Elcykel pedalsensor - ersätta
Elcykel pedalsensor - ersätta
Hej!
Jag har en elcykel med pedalsensor (5 magneter och en givare) som känner av när jag trampar på cykeln och skall då ge elassistans.
Tyvärr fungerar min kontroller dåligt så det blir väldigt lätt ON/OFF om man då inte trampar väldigt långtsamt vilket blir livsfarligt. Jag har även gasreglage som fungerar utmärkt för applicera lagom kraft från elmotorn.
Jag tänkte därför göra cykeln laglig genom att känna av när jag trampar på pedalarna (ex pulser detekteras varje sekund) så aktiveras ett relä som kopplas in på bromshandtaget krets och kraften appliceras med gasen. Så jag är sugen på tips hur man enklast kan bygga en krets för detta? System är på 48v.
Alternativ om någon har ett smidigare sätt!
Jag har en elcykel med pedalsensor (5 magneter och en givare) som känner av när jag trampar på cykeln och skall då ge elassistans.
Tyvärr fungerar min kontroller dåligt så det blir väldigt lätt ON/OFF om man då inte trampar väldigt långtsamt vilket blir livsfarligt. Jag har även gasreglage som fungerar utmärkt för applicera lagom kraft från elmotorn.
Jag tänkte därför göra cykeln laglig genom att känna av när jag trampar på pedalarna (ex pulser detekteras varje sekund) så aktiveras ett relä som kopplas in på bromshandtaget krets och kraften appliceras med gasen. Så jag är sugen på tips hur man enklast kan bygga en krets för detta? System är på 48v.
Alternativ om någon har ett smidigare sätt!
Re: Elcykel pedalsensor - ersätta
Jag tror man har ändrat lagen så man inte måste trampa länge...
En microcontroller (uC*) med ingång kopplad via transistor och resistorer för spänningsdelning/strömbegränsning till pulsen från "generatorn" (vevpartiet). En utgång från uC till en switch** med vars hjälp uC kopplar in och ur hjälpdriften (aktiverar gasreglaget) om/när den tar emot pulser med viss minsta tidsintervall (tramphastighet). Ett separat 9V-batteri att driva uC med, alternativt en dc/dc step down från 48V till 5V eller 3V3 beroende på vad uC vill ha.
Ungefär så vore i alla fall smidigast för mig eftersom man då enkelt justera in alla parametrar så som fördröjningar, filter mm i mjukvara - och så kan man enkelt fixa semestergas för långturen
För analogt kan jag tänka mig en kondensator som laddas upp av pulserna från "generatorn" och som med denna spänning sluter switchen** som aktiverar hjälpdriften. När man slutar trampa (eller trampar för långsamt) laddas kondensatorn ur och switchen släpper. Kondensatorns värde (och därmed dess tidskonstant) anpassas efter önskat lägsta pulsintervall.
Vad säger experterna, borde inte något av dessa alterntiv funka?
*) uC kan ligga i dvala mellan interrupterna från puls ingången, en MSP430 drar då nästan ingen ström alls.
**) Switchen kan t.ex. vara solid state, mosfet eller transistor men inte relä eftersom den skulle dra onödigt mycket ström.
EDIT: Dessa förslag bygger på att givaren funkar - har kollat om det kanske är den som är kass?
Ungefär så vore i alla fall smidigast för mig eftersom man då enkelt justera in alla parametrar så som fördröjningar, filter mm i mjukvara - och så kan man enkelt fixa semestergas för långturen
För analogt kan jag tänka mig en kondensator som laddas upp av pulserna från "generatorn" och som med denna spänning sluter switchen** som aktiverar hjälpdriften. När man slutar trampa (eller trampar för långsamt) laddas kondensatorn ur och switchen släpper. Kondensatorns värde (och därmed dess tidskonstant) anpassas efter önskat lägsta pulsintervall.
Vad säger experterna, borde inte något av dessa alterntiv funka?
*) uC kan ligga i dvala mellan interrupterna från puls ingången, en MSP430 drar då nästan ingen ström alls.
**) Switchen kan t.ex. vara solid state, mosfet eller transistor men inte relä eftersom den skulle dra onödigt mycket ström.
EDIT: Dessa förslag bygger på att givaren funkar - har kollat om det kanske är den som är kass?
Nej, det gäller samma som förut. Max 250W tillförd effekt upp till 25km/h när man tramparNULL skrev:Jag tror man har ändrat lagen så man inte måste trampa länge...
Men det finns ytterligare en klass utan pedaler och utan effektgräns, men med max 20km/h Det är där man hittar stegway, permobiler mm. Permobiler var en egen kategori tidigare.
Tror att det handlar mer om att det blir väldigt ryckig gång vilket kan leda till att man ramlar eller att man plötsligt får en oönskad knuff rakt ut i en korsning när man saktar in lite för att bilar skall hinna passera.NULL skrev:Jag tror man har ändrat lagen så man inte måste trampa länge...
Tackar, kondensator och transistor låter simpel och det som jag nog enklast begripper.
Nu återstår bara dimensionering/val av komponenter och se om det fungerar
Nu återstår bara dimensionering/val av komponenter och se om det fungerar
Kan tänka mig att man får sätta en svag pull-down på transistorbasen el. dyl. så att man får ett distinkt frånslag och inte garrottering.
Vore nog bra om någon annan tycker till om detta också eftersom det analoga inte är min starka sida precis.
Vore nog bra om någon annan tycker till om detta också eftersom det analoga inte är min starka sida precis.
När jag tänker efter så behövs nog en likriktarbrygga också eftersom man kopplar in sig direkt på magneterna (före pulsgivaren). 5 dioder då alltså så att strömmen går åt samma håll hela tiden, annars laddas inte kondensatorn. Dioderna skulle alltså fungera som ett slags "backventiler" så att "trycket" kan byggas upp. Kanske bör man då också ha någon slags "övertrycksventil" så att inte kondensatorn går sönder, kanske en zenerdiod.
Sammantaget torde detta vara en grov funktionsprincip, men som sagt, ngn annan bör få säga sitt också.
Sammantaget torde detta vara en grov funktionsprincip, men som sagt, ngn annan bör få säga sitt också.
Senast redigerad av hanzibal 5 juni 2013, 13:39:23, redigerad totalt 1 gång.
Frågan är vad du har för trampsensor, jag skulle gissa på en hallgivare, brukar vara vanligast.
Hur många kablar kommer det från sensorn?
/Lasse
Hur många kablar kommer det från sensorn?
/Lasse
Tidigare fanns bara 48V men sätt fast cykeln i en bänk, "trampa runt" och titta på signalen i ett scope (eller vad du har). Vad ser du?
Hej, då blev det missförstånd menade att batterysystemet är på 48V. Jag skall testa och återkomma.