Långtidslagring av data
Långtidslagring av data
Hej
Jobbar med ett projekt där jag ska visa ett användarinterface med lite bilder på en display. Enheten ska kunna fungera i 30 år och det jag undrar nu är hur jag lagrar bilder på ett NAND eller NOR flash i 30 år. Ett vanligt NAND flash kan lagra information i 10 år och ett NOR flash brukar klara 20 år. Hur gör man enklast ett minne som håller i 30år?
Ska jag skriva om all data på minnet varje år så att bilderna inte försvinner? Hur gör man det på enklaste sätt? Man vill ju gärna ha ett filsystem på minneskretsen som tar hand om alla dåliga minnes block och minnes slitage. Jag antar att ett filsystem har vital data som inte skrivs om bara för att jag skriver om alla mina bilder.
Någon som vet hur man brukar lösa detta problem? Hur gör man i de bilar man tillverkar idag? Alla nya bilar idag har ju displayer där det visas bilder och en bil konstrueras väll för att hålla mer än 20år?
Jobbar med ett projekt där jag ska visa ett användarinterface med lite bilder på en display. Enheten ska kunna fungera i 30 år och det jag undrar nu är hur jag lagrar bilder på ett NAND eller NOR flash i 30 år. Ett vanligt NAND flash kan lagra information i 10 år och ett NOR flash brukar klara 20 år. Hur gör man enklast ett minne som håller i 30år?
Ska jag skriva om all data på minnet varje år så att bilderna inte försvinner? Hur gör man det på enklaste sätt? Man vill ju gärna ha ett filsystem på minneskretsen som tar hand om alla dåliga minnes block och minnes slitage. Jag antar att ett filsystem har vital data som inte skrivs om bara för att jag skriver om alla mina bilder.
Någon som vet hur man brukar lösa detta problem? Hur gör man i de bilar man tillverkar idag? Alla nya bilar idag har ju displayer där det visas bilder och en bil konstrueras väll för att hålla mer än 20år?
Re: Långtidslagring av data
Kan man inte öka livslängden genom att regelbundet skriva om informationen? För de där tiderna är väl hur länge minnet håller data om det ligger oanvänt?
Sen är ju frågan hur man säkerställer att resten av elektroniken verkligen håller så länge...
Sen är ju frågan hur man säkerställer att resten av elektroniken verkligen håller så länge...
Re: Långtidslagring av data
> Enheten ska kunna fungera i 30 år...
Det normala är att man säkerställer att prylen kan servas i framtiden.
Eller ska det sitta i en Mars-sond eller liknande där normal service
är omöjlig? Om inte, så är det ju ganska troligt att det om 30 år
inte är samma fysiska hårdvara som sitter i applikationen.
Om det faktiskt är så att du ska specificera en utrustning som *måste*
fungera i 30 år helt utan service eller underhåll, så har du ett enormt
projekt framför dig!
Det normala är att man säkerställer att prylen kan servas i framtiden.
Eller ska det sitta i en Mars-sond eller liknande där normal service
är omöjlig? Om inte, så är det ju ganska troligt att det om 30 år
inte är samma fysiska hårdvara som sitter i applikationen.
Om det faktiskt är så att du ska specificera en utrustning som *måste*
fungera i 30 år helt utan service eller underhåll, så har du ett enormt
projekt framför dig!
Re: Långtidslagring av data
Det är just problemet med den digitala tidålder!
Jag har svårt att se vilken teknik som kan klara jobbet, kanske FRAM?
En möjlighet är att bygga dubbla minnen och sedan "byta över" var 5'te år eller så. Alltså att enheten kopierar från minne A till minne B efter 5 år och sedan växlar till minne B som programminne.
Varje radering och skrivning kostar levtid varför man ska vara försiktig.
Vissa EEPROM har 100 år som garanterat minnestid, kanske det kan vara något att kolla upp på?
Och nej, bilar byggs nu för tiden INTE för att hålla 20 år!
Jag har svårt att se vilken teknik som kan klara jobbet, kanske FRAM?
En möjlighet är att bygga dubbla minnen och sedan "byta över" var 5'te år eller så. Alltså att enheten kopierar från minne A till minne B efter 5 år och sedan växlar till minne B som programminne.
Varje radering och skrivning kostar levtid varför man ska vara försiktig.
Vissa EEPROM har 100 år som garanterat minnestid, kanske det kan vara något att kolla upp på?
Och nej, bilar byggs nu för tiden INTE för att hålla 20 år!
Re: Långtidslagring av data
Och de levereras inte med 20 års frihet från service och underhåll.
Nej, för att kunna tycka någonting alls om detta så behövs det
rejält mer information om vad detta "projekt" är för något.
Nej, för att kunna tycka någonting alls om detta så behövs det
rejält mer information om vad detta "projekt" är för något.
Re: Långtidslagring av data
PROM / mask-ROM kanske? Frågan är nog snarare hur sjutton du ska bära dig åt för att få resten av utrustningen att hålla i trettio år.
Re: Långtidslagring av data
Wow ni e verkligen snabba på att svara.
I övrigt så borde det väll inte vara så mycket på kretskortet som inte teoretiskt kan klara att leva i 30år. Min uP ska enligt databladet klara att hålla minnet i 30år i bästa fall. Vad är det fler för komponenter på kretskortet som riskerar att sluta att fungera med tiden förutom elektrolytkondensatorer?
Har också funderat på att använda 2 minnen som man använder växelvis och det är den enda lösningen som jag idag tror kan fungera.Icecap:
En möjlighet är att bygga dubbla minnen och sedan "byta över" var 5'te år eller så. Alltså att enheten kopierar från minne A till minne B efter 5 år och sedan växlar till minne B som programminne.
De EEPROM som jag har tittat på har varit alldeles för små och långsamma för at kunna användas till att lagra bilder. Tror jag kan behöva ca 128MbyteIcecap:
Vissa EEPROM har 100 år som garanterat minnestid, kanske det kan vara något att kolla upp på?
Systemet måste inte hålla i 30 år men om man ska designa något som ska användas i 30 år så vill man ju iallafall göra det teoretiskt möjligt för systemet att kunna fungera så länge.sodjan:
Om det faktiskt är så att du ska specificera en utrustning som *måste*
fungera i 30 år helt utan service eller underhåll, så har du ett enormt
projekt framför dig!
I övrigt så borde det väll inte vara så mycket på kretskortet som inte teoretiskt kan klara att leva i 30år. Min uP ska enligt databladet klara att hålla minnet i 30år i bästa fall. Vad är det fler för komponenter på kretskortet som riskerar att sluta att fungera med tiden förutom elektrolytkondensatorer?
Känns ju riktigt sunkigt om biltillverkarna inte designar elektroniken i en bil att hålla minst 20 år. Kör själv en 21 år gammal bmw och det känns ju sjukt om man köper en ny bil idag som har en kortare livslängd än de bilar som producerades på 80 och 90 talet. Kommer det inte finnas fungerand veteranbilar i framtiden?Icecap:
Och nej, bilar byggs nu för tiden INTE för att hålla 20 år!
Re: Långtidslagring av data
Vad är det för tillämpning som kräver 30 års drifttid i detta fall?
- Swech
- EF Sponsor
- Inlägg: 4750
- Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
- Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
- Kontakt:
Re: Långtidslagring av data
Det är väl inte något som säger att bilen blir skrot om något kort ger upp...
Bromsar måste man ju byta, likaså AC varar inte för evigt...
Så visst kan bilar rulla i många år men delar byts ju....
Vänd på det hela, hur många originalprylar från början av 1980 använder du idag..... särskilt inom området elektronik
Swech
Bromsar måste man ju byta, likaså AC varar inte för evigt...
Så visst kan bilar rulla i många år men delar byts ju....
Vänd på det hela, hur många originalprylar från början av 1980 använder du idag..... särskilt inom området elektronik
Swech
Re: Långtidslagring av data
Tack. Det verkar dock inte finnas MTBF info i alla datablad.Nerre skrev:Läs på om MTBF för de komponenter du tänkt använda.
Last system till flygplan. Men det är inte drifttid utan mer livslängd som e det viktiga eftersom systemet är avstängt mestadels av tiden.blueint skrev:Vad är det för tillämpning som kräver 30 års drifttid i detta fall?
Sant, men just när det kommer till bilar så kan det ju vara intressant att kunna använda de i 20-30år. Kanske kan vara svårt att hitta en fungerade instrumentpanel till en bil om 20 år om minnena i elektroniken bara fungerar i 10 – 20 år.Swech skrev:Det är väl inte något som säger att bilen blir skrot om något kort ger upp...
Bromsar måste man ju byta, likaså AC varar inte för evigt...
Så visst kan bilar rulla i många år men delar byts ju....
Vänd på det hela, hur många originalprylar från början av 1980 använder du idag..... särskilt inom området elektronik
Swech
Re: Långtidslagring av data
Hmm, Min HP41a är från -79 eller något sånt, still going strong.Swech skrev:
Vänd på det hela, hur många originalprylar från början av 1980 använder du idag..... särskilt inom området elektronik
Swech
Re: Långtidslagring av data
Men nu är det ju inte så att reservdelarna tillverkas samtidigt som bilen och sen ligger i ett lager i 20-30 år. Reservdelar nytillverkas. Och då kommer man ju till faktumet att komponenterna antagligen byta ut efter hand, efter tillräckligt lång tid så har reservdelarna kanske inte alls samma konstruktion, men samma funktion (men nu kanske det emuleras istället för att vara riktiga komponenter).jimmieh skrev:Sant, men just när det kommer till bilar så kan det ju vara intressant att kunna använda de i 20-30år. Kanske kan vara svårt att hitta en fungerade instrumentpanel till en bil om 20 år om minnena i elektroniken bara fungerar i 10 – 20 år.
Re: Långtidslagring av data
> Last system till flygplan.
OK. Är det året om i utemiljö? I något slags fordon?
Är det något problem att ha en fungerande serviceorganisation
kring det ?
Som sagt, det kommer att bli väldigt dyrt att designa något som
garanterat (eller i alla fall "by design") ska ha en livslängd på
30 år utan någon service eller byte av delar under tiden.
Det är sannolikt billigare att utgå från att man byter ut elektroniken
var 10'de år eller något i den stilen. I alla fall delar av den i alla fall.
Eller att man gör en billigare konstruktion och istället tillverkar några
extra enheter för utbyte.
Det är mycket viktigare att man ser till att alla underlag (schema,
komponentförteckningar och t.ex programkod) är säkrat så att det
går att nytillverka enheter vid behov. Eller göra en re-design, det
händer mycket på komponentmarknaden på 30 år.
Sen tillkommer sådan som åska och liknande fenomen som i alla fall
gör att man måste ha en serviceorganisation bakom med utbytesdelar.
> De EEPROM som jag har tittat på har varit alldeles för små och
> långsamma för at kunna användas till att lagra bilder.
OK. Dock har du ju inte angivit några krav. Och EEPROM är ju enbart
"långsamt" vid skrivning, och det sker väl bara en gång i början av 30 års
perioden, så vad spelar det för roll? Eller är det läsningen som inte hänger
med? Är det rörliga bilder? Hur snabbt behöver du läsa bilderna? Ja, det
finns ju många "obekanda" i ekvationen som vi så klart inte känner till.
OK. Är det året om i utemiljö? I något slags fordon?
Är det något problem att ha en fungerande serviceorganisation
kring det ?
Som sagt, det kommer att bli väldigt dyrt att designa något som
garanterat (eller i alla fall "by design") ska ha en livslängd på
30 år utan någon service eller byte av delar under tiden.
Det är sannolikt billigare att utgå från att man byter ut elektroniken
var 10'de år eller något i den stilen. I alla fall delar av den i alla fall.
Eller att man gör en billigare konstruktion och istället tillverkar några
extra enheter för utbyte.
Det är mycket viktigare att man ser till att alla underlag (schema,
komponentförteckningar och t.ex programkod) är säkrat så att det
går att nytillverka enheter vid behov. Eller göra en re-design, det
händer mycket på komponentmarknaden på 30 år.
Sen tillkommer sådan som åska och liknande fenomen som i alla fall
gör att man måste ha en serviceorganisation bakom med utbytesdelar.
> De EEPROM som jag har tittat på har varit alldeles för små och
> långsamma för at kunna användas till att lagra bilder.
OK. Dock har du ju inte angivit några krav. Och EEPROM är ju enbart
"långsamt" vid skrivning, och det sker väl bara en gång i början av 30 års
perioden, så vad spelar det för roll? Eller är det läsningen som inte hänger
med? Är det rörliga bilder? Hur snabbt behöver du läsa bilderna? Ja, det
finns ju många "obekanda" i ekvationen som vi så klart inte känner till.