Det som gör att jag inte vill ha någon mekanisk läsning på hastighetsproblemet är att jag personligen tror att det tar kortare tid i anspråk att göra en funktion som elektronisk.
heh!
Ärligt talat tror jag det blir mycket mer exakt att mäta "mekaniskt". Jag tror det simplaste och mest säkra är att placera tex. 4st. (bättre "upplösning") magneter på valfritt hjul och sedan ha en reedswitch som givare.
Bra svar, jag kan hålla med om att släpande hjul inte heller känns alldeles rätt.
Men om du har en annan mekaniskt utmatning kan man ju räkna om den!
Har Du cyklat med en gps, för att få en känsla för känsligheten inom området.
Mycket intressant idè att så vall med ramp-spridare.
Om traktorn är rätt så modern (ca 2005-) så borde du hitta en rund iso-kontakt i hytten där du har hastighets signal.
Har traktorn radar så är det en bra källa till hastighets signal, brukar vara 130 pulser per meter, observera: ha inte huvudet i närheten av radarn med strömmen på.
Annars så sätt en induktiv givare som känner av hjulbultarna på bakaxeln.
Du får nog ta och mäta upp lite hur mycket effekt du behöver till utmatningen. 200 rpm 100 Nm är 2kW vilket drar ca 160 ampere, räcker generatorn?
En lösning vore att använda en hydraulmotor och montera ett kraftigt rc-servo på en manuell ventil. Inte så energi effektivt men enkelt.
Inte denna, den är hydraulburen yhle exakt ser ut ungefär som en tive 812. tanken är att sätta den på draget till ringvälten samtidigt skall den gå att hänga i armarna på en annan traktor, det är därför jag vill ha en hastighetskälla som är helt autonom från traktor eller hjul.
Kvar är att mäta hastigheten på ett tillförlitligt sätt. Det kan göras på ett befintligt hjul med t.ex. en ABS-sensor eller liknande som placeras så att magnetisk påverkbart metall kommer förbi och försvinner regelbundet. Kan vara "ekrar" i ett traktorhjul, kuggar på något kugghjul i drivlinan eller vad som helst som kan ge rätt hastighet.
Såklart kan man bygga på ett extra hjul men varför skulle man göra det? Ville det inte vara bättre att använda ett befintligt?
Resten är, som skrivit tidigare, inget större problem.
Eftersom den ska vara flyttbar mellan olika traktorer kan ett sätt vara att ta hastighetssignalen från rotationen på kraftuttaget. Låt din uC kalibrera hastigheten mpt gps med jämna mellanrum (antar att man inte växlar så ofta under pågående körning).
Den har jag inte tänkt på. Det är ju bara att ställa handgasen på jämns gas så har man ju varvet.
Tack! Får se om det faller på att det ej går att plocka tillräcklig ström för att driva det moment som krävs för att får det vridmoment som krävs för att driva utmatningen.
Precis, efter en kort stunds körning kommer processorn räkna ut att 1 varvs rotation av kraftuttaget motsvarar X cm förflyttning framåt.
Så länge man har samma växel i så kommer ekvationen stämma oavsett hur varvtalet förändras, och om man växlar så lär den sig fort förändringen.
Räcker inte strömmen så får man väl övergå till att bygga en växellåda som överför kraften från kraftuttaget, antingen mekaniskt, elektriskt eller hydrauliskt.
Men om man ska köra på växellådans utväxling får man lite nya problem som att det krävs växellåda för att ställa in matning vid fröbyte osv, man kommer vara tvungen att hålla jämn hastighet vid spridning när man ringvältar osv vilka vi vill komma ifrån. Hittade en markradar som kanske kan vara en läsning på problemet, vad tror ni??
Om man säger att det är 100 varv / minut och max 20 A som bestämmer förutsättningarna. Hur många newton kan motorn max ge?
Radarn är en ganska hygglig lösning. Den ger en ganska bra upplösning - men speciellt vid de låga hastigheter det rör sig om blir det en del störningar men dom kan man filtrera så att man får ett bra värde.
Men betala var den kostar, att skaffa "billigast möjligt" blir oftast dyrt i längden. Jag vet att okalibrerade dopplerradar för att mäta hastigheten på fordon ligger runt 5kkr.
I detta fallet är priset väldigt viktigt. Rampspridaren kostade 4000 så att det ska helst inte dra iväg över 10000 elkonvertering. Kör väldigt lite med grejerna.
För budgetens skull:
Om arbetet som motorn ska utföra inte behöver hända snabbt/omedelbart utan man har några sekunder till godo så kan en vindrutetorkarmotor med en extra utväxling fungera perfekt.
En torkarmotor är lätt att styra varvtalet på och förbrukar långt mindre än 20A. Den extra nedväxlingen kan vara ett par kedjedrev med kedja (cykel storlek) för att få tillräcklig kraft.
En torkarmotor och lite cykeldelar kostar inte många tior.
Enklaste sättet att ta in hastigheten måste ändå vara att montera ett tandat hjul och en abs givare på vagnens hjul.
Antingen om du ber någon o fräsa eller skära ut ett eller köp tex denna http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... ing-65620/