Är också ny på det här forumet. En trevlig och intressant tråd om den gamla 12an. Själv körde jag den i slutet av 80-talet, då den fortfarande stod kvar på institutionen, oanvänd sedan många år.
Jag är glad att ha bidragit till att den inte hamnade på skroten. När jag hörde den var på väg till tippen, drog jag på vinst och förlust iväg ett mail till "root at update". Min far, som fortfarande arbetar kvar, berättade att det kom ett par glada gossar med en kärra och hämtade den. 2002 var året, tydligen. Tiden går! En vinstlott alltså, både för Update och för datorhistorien.
Vore trevligt att se den igång (igen) vid tillfälle ... (För info kom jag så långt så att jag bootade den via konsolen och lyckades läsa in några hålremsor. Vill även minnas att jag lekte lite med en tillhörande plotter. DEC/Linc-tapen fick jag dock aldrig igång. Ej heller CRTn.)
Nu är jag ju inte precis expert på den där. Skärmen, som snarare skall ses som ett oscilloskop, visar vad man ber den visa. Plotta kurvor ligger väl nära till hands på en labbmaskin som 12an. Annars vill jag minnas att det finns en teckengenerator man kan läsa in också. Väldigt låg nivå alltså ... Skall man han något som liknar ett shell/kommandoprompt, är man nog hänvisad till teletypen.
frimurare skrev:Är också ny på det här forumet. En trevlig och intressant tråd om den gamla 12an. Själv körde jag den i slutet av 80-talet, då den fortfarande stod kvar på institutionen, oanvänd sedan många år.
Hej Micke, välkommen hit. Det var vi som träffades på Gustavianum när datorn var utställd där. Kul att få höra historien bakom maskinen. Visst var det så att den hade ett expansionsskåp en gång i tiden, jag har för mig att du nämnde något om det.
Hursomhelst, skärmen kan fungera som en sorts terminalfönster, man använder teletypen för input då. Jag har inte stenkoll på detaljerna, men det var tanken att datorn skulle användas interaktivt och man skulle sitta vid skärmen.
Här är ett smakprov från vad jag tror är operativsystemet DIAL (länk till stor bild):
Här är ett video-exempel från ett diagnostikprogram:
Maskinen är ju helt kompatibel med LINC-datorn som kom med ett tangentbord:
Ovan syns konsolen, datorn satt i ett skåp bredvid:
Tur att man slapp den tidsperioden. Senare decennium gjorde det iaf möjligt att köpa sin egen datormaskin
(man kunde köpa sin egen PC runt 1965 till priset av 1-10 miljoner SEK)