Byte från NiMH till Li-ion
- frownlayer
Byte från NiMH till Li-ion
Jag har ett gammalt batteri till en skruvdragare på 8.4V. Alltså 7st 1.2V celler. Nu fungerar jag på att byta dem till 6st li-ion celler. 3+3 alltså. Finns det någon nackdel med att parallellkoppla 3 celler? Hur ska man lösa laddningen på dem? Det finns 3 poler att tillgå på laddade och batteri.
Re: byte från nimh till li-ion.
Det ska gå bra att parallellkoppla. NiMh är inte lika bra att ladda parallellt.
Koppla ihop alla tre poler parallellt och anslut laddaren där. Hur löser du urladdningsskyddet?
Koppla ihop alla tre poler parallellt och anslut laddaren där. Hur löser du urladdningsskyddet?
- frownlayer
Det finns celler med det inbyggt. Annars finns det billiga på dx.com. Jag har ingen bra laddade just nu.är det bara att sätta en 8.4V laddade på batteriet?
Du behöver ju en laddare som är byggde för två Li-ion celler i serie.
- frownlayer
Kan rekommendera hobbyking annars och denna använder jag flitigt:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=7028
Kanske lite overkill för din applikation men kan i princip allt och laddar med rätt algoritm med.
Bytte också ut ni-mh batterierna i alla skruvdragade jag hade för ca 2 år sedan tilll 3 st seriekopplade 18600 batterier från kastade laptop batterier som jag fått där ca 75% fortfarande hade bra med kräm kvar men där säkerhetskretsarna inte tyckt det samma. Resultatet var mycket längre tid och bra lättare.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=7028
Kanske lite overkill för din applikation men kan i princip allt och laddar med rätt algoritm med.
Bytte också ut ni-mh batterierna i alla skruvdragade jag hade för ca 2 år sedan tilll 3 st seriekopplade 18600 batterier från kastade laptop batterier som jag fått där ca 75% fortfarande hade bra med kräm kvar men där säkerhetskretsarna inte tyckt det samma. Resultatet var mycket längre tid och bra lättare.
- frownlayer
jag hittade denna. Det är både batteri och laddare.
eller dessa:
laddare
Batteri
Alternativ 2 har inbyggt kretsskydd. jag vet inte om alt.1 har det.
eller dessa:
laddare
Batteri
Alternativ 2 har inbyggt kretsskydd. jag vet inte om alt.1 har det.
Senast redigerad av frownlayer 2 juni 2013, 23:12:39, redigerad totalt 1 gång.
De där är för cykelllampor som max drar några högst fåtal ampere. En skruvdragare kan dra bra mer än det så frågan är om de har tillräcklig låg inre resistans så de klarar av det annars orkar de inte ge någon större ström vid lite kraftigare belastning.
- frownlayer
vi pratar ju inga extrema strömmar, det är en ca 10 år gammal maskin och det är ingen jättesnurr på den. trial and error