Fråga ang. "reference clock input"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ElectricNooB

Fråga ang. "reference clock input"

Inlägg av ElectricNooB »

Hej!

Jag sitter och läser databladet till det DDS chip som jag planerar att använda i ett signalgenerator bygge.

Men det är ett par frågor som har hopat sig och som jag hoppas kunna få svar på!

Databladet finns här (under "Filer"): http://www.electrokit.com/ad9859ysvz-tq ... -dac.44126

De handlar om referens-klockan:

Det som jag undrar är hur skall signalen som går in i DDS'n se ut? Jag har svårt att hitta data på det.

Det är främst spänningen jag är intreserad av. Vilken spänning skall signalen ha?

Och en till liten fråga, jag förmodar att det skall vara en fyrkantsvåg men det står inget om det i databladet, finns
det någon standard som man lär sig på universitet eller är det medfödd information för alla EE's? :wacko:

Jag slänger med specifikationerna så slipper ni ladda ner databladet: :)
temptabort.JPG
Tack!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Re: Fråga ang. "reference clock input"

Inlägg av blueint »

Tabellen du klippt ur visar inte det som behövs för att veta spänningsnivån. Den finns på sida 4 i databladet Om pinne 43 är satt till 3,3V så är det 0V respektive 3,3V som skall in. Är pinne 43 = 1,8V skall det in 0V respektive 1,8V.

Toleransnivåer:
1,8V: 0,6 .. 1.25 V
3,3V: 0,8 .. 2,2 V

Andelen i tid för "0" eller "1" av en komplett cykel (0..1..) måste vara inom 35 .. 65% av en komplett cykel. Inom digitalteknik kan du utgå från att det är fyrkantvåg om inget annat sägs.

Elektrokit säljer chippet för 213 SEK. Mouser.com (EU) säljer samma chip för 16,66 EUR per styck (+frakt). Något att tänka på ;)

analog.com/static/imported-files/data_sheets/AD9859.pdf
Pucco

Inlägg av Pucco »

Det finns ju flera sätt att få in klockan. På sidan 11 i databladet under Clock input står det beskrivet.

CLOCKMODESELECT-pinne11 satt till hög så har du en intern oscillator och ska koppla in en kristall mellan pinnar 8 och 9.

CLOCKMODESELECT-pinne11 satt till låg så ska du ha extern klocka och får välja single ended eller differential ingång.
Det står att det ska vara mellan -15dBm och +3dBm, 1/16mW-2mW@50ohm-> max 0.316V rms (min tolkning men jag kan ha tänkt fel)
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Okej, så om jag förstår det rätt så kan betrakta REFCLK inputen som en digital CMOS level input?

Men vad menas då med "REFCLK Input power"?

edit: det är alltså en extern oscillator(ej differentiell) jag vill använda.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Jag tar och bumpar denna då jag inte får någon ordning på detta och dom gråa håren börjar hopa sig på min unga hjässa...

Det enda jag har lyckats hitta är detta: http://ez.analog.com/thread/7876 där diskuterar man ett chip i samma familj som jag förmodar har samma refclk setup...

Kan någon förklara vad som menas med det markerade.
The REF CLK input is not a logic input. It's differential input with an internal bias, so you ac couple if not is crystal mode. So, you must attenuate if the signal are 1Vpp on either of the REF CLK pins.

Jag vill alltså använda en extern oscillator i icke differentiellt läge. Min fråga är vilken amplitud skall denna signal ha?

Tack! :)
Pucco

Inlägg av Pucco »

REFCLK-ingångarna är analoga ingångar som har en DC-bias på 1.35V. När du kopplar in en signal så måste den vara isolerad med en kondensator för att inte flytta arbetspunkten för ingångssteget. För single ended klocka så rekommenderas en kondensator från REFCKLB till jord och en kondensator från REFCLKA till din externa oscillator. I min förra post räknade jag ut att max innivå på +3dBm är 316 mV rms och därmed 2*1.414*316= 894 mVp-p. Det som du länkar till säger ju samma sak. Dom rekommenderar också oscillatorer med clipped sinus med 800 mV utsignal.
Skriv svar