bellasoda's stirlingmotor

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: bellasoda's stirlingmotor

Inlägg av Walle »

Det finns universalpinnar som är extra lätta att tända (tror ESAB 43.32 är såna). Kanske finns det dylika för RF?
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Jag brukar skrapa snabbt bakåt med pinnen, sedan startar det lättare. och man ska även ha en låg ingångsvinkel när man startar, annars är det som gjort att den bränner fast.

Jag har svetsat mycket med den gamla trogna humlan. nyare svetsar bara fräser och spottar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är det inte så enkelt att "vanliga" pinnar (icke rostfria) får ett oxidlager på sig som gör att de inte fastnar så lätt, men att rostfria pinnar inte oxiderar på samma sätt och därför är "renare" framtill och därmed fastnar lättare?
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

om man skriver in vart man bor så finns det säkert någon med TIG i din närhet. så slipper man svetsa med pinne.
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

Ja just det. Jag har väl inte ordning på alla mina alu-delar som ska svetsas riktigt än men det skadar väl inte att vara ute i god tid.

Finns det någon i närheten av Västerås-Enköping-Uppsala som har en AC/DC-tig? Jag kommer gärna och lånar den ett par timmar mot förbrukningskostnader på gas och dylikt.
Pakko

Inlägg av Pakko »

En sak som är noga när man svetsar rostfritt med pinne är att få bort alla slaggrester och inneslutningar. Fuskar man med det och svetsar över så blire bara porer och skit
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

Nu har jag inte uppdaterat den här tråden på ett tag. Det är inte på grund av inaktivitet, utan jag har faktiskt jobbat en del på projektet, det är snarare så att det tar väldigt lång tid för mig att färdigställa saker. Lägger man som jag ett par timmar i veckan, då kommer det nog ta några månader att svarva fram 50 olika detaljer där varendat yta är bearbetad.

I bilden nedan så har jag en färdig tryckkolv, med dubbla kolvstänger och både invändig och utvändig tätning (inte monterad). Inuti den löper kolvstången till förskjutningskolven. I toppen av varje kolvstång ska det dit en gaffellänk och lagring till vevstaken. Det ser stort ut men den lilla mässingsstången har en diameter på 6mm, inte stort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar