Switcha transformatorlindning med komparator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kaptenen

Switcha transformatorlindning med komparator

Inlägg av Kaptenen »

Hejsan!
Håller på med att bygga ett labbaggregat, trafon jag har har en massa sekundär-lindning så jag vill att nätdelen byter sekundär-lindning efter utspänningen från nätdelen.
Hittade den där sidan med denna räknare för "Comparator circuits with Hysteresis", är det rätt grej jag är ute efter?
http://sim.okawa-denshi.jp/en/compkeisan.htm
Och antar att jag bara kan byta mellan två sekundär-lindingar, hur ska jag göra om jag har 3st?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Switcha transformator lindning med komparator

Inlägg av psynoise »

Hej.

En schmitt trigger med hysteres borde vara lämpligt då en enklare komparator kan börja växla fram och tillbaka vid gränsen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Schmitt_trigger
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Switcha transformator lindning med komparator

Inlägg av Icecap »

Det blir nog lite fel att låta utgångsspänningen styra antal lindningar. Det skulle vara mer korrekt att låta "önskad spänning" göra det jobb.

Men sedan är det rätt väg att gå med några rätt dimensionerade schmitt-trigger kopplingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Switcha transformatorlindning med komparator

Inlägg av prototypen »

Nja IceCap, låt utspänningen styra lindningsvalet för vad händer vid kortslutning på utgången då kan lindningsomkopplingen stå på ett högt värde.

Upp till 9 volt så kör man på första steget 12 V sedan kopplar man om till 24 V som är inkopplat upp till 18 volt osv
går man nedåt så kan man ha en hysteres på 0,5-1 volt dvs utspänningen måste ned till 8 volt för att koppla in 12 V matningen.

En kompis har gjort detta.

Protte
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag är tämligen säker på att Kjell & Co's labbagg använder utspänningen för att välja lindning, det klickar och har sig ju hårdare man belastar, så det låter som att det byter lindningar när utspänningen sjunker pga ökad last.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur ser det ut på ett oscilloskop? belastningsändringar kan komma snabbare än ett relä hinner parera.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Egentligen spelar det ingen roll då ett ordentligt filter i form av glättring ändå måste finnas efter strömställaren som byter lindningar. Vidare används flera lindningar för att minska förlusteffekten över regulatorn och då är det kanske snarare effektivvärdet över en längre tid som är viktig.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

blueint skrev:Hur ser det ut på ett oscilloskop? belastningsändringar kan komma snabbare än ett relä hinner parera.
Jag har inte kollat med oscilloskop, men det kan helt klart bli galet med en belastning som släpper vid låg spänning. Jag har väl fått upp reläerna i 10-20 Hz på det sättet :vissla:
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Triac's isf reläer blir mycket snabbare.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Aha, så man kanske kan skrämma upp den i ett par kHz? ;)
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ja, det låter som en bra ide med hög switchfrekvens, läckinduktans i trafon och lite strömmar :)

Jag hade helt klart byggt så att bör-värdet styr lindningsswitchning, inte är-värdet sedan haft överlastskydd i form av temp. Slipper man alla reglermässiga problem och sådant som sker när man tar bort en last etc. Det tar ändå lite tid innan temperaturen går upp pga hög effektförlust. Bra tempskydd alltså.
Skriv svar