Skära skumgummi?
Re: Skära skumgummi?
Vattenskärning är nog en bra metod. Är kraven måttliga kan man komprimera skumgummit och skära med kniv.
- Klas-Kenny
Har aldrig testat, men kan tänka mig att värmetråd kan fungera bra!
Det är väl lite likt cellplast typ.
Det är väl lite likt cellplast typ.
Jag brukar ta ett nytt blad till en brytbladskniv och "såga" med väldigt lätt tryck.
Jag har sett två olika bilsadelmakare skära skumgummi med elektriska brödknivar, så det verkar funka bra 
Professionellt som i "nya applikationer" gjuter man väl i rätt form från början.

Professionellt som i "nya applikationer" gjuter man väl i rätt form från början.
- prototypen
Det finns knivblad till bandsåg också, helt slätt men vasst.
Tapetserarna i American Hot Roads har någon form av såg.
Protte
Tapetserarna i American Hot Roads har någon form av såg.
Protte
Jag var involverat i en styrning till en maskin som skar stora skumgummiblock till tvättsvampar. Grejen som skar var en bandsåg med slät klinga, precis som prutte skriver. Fungerade mycket bra.
Själv använder jag min fickkniv - nyvässat! "Sågar" en del, lågt tryck. Men bäst teknik beror ju på vad som ska göras och antal.
Själv använder jag min fickkniv - nyvässat! "Sågar" en del, lågt tryck. Men bäst teknik beror ju på vad som ska göras och antal.
- SeniorLemuren
-
På SkumPlasten i Malmö där jag handlat några gånger använder man en bandsåg. Vet dock inte vilken typ av klinga.
Vet inte heller om man skär alla typer av skumplast med den.
Vet inte heller om man skär alla typer av skumplast med den.
När vi skär skumgummiisolering använder vi en vanlig förskärare av lite högre kvalitet, t.ex. Victorinox, samt en Fiskars knivskärpare, då det sliter hårt på eggen, samt bandsågen för skivor.
Vi har inget knivband till sågen, utan ett fintandat band för metall, vilket fungerar mycket bra.
Vi har inget knivband till sågen, utan ett fintandat band för metall, vilket fungerar mycket bra.
Om det är bara för hemma bruk, kan en möjlighet vara:
1.Blöta skumgummit
2.Lägg det i frysen
3.Vänta
4.Såga, borra..
1.Blöta skumgummit
2.Lägg det i frysen
3.Vänta
4.Såga, borra..