Kretskortsfräs med solenoid för z-axeln, gkod?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
aske

Kretskortsfräs med solenoid för z-axeln, gkod?

Inlägg av aske »

Finns det någon här som har en kretskortsfräs med solenoid för z-axeln?
Jag sitter nämligen med en med lite kasst styrsystem så jag tänkte göra ett kretskort med atmega 328p och lägga in Grbl på den.

Det jag funderar över just nu är hur man löser det hela med z-axeln. Då z-axeln är antingen 1 (nere) eller 0 (uppe). Jag har sett en tråd länk där man tar upp ett liknande problem, att man har en lasergraverare/skärare och TS frågar hur man ska styra lasern. Men känner ändå att risken för att det blir pannkaka är lite för överhängande.

Bäst kanske är att man kanske kör ett script mellan CAM-programmet innan man skickar den till Grbl som förenklar det hela?
Någon smart idé?

Ps. får jag igång den kan jag lägga upp massa bilder på den och kretskort :)
H.O

Re: Kretskortsfräs med solenoid för z-axeln, gkod?

Inlägg av H.O »

Jag vet inte vad Grbl är men om det är till för att driva stegmotorer så kanske det räcker att du tar riktningsignalen för Z-axelns motor och driver din solenoid med. Då behöver du bara justera "djupet" i G-koden så att riktningsignalen är "till" lagom länge för att solenoiden ska hinna göra jobbet.
aske

Inlägg av aske »

Ah, man skickar g-kod till Grbl (arduino/atmega328p) via seriell kommunikation.

Problemet är "tillräckligt länge", om man ska fräsa en lång bana eller liknande behöver den sin tid. Dock så var det en smart idé att man tittar på riktningen av z-värdet. Så är z "aktiverad", dvs senaste z-värdet är t.ex. 10, sätter man utgången hög, sen när den ändras till 0 igen så sätter man utgången låg.

Måste testa att göra g-kod av gerber-filer för att se hur det ser ut!
H.O

Inlägg av H.O »

Om du kör G-kod med en stegmotor så är riktningsignalen hög (eller låg) när motorn skall köra neråt och tvärtom när motorn skall köra uppåt. Jag vet inte hur Grbl hanterar signalen när motorn inte ska gå men troligen lämnar den signalen i sitt tidigare tillsånd. Riktningsignalen talar ju om axeln ska gå uppåt eller neråt, det är ju exakt en sådan signal du är ute efter för att driva din solenoid, eller?
aske

Inlägg av aske »

Såklart det är, ska kolla upp det i koden för Grbl, i "värsta" fall får man göra så att den sparar signalen.
Måste testa att göra lite gkod så jag kan se ungefär hur det ser ut.
aske

Inlägg av aske »

Efter ha testat med att styra "z-axeln" från datorn så verkar det som den sparar senaste riktningen, aka man behöver nog inte göra modifikationer!

Nu gäller det att jag får behålla fräsen, är lite intressekonflikter om den...
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Vill tipsa om att sätta en dämpare på Z så inte gravyrstickeln far ner som en projektil i laminatet.
Annars är det svårt att misslyckas. Jag byggde en CO2 LASER och styrde med samma signal, dvs. Z-direction nedåt = LASER på.
aske

Inlägg av aske »

Den är redan fjäderbelastad, kan det räcka som dämpning?
Svårt att misslyckas, säg inte det :)
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Njae fjädern är ingen dämpning direkt. Du kan använda en silikondämpare för typ köksluckor?
aske

Inlägg av aske »

Ah, får rota fram något sådant, eller köpa något.
Skriv svar