Ersätta radiotrafik till typ R/C

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Ersätta radiotrafik till typ R/C

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag kör mina småbilar 1:32 sladdlöst dvs kontrollern (sändaren) har en lite dipswitch där jag ställer in numret på bilen och så har jag samma dip på kontrollerhandtaget.
Nu skulle jag vilja sända motsvarande signaler, fram , back och sväng H resp L.
Vad skulle jag behöva till en bärbar dator, kanske en USB anslutning, för att åstadkomma detta?
Jag har två olika system men det som är mest aktuellt är detta http://magracing.co.uk/
Det är kontrollerhandtaget till vänster i bilden som jag vill ersätta med signaler från en dator.
Idag sätter jag ut en bil på banan och klämmer handtaget till rätt hastighet! Rätt primitivt så att säga.

Nu hoppas jag att jag har beskrivit problemet klart och tydligt eftersom jag har påpekat slika brister tidigare. Jag tror att sändare mottager arbetar på 2,6 bandet

Är det någon som vill testa att köra är det bara att hojta. Ni vet ju vart min brevlåda bor ;-)
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Ersätta radiotrafik till typ R/C

Inlägg av Icecap »

Det är bara att hitta en radiosändare på rätt band och sedan ta reda på kommunikationsprotokollet, sedan är resten "lätt".

Ett alternativ är att ta en handsändare och kolla hur den är byggd.
Om gasen t.ex. är ett potentiometer lär det sannolikt fungera så att sändaren får en spänning som sedan omvandlas och överförs. Detta kan man relativt enkelt simulera.

Likaså med filväljaren.

När man har rätt information kan jag tänka mig att man "relativt enkelt" kan bygga om en handkontroller till att ha ett USB-don på en lämplig plats och då dels kunde använda den vanligt (utan USB ansluten) och via en dator (med USB ansluten).

I grunden betyder det "bara" att man bygger in en µC med de nödvändiga komponenter för att styra signalerna men innan man vet vilka signaler det rör sig om är det svårt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Tack för dina svar Icecap.
Här är jag själv ute på hal Is, kan inget om radio inom detta område.
Nu har jag tagit lite bilder, det blir säkert lättare då.

Framsidan när man öppnar handkontrollen ser ut så här:
MR TX r2 framsida.JPG
Det är triggern för fram och back som är längst till vänster, styrningsratten påverkar de två switcharna som ger ström till mottagarespolarna. och radiomodulen längst ut till höger.
Det jag vill i första hand är att ersätta potensiometern med "mina " värden.
Trodde lite i min enfald att man kanske kunde "lyssna" på radiotrafiken och emulera det hela.
MR TX r2 baksida.JPG
Baksidan innehåller en PIC16F882 det är väl hjärtat i det hela. En stiftrad, antagligen för att kunna uppdatera programvaran, mina bilar har nyligt varit över till England för just uppdatering (reverse added).
Så i mitten sitter också ID valet en dipswith med 4 lägen, man kan alltså köra, kommunicera, med 16 bilar.
och så är det potten 3310c 103L samt 104M uppochnerskrivet.
Där vill jag kunna peta in värden från en dator. eller liknande (typ RaspberryPi eller PC)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Man skulle kunna köra med en digital potentiometer som styrs av en liten UC.
Sådana potentiometrar pallar dock knappt någon ström alls, så frågan är hur mycket ström som går genom mittpinnen på potten.

Skall man trixa och försöka styra via kommandon till radiomodulen lär man nog få grepp om protokollet (logikanalysator mellan PIC och Modul).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att börja blanda in digitala potentiometer är lite överkurs i min mening.

Radiodelen är det lilla kretskort med svarta blob'en på. PIC'en samlar in det som ska samlas in och koder detta till ett pulståg som bilen reagerar på. Och det hela rör sig eg. om att antingen veta hur det pulståg ser ut och sedan återskapa det medelst en PC/Rasp eller liknande ELLER emulera styrsignalerna i en handenhet vilket då ger det samma.

Om det inte är en permanent lösning hade jag lagt till en USB-kommunikation i någon form, sannolikt med en FT230X. Den skulle sedan kommunicera med en PIC som då tog emot kommandon och med en extra krets dels kopplade bort knapparna och potentiometern och dels slog över dessa till de signaler den extra PIC skapade.

På detta sätt kan man koppla in handkontrollen i ett USB-uttag och med rätt mjukvara i datorn man kopplar in på tar den över styrningen av handkontrollen.

Drar man ut USB-sladden är det en helt vanlig handkontroll igen.

Men OK, det blir lite pyssel...
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Tja...Det blir ju snabbt spekulativt vad som är mest överkurs.
Knäcka protokollet, eller ersätta potten med eget jox.

Personligen hade jag nog tittat på protokollet och beslutat utifrån vad jag såg där.
Men det bygger som sagt på att man har en logikanalysator (eller ett oscilloskåp + tålamod).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jo, kan man knäcka protokollet OCH man kan återskapa det via PC/Rasperry Pi är det ett bra sätt att lösa det hela på, då behöver man bara interface till radiomodulen och saken är biff.

Frågan är bara OM det går att återskapa det.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Bra diskussioner, eftersom jag rår över hela kedjan i min egen användning kanske man kan finna andra vägar.
Jag går ner i skrubben och tar några bilder på mottagare delen också.

När jag tänker efter så har jag tre olika system!
Detta för MagRacing, där ett komplett set med bil med mottagare och handkontrollen ligger på en tusenlapp. Jag kan inte köpa enskilda mottagare i nuläget med ett sändarkort kan jag få drygt trehundra. Protokollet får jag inte ta del av, har gjort en snäll förfrågan. sexton enheter klarar detta system av.

Här är bilder av Bilen, mottagare och mottagare med radio.
MR Bil.JPG
MR Mottagare.JPG
Även här är det en PIC16F1939 om jag minns rätt.
MR Mottagare Radio.JPG

Så har jag http://www.Slot.It s system Oxigen, där kostar handkontrollen drygt en tusenlapp en mottagare några hundra och en bil mellan tre och femhundra. Dongeln för USB kommunikation till handkontrollen kostar runt sexhundra. Där är protokollet Open Source!
Oxigen O2 hanterar 20 enheter Bilder kommer imorgon

Så har vi det billigaste, en bil med sändare från TGR som jag ger 30:- för komplett! Men den kan bara hantera 3 enheter. Men detta är väl bara IR överföring Så här är det bara digitala signaler Fram, back, Höger Vänster.
PICT9239.JPG
PICT9241.JPG
Bilder kommer, Lasp tackar för Ert intresse så här långt ;-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar