10 kW inverter

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Shuhia

10 kW inverter

Inlägg av Shuhia »

Hej, efter många sökningar på högenergiska högspänningsapparater har jag dragit slutsatsen att man behöver en kraftfull inverter för att kunna skapa de här blixt effekter som ex: En tesla. Eller smälta metaller flygande med en induktions värmare.

Movtivationen är att har man en kraftfull strömkälla kan man maxa allt.

Det man kommer behöva ta reda är hur många kilowatt väggutag klarar, hur stor budgeten är och vad man vill använda den till.

Iden är att kunna använda den till alla möjliga högspännings projekt som ska köra med 240ac med kontrollerad frekvens mellan 500khz.

Kraven:
Den ska köra på vägspänning, (240-250vac 60hz)
Man ska kunna dra 10KW ur den.
Bygga den så kompakt som möjligt.
Man ska kunna ändra frekvensen! Något mellan 500khz för att driva de flesta projekten. Sedan i Mhz för att man inte ska kunna höra konstiga ljud.

Kom gärna med fler ideer och förslag.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: 10KW inverter

Inlägg av FormerMazda »

Min känsla för tråden initialt: :humm:

Men lite svar:
Vägguttag är avsäkrade med 10A i regel, detta ger dig 2,3kW. Du kan ha 16A i sällsynta fall, alltså 3,68kW
Så för att "dra 10kW ur den" lär du behöva lagra energin, och då kan du få en puls på 10kW. Men inte mer kul än så ur ett vägguttag.

Om det inte är 3fas som avses, då kan du få ur 10kW ur 16A som är vanligt i ett hus.

Men jag förstår inte syftet? Smälta flygande metall??
svanted

Inlägg av svanted »

du borde nog läsa på lite ang, det du tar upp,
innan du kan ställa några frågor...

t.e.x. om hur en induktionsvärmare eller en teslaspole fungerar...
eller vad en inverter e.g. är för ngt...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Shuhia skrev:Hej, efter många sökningar på högenergiska högspänningsapparater har jag dragit slutsatsen att man behöver en kraftfull inverter för att kunna skapa de här blixt effekter som ex: En tesla. Eller smälta metaller flygande med en induktions värmare.
Först och främst, högspänning är en spänning på över 1 kV AC eller 1.5 kV DC.

En tesla coil skapar sin egen högspänning, det är anledningen till att en tesla coil har en lång spole, så den behöver inte matas med högspänning.

En (normal) induktionsvärmare drivs inte på högspänning, snarare är det ganska låg spänning det handlar om, men hög ström.
Movtivationen är att har man en kraftfull strömkälla kan man maxa allt.
"Maxa allt", vad betyder det?
Iden är att kunna använda den till alla möjliga högspännings projekt som ska köra med 240ac med kontrollerad frekvens mellan 500khz.
"Mellan 500kHz" och vad?

240 VAC är för övrigt inte högspänning. Förvisso en teknikalitet, men det skadar inte att ha koll på begreppen.
Kraven:
Den ska köra på vägspänning, (240-250vac 60hz)
Man ska kunna dra 10KW ur den.
Bygga den så kompakt som möjligt.
Man ska kunna ändra frekvensen! Något mellan 500khz för att driva de flesta projekten. Sedan i Mhz för att man inte ska kunna höra konstiga ljud.
Det är ganska höga frekvenser du talar om, och i kombination med 10 kW "börjar" det gränsa till löjligt. Jag skulle nog vilja påstå att det är extremt sällan, om någonsin, som matningsspänningen har en frekvens i MHz-området. 1 MHz = en miljon svängningar per sekund. Vi pratar alltså om RF, RadioFrekvens. Redan 500 kHz är ganska hög frekvens.

Lite mer teknikaliteter: Nätspänningen i Sverige håller 50 Hz. För att mata 10 kW från ett vägguttag behöver du en säkring på ca 42 A..
Kom gärna med fler ideer och förslag
Jag vill inte vara den som är den, men mitt förslag är att börja med BETYDLIGT lägre mål, samt att du börjar med att lära dig rent allmänt om elektronik och ellära.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du kan få köpa en "burk" av mig med följande specifikation DC 6,7kA max 6,7V max samt max 250Ws per puls då kan du teoretiskt med bra kablar ta ut 44kW peek....
Primärt 2500W när den laddar och 25W i vila 230V AC. Sedan är det bara att räkna på vad du skall använda den till och hur.
Runt 25kg, nypris över 25k SEK.
Så vad tror du att din önskeburk skulle kosta 1M SEK?
Shuhia

Inlägg av Shuhia »

Det är bra att ni kommer med kritik också!

Om jag omdefinierar det lite och säger att en inverter som kan hantera upp till 10KW och som ska kunna mata ut en sinus våg med en frekvens som man kan justera.

Tesla spole kräver ju rätt frekvens och det gör induktionsvärmare också. Om vi mater in nätspänning i en teslaspole borde den ge ut mycket högrespänning.

Bättre nu?

Största motiveringen va att bygga en induktions värmare som kunde smälta koppar i luften, rätt så stor bit då. Läste den här sidan och han sa att det krävdes runt 10kw för att det skulle gå.

http://www.mindchallenger.com/induction ... ation.html

10KW är inte svårt att få tag i om man bor i hus. Bor man i lägenhet så lägg till en strömbegränsare också.
Projektet var avsedd för utomhus.

Varför skulle inte några transistor parralellt klara av runt 40 ampere? Det finns de som klarar av 90ampere på 240-250v.
Hög frekvens= mer spillvärme --> fetare kylare. Om mosfeten inte kan avge så mycke värme skaffa fetare mosfets då.
Om frekvensen är ett problem, skruva ner frekvensen då.

Förstår inte vad som är problemet med att göra en önskeburk.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Förstår inte vad som är problemet med att göra en önskeburk."

För att visa det hela ur ett annat perspektiv:
Om du inte förstår vad som är problemet med att göra en önskeburk,
vad är det då som hindrar dig från att bygga den?

Kan det vara så att du känner att du inte riktigt har "receptet" för burken?
I så fall är det väl just *det* som är problemet med att göra den
och därmed har du svaret på frågan jag citerade här överst. :)
Shuhia

Inlägg av Shuhia »

Tack, var ska man posta om man vill ha hjälp med att bygga något?
blueint
Kontakt:

Re: 10 kW inverter

Inlägg av blueint »

Vanligt eluttag: Max 2,2 kW
Vanligt 3-fas uttag: Max 11 kW

Förresten så kan man plocka induktionsvärmare ur .. induktionsspisar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Det går bra att posta här, du har till och med valt rätt kategori. Men för att kunna få hjälp så måste det vara realistiskt också!

Du vill bygga nåt som kan ge ca 230 V 43 A ut i en frekvens om minst 500 kHz och som mest några MHz. Bara switchförlusterna vid så höga frekvenser blir enorma vid de effekter du talar om.

En dålig jämförelse vore att någon som har meckat lite med en bil ett par gånger går ut på nätet och vill ha hjälp med att bygga en bil som utklassar en Koenigsegg.

Kolla på denna: http://mtixtl.com/desktophighfrequencyi ... -6a-i.aspx

Den är på 6 kW och har 500 kHz som högsta frekvens (inte lägsta frekvens som i ditt fall). Och så kostar den vad den kostar också. Är du beredd att lägga sådana pengar på ett eget bygge? Det blir sällan billigare att bygga själv.

Har du byggt något annat innan? En sån där grej är INTE något man sysslar med som nybörjare.
Har du pysslat mycket med starkström tidigare? En sån där grej skickar ut dig i omloppsbana om du råkar peta på fel ställe.

Du måste förstå folks ovilja att hjälpa dig att ta livet av dig, när du frågar om hjälp med att bygga en dylik tingest och samtidigt uppvisar tydliga och stora kunskapsluckor.
Shuhia

Inlägg av Shuhia »

Wow, det verkar som att det här var mer advancerat än jag trodde.

Nej, jag har inte sysslat så mycket med högspänning med hög ström. Högspänning med låg ström har jag sysslat med.
Börjar få en mer realistisk bild så jag tänker skriva om hela iden mer, fast med fler detaljer.

Tack för feedbacken.
Shuhia

Inlägg av Shuhia »

FormerMazda skrev:Min känsla för tråden initialt: :humm:

Men lite svar:
Vägguttag är avsäkrade med 10A i regel, detta ger dig 2,3kW. Du kan ha 16A i sällsynta fall, alltså 3,68kW
Så för att "dra 10kW ur den" lär du behöva lagra energin, och då kan du få en puls på 10kW. Men inte mer kul än så ur ett vägguttag.

Om det inte är 3fas som avses, då kan du få ur 10kW ur 16A som är vanligt i ett hus.

Men jag förstår inte syftet? Smälta flygande metall??
Syftet är att det är ROLIGT, hur ofta ser man en metall som är i luften och som är flytande samtidigt?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det kanske finns en orsak till att man inte ser det så ofta...
Inte ens från amerikanska militären.

:)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jag gillar syftet! :D
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

En fråga - Hur blir det med störningar på radiofrekvenser om man kör en slik mackapär?
Skriv svar