Jag har tre blyaccar på 12V och 12Ah seriekopplade till 36V. Problemet jag har är att jag har en laddare till dessa som laddar alla samtidigt. Under laddning så blir något eller alla batterier varma. Har svårt att avgöra vilket/vilka som strular Då dessa sitter monterade i min elscooter.
Antar att batterierna är körda och behöver bytas ut och då alla tre samtidigt. Märker att det inte är samma klös som den en gång var. Hur som helst så plockade jag ut batteripacket ikväll efter att laddaren indikerat färdigladdat. Mätte spänningen över varje batteri och den låg strax över 13V.
Tog en 12V 20W halogenlampa och anslöt till ett batteri i taget och mätte samtidigt spänningen. Spänningen föll snabbt ner mot ca12,50V och dalade sakta men säkert. Är detta ett vettigt sett att få en hum om hur batteriernas tillstånd? Tycker att borde batteriet vara friskt alt. nytt så borde inte spänningen sjunka så fort. Trots allt så kräver ju motorn på 800W rejält med ström. 12,50V börjar är ju vara när slut?
stresstesta blyacc.
-
danielr112
Re: stresstesta blyacc.
Att bara belasta med 20 watt säger tyväg inte mycket. Du bör belasta med flera hundra watt för att få en vettig bild. Gärna jämföra med ett friskt batteri så får du ett mått.
Jag provade precis igenom min bank med batterier. Alla höll bra grundspänning men så fort ja koppla på dem på fyrhjulingen som har 500watts motor så märkte man vilka som var nåt att ha och inte ha.....
/D
Jag provade precis igenom min bank med batterier. Alla höll bra grundspänning men så fort ja koppla på dem på fyrhjulingen som har 500watts motor så märkte man vilka som var nåt att ha och inte ha.....
/D
Problemet är att anslutningarna är lödda på mitt batteripack. Tror inte det är någon större ide´att köpa sig ett batteri och testa sig fram om vilket som är kass. Då måste jag löda isär skiten och det tror jag inte batteripolerna kommer att gilla utan att smälta plasten runt om. Köper nog tre nya och sätter i. Vad har man hemma som drar ett par hundra Watt och 12 Volt
.
-
danielr112
Din scooter är ju bra om inte annat? =)
ett par lampor till bil funkar med. 3 sådanna och du har 150 watt om du testar ett batteri åt gången.
ett par lampor till bil funkar med. 3 sådanna och du har 150 watt om du testar ett batteri åt gången.