Batteri på moderkort i pc
- DW
- Kontakt:
Batteri på moderkort i pc
Det backup batteriet som vanligtvis sitter på moderkortet- av typ Lithium 3volt, storlek som en enkrona.
Kan man se om dett är på väg att ta slut i en modern pc -typ i system info eller liknande?
Vid byte, påverkan man seup i BIOS?
Vad påverkas mer?
Kan man se om dett är på väg att ta slut i en modern pc -typ i system info eller liknande?
Vid byte, påverkan man seup i BIOS?
Vad påverkas mer?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Batteri på moderkort i pc
skaffa nytt och byt när maskinen rullar, lite flink i fingrarna så går det bra.
- Klas-Kenny
Det som tappas är de BIOS-inställningar man själv gjort samt klockan.
Dock inget som på något sätt kan skada datorn.
Men ja, har du några inställningar du är "rädd om" är det att byta med datorn igång som är den enklaste lösningen.
Edit: Att se om det börjar bli dåligt kan man med många moderkort göra med exempelvis Speedfan, står i så fall tillsammans med de andra spänningarna under namnet Vbat.
Men ja, har du några inställningar du är "rädd om" är det att byta med datorn igång som är den enklaste lösningen.
Edit: Att se om det börjar bli dåligt kan man med många moderkort göra med exempelvis Speedfan, står i så fall tillsammans med de andra spänningarna under namnet Vbat.
- DW
- Kontakt:
okey, jag trodde det var ett måste att den skulle vara avstängd. Batterier ligger här till ett helt mobförråd så det gäller mer
att hitta rätt modell då. BIOS brukar väl gå att spara vill jag minnas...
Tack för länken, får ta en titt. Har förmej att HP hade en sådan en gång i tiden.
Är det något mer som skall bytas på korten
På tal om annat.
Jag släpade hem en bärbar HP med Windows 8 i .....öööööö stöööön
Hur var det man fixade till ett OP till i maskinen. Tänkte på VISTA som jag har i min andra burk men inga skivor till så klart.
Antar att de backupskivorna man gjorde när pc var ny bara passar den pc eller...
Gjorde man en multiboot + 2 olika partitioner eller är det när man jobbade i FAT tabeller. Någon bra länk?
att hitta rätt modell då. BIOS brukar väl gå att spara vill jag minnas...
Tack för länken, får ta en titt. Har förmej att HP hade en sådan en gång i tiden.
På tal om annat.
Jag släpade hem en bärbar HP med Windows 8 i .....öööööö stöööön
Hur var det man fixade till ett OP till i maskinen. Tänkte på VISTA som jag har i min andra burk men inga skivor till så klart.
Antar att de backupskivorna man gjorde när pc var ny bara passar den pc eller...
Gjorde man en multiboot + 2 olika partitioner eller är det när man jobbade i FAT tabeller. Någon bra länk?
Vista är rätt utdaterat vid det här laget, kolla Walles tråd om samma sak så får du veta hur man gör så win8 ser ut som w7/vista
Det är CR2032 på 99.9% av alla moderna maskiner. BIOS-parametrarna behöver du sällan spara numera men det tar inte så lång tid att skriva ner inställningarna på papper innan batteribytet görs för att vara säker.DW skrev:okey, jag trodde det var ett måste att den skulle vara avstängd. Batterier ligger här till ett helt mobförråd så det gäller mer
att hitta rätt modell då. BIOS brukar väl gå att spara vill jag minnas...![]()
Främsta tecknet på kasst batteri brukar vara att datorn tappar klockan när den är avstängd men kanske inte märks när alla (windowsmaskiner) tidssynkar över nätet.
Du menar inställning för att höja CPU spänningen och överklocka?Klas-Kenny skrev:Det som tappas är de BIOS-inställningar man själv gjort samt klockan.
- DW
- Kontakt:
mrfrenzy
då löser det sej kanske utan pekskärm tycker jag det var motigt o rörigt men det är ju det mesta nu när 50 år är på baksidan
swesysmgr
Ok för CR2032. Jag har både CR2320 m.fl.
blueint
Problemet är inte farten på svarven med Win98SE som ger 10m/min på korta 120mm utan han bakom tangetbordet men kan man klocka upp
han några snäpp vore det inte fel
då löser det sej kanske utan pekskärm tycker jag det var motigt o rörigt men det är ju det mesta nu när 50 år är på baksidan
swesysmgr
Ok för CR2032. Jag har både CR2320 m.fl.
blueint
Problemet är inte farten på svarven med Win98SE som ger 10m/min på korta 120mm utan han bakom tangetbordet men kan man klocka upp
han några snäpp vore det inte fel