Senaste kretskortet
Re: Senaste kretskortet
Vad använder du för krets/lösning, det verkar vara för fler batterier än tre?
Jag tänkte skapa en projekt tråd då jag har allt mer eller mindre klart.
Mest för att visa upp och förklara hur den funkar
precis som du säger så funkar den till många fler batterier än 3.
så många batterier som du vill, nästan
jag tror att begränsningen sitter i batterimodul registret är satt till 30st batterimoduler, fler än så känns onödigt när max spänning in på BMSén är ca 55volt.
Mest för att visa upp och förklara hur den funkar

precis som du säger så funkar den till många fler batterier än 3.
så många batterier som du vill, nästan

jag tror att begränsningen sitter i batterimodul registret är satt till 30st batterimoduler, fler än så känns onödigt när max spänning in på BMSén är ca 55volt.
-
Här är mitt senaste alster: Ett kort till den DDS som skall bli spindeln i nätet för den signalgenerator jag planerar på att bygga.
Kortet mäter 5*5 cm.
Och ja, fungerar gör det med.
Ovansidan: Undersidan: Och till sist, en bild på hur jag har anslutit den sk. "bottom paddeln" på under sidan av DDS'n. Den ansluter även till ett jordplan under chippet.

Kortet mäter 5*5 cm.
Och ja, fungerar gör det med.

Ovansidan: Undersidan: Och till sist, en bild på hur jag har anslutit den sk. "bottom paddeln" på under sidan av DDS'n. Den ansluter även till ett jordplan under chippet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ElectricNooB Snyggt
Lite spec vore intressant, vad räknar du med att komma upp i frekvens ??
Har du möjlighet att ändra amplitud med din lösning ?

Lite spec vore intressant, vad räknar du med att komma upp i frekvens ??
Har du möjlighet att ändra amplitud med din lösning ?
-
Tack! Detta är bara kortet som genererar en signal med fast amplitud. Jag planerar att bygga allt som har med modifiering av signalen (amplitud, DC offset, ev. fyrkantsvåg) att göra på ett separat kort. Jag vill ha så lite som möjligt som kan gå fel på detta kort då chippet kostar en slant!
Frekvens vet jag inte ännu. Det beror helt på hur jag skall göra ”frontenden”. DDS'n klarar att ge ut en sinusvåg på 200MHz men det är vida över mina behov. Jag skulle vara rätt nöjd med 10-20MHz.
Meeen det oscilloskop som jag har är ett 50MHz's så det skulle ju vara kul att lägga sig där på ett ungefär.

Frekvens vet jag inte ännu. Det beror helt på hur jag skall göra ”frontenden”. DDS'n klarar att ge ut en sinusvåg på 200MHz men det är vida över mina behov. Jag skulle vara rätt nöjd med 10-20MHz.
Meeen det oscilloskop som jag har är ett 50MHz's så det skulle ju vara kul att lägga sig där på ett ungefär.

jag ser ingen oscillator/kristall på kortet, har du tänkt generera den på sidan om ?
vilken krets är det ?
vilken krets är det ?
-
Just nu har jag bara en gettolösning på ett breadbord. Jag har inga större krav på varken fas jitter eller frekvens så jag får se hur jag gör...
Anledningen för varför jag har oscillatorn separat är för att i framtiden kunna uppgradera om jag får behov av det.

Anledningen för varför jag har oscillatorn separat är för att i framtiden kunna uppgradera om jag får behov av det.
Fint! Kom ihåg att alla dessa modulövergångar som du kommer att använda dig av kommer att påverka signalen, speciellt i de övre frekvenserna. Fasen kommer att vara rätt så känslig. Planerar du att lägga på ett BP filter också på utgången?
-
Jo. Det är klart, idealt vore ju att beställa ett "professionellt" flerlagers kort med känd dielektriskt konstant. Men jag gör detta för att lära mig, så det blir enklare såhär. Sen när jag är klar så kanske jag tar och packar ihop allt på ett fint litet kort.
Nej, jag tror inte jag kommer ha någon bandpass på utgången. Fördelen med att inte ha tillgång till en spektrumanalysator är väl lite den att det jag inte ser ”finns inte”.
Om jag behöver en ren signal så kan jag ju alltid snabbt fixa till ett för den frekvensen.
Nej, jag tror inte jag kommer ha någon bandpass på utgången. Fördelen med att inte ha tillgång till en spektrumanalysator är väl lite den att det jag inte ser ”finns inte”.

Har börjat med min openLCB can-bus nod till tågväxlar mm.
Några småbuggar på baskortet, fick montera en kapsel upp och ner och vrida två SOT23:or.
Annars verkar det mesta funka.
Isolerad uart till stm32 och FT232RL för få en virtuell usb serieport till pc:n
Några småbuggar på baskortet, fick montera en kapsel upp och ner och vrida två SOT23:or.
Annars verkar det mesta funka.
Isolerad uart till stm32 och FT232RL för få en virtuell usb serieport till pc:n
Micke_s: riktigt snyggt, gillar din lösning med kina regulator kortet , då kortet är billigare än komponenterna i säg så var det en riktigt bra lösning 
fast du har missat att montera dom två kondingarna + motståndet till kristallen ser jag

fast du har missat att montera dom två kondingarna + motståndet till kristallen ser jag

Kortet kan dra 2ampere tror jag utan problem, annars så kan man mata kortet extern:t med 5v. Jag kommer köra små 9grams servo till växlarna.
Kortet kommer ha stöd för 2st rc-servoexpansionskort, varje tar 16 servos, så totalt 32 servos på ett baskort.
Tanken med ett baskort + småkort är att man enkelt kan ta fram nya efter vilken funktion man vill ha.
En funktion jag tänkte ta fram är någon slags knappkort så man kan köra växlar och växelgator direkt utan dator.
En annan är ett kort för en grafisk lcd.
Kortet har också DCC-in och kommer funka som en proxy mellan dcc kommandon för växlar och openLCB events.
Virtuella serieporten kan man göra en gateway till pc:n.
Möjligheterna är rätt så stora.
På baskortet sitter en STM32F103RB med 256k flash. har också 1Mbyte varianten av STM32F103, men det kändes lite overkill.
lizerdboy: saknade 27pF hemma märkte jag, men funkar i alla fall, ska löda dom senare.
Kortet kommer ha stöd för 2st rc-servoexpansionskort, varje tar 16 servos, så totalt 32 servos på ett baskort.
Tanken med ett baskort + småkort är att man enkelt kan ta fram nya efter vilken funktion man vill ha.
En funktion jag tänkte ta fram är någon slags knappkort så man kan köra växlar och växelgator direkt utan dator.
En annan är ett kort för en grafisk lcd.
Kortet har också DCC-in och kommer funka som en proxy mellan dcc kommandon för växlar och openLCB events.
Virtuella serieporten kan man göra en gateway till pc:n.
Möjligheterna är rätt så stora.
På baskortet sitter en STM32F103RB med 256k flash. har också 1Mbyte varianten av STM32F103, men det kändes lite overkill.
lizerdboy: saknade 27pF hemma märkte jag, men funkar i alla fall, ska löda dom senare.
Jag var bara tvungen att testa på att få ett mönsterkort fabrikstillverkat, innan man ger sig på större projekt.
43kr inkl frakt för 3st från OSH.
0,4mm viahål, guldpläterade paddar & fantastisk kvalité överlag.
43kr inkl frakt för 3st från OSH.
0,4mm viahål, guldpläterade paddar & fantastisk kvalité överlag.