Göra om ett decimalt tal till hex i C
Göra om ett decimalt tal till hex i C
Programmerar en PIC i C och använder CCS PIC C kompilator. Det jag vill göra är att göra om ett decimalt tal jag har i en variabel till dess hexadecimala värde på ett enkelt sätt. Kommer inte på något smart sätt nu. Vore tacksam för lite hjälp
man printf
http://www.die.net/doc/linux/man/man3/printf.3.html
lite knepigt att läsa om man inte är van vid man-sidor men där står allt man kan tänkas behöva veta om funktionen
http://www.die.net/doc/linux/man/man3/printf.3.html
lite knepigt att läsa om man inte är van vid man-sidor men där står allt man kan tänkas behöva veta om funktionen
Overkill eller inte, ofta kan man säkert göra en effektivare
och mindre lösning själv för ett specifikt fall.
Jag gissar att om man använder sprintf, så länkas det in
stöd för allt som sprintf kan göra i den aktuella kompilatorn.
Eller också är den smart nog att rensa bort kod som inte behövs,
det är inte alltid så lätt att veta.
Men har man gott om programminne (och maskincykler),
så spelar det väll mindre roll...
och mindre lösning själv för ett specifikt fall.
Jag gissar att om man använder sprintf, så länkas det in
stöd för allt som sprintf kan göra i den aktuella kompilatorn.
Eller också är den smart nog att rensa bort kod som inte behövs,
det är inte alltid så lätt att veta.
Men har man gott om programminne (och maskincykler),
så spelar det väll mindre roll...
-
Det är sant att sprintf (och printf för den delen) drar med sig en del. Men i alla kompilatorer jag sett (för mcu) har olika varianter med reducerat stöd för datatyper och formattering. Så om man bara ska skriva ut intar i decimal eller hex-form så kan man komma ganska billigt undan.
Och man kan ta för givet att de som gjort c-libbarna har bättre kunskaper om både kompilatorn och hårdvaran än vad man själv har. Så gör det så enkelt som möjligt för dig och använd lib-funktioner om de gör det du vill göra. (Förutom kanske flyttal då
)
Och man kan ta för givet att de som gjort c-libbarna har bättre kunskaper om både kompilatorn och hårdvaran än vad man själv har. Så gör det så enkelt som möjligt för dig och använd lib-funktioner om de gör det du vill göra. (Förutom kanske flyttal då