Gate till portpinnen.
Source till GND.
Strömbegränsaremotstånd mellan drain och LED-katod.
LED-anod till 5V eller 12V, beroende på vad ni vill.

Och se till att strömbegränsermotståndet är korrekt enl. spänningen.
Morpheuzz
Kontakt:

Inlägg av Morpheuzz »

Har kopplat så som du beskriver icecap med resultatet att leden lyser konstant.

Jo pinne 13 är satt som en utgång. Har provat med en c33725 transistor och får den att växla fint men inte 2N7000.
Morpheuzz
Kontakt:

Inlägg av Morpheuzz »

Provade med att byta transistor och nu verkar den fungera som den ska... måste ha lyckats bränna den andra. tack för hjälpen icecap!
sugarman64

Inlägg av sugarman64 »

Borde man inte har ett pull down motstånd, på typ 10K, mellan gate och GND.
Fast det verkar ju funka utan.
Morpheuzz
Kontakt:

Inlägg av Morpheuzz »

Pulldown motstånd?
Har man det för att vara säker på att man får en logisk nolla?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

sugarman64 skrev:Borde man inte har ett pull down motstånd, på typ 10K, mellan gate och GND.
Nja, inte nödvändigt förutsatt att det inte är kritiskt att transistorn inte leder ifall mikrokontrollern blir strömlös utan att det transistorn styr blir strömlöst. Eller om det tar lång tid för µC att initiera porten som utgång vid strömpåslag, och samma sak där, det är viktigt att inte transistorn börjar leda.

Men visst kan det vara en god idé för att slippa märkliga fenomen med blinkningar och liknande. :P
Morpheuzz
Kontakt:

Inlägg av Morpheuzz »

Känns som en bra ide då att använda ett pulldown motstånd så man slipper eventuella skumma siffror på segment displayerna!
sugarman64

Inlägg av sugarman64 »

Trodde alltid att man hade en pull down på gaten till en FET när man styrde den från en MCU för att få ner gatespänningen vid frånslag.
Vill minnas att jag råkat ut för att porten som styr gaten stannat kvar i "högläge" även när man satt den låg, eftersom spänningen inte "läcker ut" någonstans.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nejdå, de flesta utgångar på de flesta moderna µC är push-pull, alltså att de drar både högt och lågt.
Så laddningen i gaten försvinner in i ingången.

Finns dock de mikrokontrollers som har vissa Open-collector-utgångar (Och en del har så man kan konfigurera till det), där krävs det pull-up för att få hög signal då de endast kan dra lågt.
Kanske finns vissa som bara kan dra högt också, men jag har aldrig sett någon vad jag kan minnas.

Fast om utgången är hög, och µC tappar matningsspänningen, då kan transistorn fortsätta leda eftersom att i princip alla µC sätter portarna till ingångar (flytande) vid reset.

Edit: Och Morpheuzz, absolut kan det vara en bra idé. Lämpligt värde kan väl vara i regionen 100k. :)
Morpheuzz
Kontakt:

Inlägg av Morpheuzz »

Japp får bli ett 100k motstånd. Nu ska jag bara klura ut hur vi ska bygga ett kretskort för alla signalerna.

Tack för all hjälp!
Skriv svar