Vad använder du din Raspberry Pi till?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Vad använder du din Raspberry Pi till?

Inlägg av Glenn »

min ligger också på hyllan, har lekt med den lite då och då men vid tillfälle ska jag försöka få till xbmc och ersätta min gamla xbox som mediaspelare :)
Användarvisningsbild
Broderblues

Inlägg av Broderblues »

iso-trafo i all ära men inte lika kul :D

och tillfredställelsen att det räcker med en laddkabel till mobilens undersida där den sitter i hållaren vid ACutblåset.
och ingen stel kabel i överkanten bara för line ut...
o vill man inte köra GPS i mobilen så kan man ju klara sig utan extern ström öht.. iaf ett tag.

inte säker på att jag tänker följa detta projektet men var det som tände iden.
http://hsnnotes.blogspot.se/2013/04/pho ... -wifi.html
och ja.. inte bluetooth utan wlan...

så i prinicip enklare med transformator. ja.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Sätt dit en Bluetooth mottagare innuti bilstereon så slipper du se sladden övh ;)
(ett alternativ är 802.11)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ligger här och hångrinar för att jag inte har laddat den med IP nummer och cyklat ner till FS - Data med den!
Användarvisningsbild
Broderblues

Inlägg av Broderblues »

Tänkte jag skulle lägga ut texten lite mer om jag var något kortfattad först ang (trådlöst) ljud i bilen.

Jordinducerat brum. En isolationstrafo skulle hjälpa men jag vill samtidigt slippa en sladd från hörlursuttaget helt.
En användbara men klumpig lösning som i mitt fall med en mobilhållare på instrumentpanelen dessutom är rent ful.

Sen vi fick nya poolbilar på jobbet (Volvo V70) som tex kan ta emot ljudstream över bluetooth har det inte gett mig nån ro. :-)

Videon jag länkade till tänkte jag som sagt inte följa slaviskt utan var mer inspiration. Killen där valde just WLAN men jag har inte tänkt så långt än. Både WLAN och Bluetooth har sina meriter. WLAN är också intressant om man fantiserar om mer funktionalitet framåt.

Min bil är en Toyota Yaris från 2009. Den har faktiskt inbyggd blåtand, men bara som handsfreefunktion för samtal.
Tyvärr stödjer den inte streamat ljud. Dock har jag en line in kontakt mellan stolarna.
För detta har jag även kollat på de få bluetooth -> line adaptrar som finns på svenska marknaden, men påtagligt många recensioner talar om rätt dålig funktion.
Så om man har en raspberry pi liggandes. Som dessutom i pris ligger i samma härad som flera av ovan nämnda adaptrar? De är visserligen mindre men om vi bara vill köpa färdigt faller ju en del av charmen med forumet bort eller? :-D

O det där med att bygga in bluetooth i stereon. Ja de ju en del paneler att riva bort på en modern bil om man vill ha det snyggt. O så finns ju redan bluetooth. Undra om man kan ha två BT-länkar aktiva samtidigt?

O då kommer nästa hjärnspöke.. Att byta ut hela dubbelDIN-stereon mot nåt hemmabygge med 7-tums touchskärm.
Det får plats för Toyota ville sälja en enhet med 7" LCD och inbyggd GPS. Kanon.. Men dom ville ha i häraden 15 kkr för allt inkl jobb. Skulle inte tro det.
Bra skärmar med touchfunktion har jag sett länkade till här, och det finns svenska leverantörer som säljer lämpliga DINramar. Med eller utan skärm (inte touch dock tror jag).¨
Stora problemet är att hitta den ram med några integrerade knappar min bil har pga Toyotas designiver. Finns ibland på eBay tror jag.
Och den installationen kan man bygga kring en... tada!! En Raspi. Finns flera exempel på the internetz.
Men det är bara en våt dröm just nu. Tid saknas.

Tack för all input.
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Någon som får svt-play att funka med raspbmc? Har provat xot-tillägget och ett annat men det hackar något grymt. Och det är bara svt-play som krånglar, fyrans, femmans etc funkar bra. Har också problem med dvd-rippar (vob), segt som kola i menyer, låser sig ibland och bild och ljud hackar och försvinner. Har mpeg-2 licensnyckel.

Tänkte använda den som mediespelare, har fått fjärren att funka och den är snabb i menyhantering osv men...
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Fick ett presentkort på Kjell av sönerna. Det bidde en med låda.
Tyvärr har det varit lite dåligt med tid, men tanken är att köra usbip på den och koppla väderstationen till den.
Som det är idag så är stationen kopplad till en server som står i sovrummet, till sambons stora förtret (den startar 06.30 varje dag). Får jag till detta så kan jag ställa ner servern i källaren, det är bara det där med tiden.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Vad har du för väderstation?
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

MammaMumin skrev:Någon som får svt-play att funka med raspbmc?
Jag har samma (eller liknande) problem i OpenELEC (som också använder XBMC). Det verkar som om SVT Play-pluginen slänger om ordningen på bilderna. Man blir helt sjösjuk av att kolla bara några sekunder.

I plugin-inställningarna så kan man avmarkera nåt i stil med "Use avc ... streams" - då brukar det fungera för mig, men med väldigt dålig bildkvalitet (typ YouTube 240p).

Dessutom så fungerar skip/ff/rewind väldigt dåligt i denna plugin. Sammantaget så har jag börjat använda pirateplay.se för att tanka ned avsnitt som jag vill se i förväg istället. Det fungerar utmärkt!
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Har provat openelec utan någon större framgång med svtplay, tyckte också att den var allmänt lite segare jämfört med raspbmc. Brukar också använda piratplayer men den har inte funkat senaste tiden, vilket jag upptäckte varför alldeles nyss: brandväggen hade plötsligt börja spärra den. piratplayer finns ju förresten i några linux-varianter, kanske kan man slänga in den i raspmbc?

Själv har jag inte tillräckliga kunskaper för att avgöra om det går att göra.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

@ensten: Den från Jula som det går att ansluta pc till. På datorn snurrar PYWWS. Funkar hyffsat.
Men bygger om lite så att den spottar ner datat i en sql-server. Det blir lite lättare att få fram den informationen jag vill ha.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Håller på att bygga en arkadmaskin, de senaste timmarna har gått åt att kompilera kod, går inte så snabbt med 700MHz singlecore :(

edit: varför blir bilden liggandes?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av G4jm0r 11 juni 2013, 18:48:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

För att du laddat upp en bild som är liggandes? :vissla:
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Den såg rättvänd ut i windows och i photoshop, samt när man klickar på den blir den rättvänd
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Knepigt, när jag klickar på bilden öppnas den liggandes... Du använder inte platta eller mobil så den känner olika lutningar?
Skriv svar