H-brygga och programverk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mimi

H-brygga och programverk

Inlägg av Mimi »

hej
Jag håller på med ett konstprojekt där ett tält ska hissas upp och ner. För att åstadkomma det har jag byggt ett programverk och kopplat det med H-bryggekoppling till en 12 v motor som gör jobbet. Problemet är bara att rörelsen förskjuts lite för varje gång tältet går upp. Till slut går det för högt upp och allt sabbas.
Programverket är gjort av runda plattor som långsamt roteras mot fyra switchar. För att undvika kortslutning är det ett litet avstånd mellan det att plattorna trycker in switcharna. Motorn roterar trots det och orsakar därför troligen förskjutningen.
Hur tusan ska jag göra för att undvika förskjutningen?
Någon som vet?
Nerre

Re: H-brygga och programverk

Inlägg av Nerre »

Ändlägesbrytare? Att köra på "död räkning" fungerar bara om du har 100% koll på motorns hastighet.
Mimi

Inlägg av Mimi »

Hur dan ändlägesbryggare?
Mimi

Inlägg av Mimi »

Tycks vara kaffesugen... :D
Ändlägersbrytare finns ju av många sorter. Någon liten, praktisk på förslag. Har försökt skippa programverk och Hbrygga för att i stället använda en korskopplad vippkontakt men fick inte till någon bra mekanisk vippning. Ändlägesbrytare verkar intressant men jag kan väldigt lite om elektronik. Några brytare på förslag??
Nerre

Inlägg av Nerre »

Hur man löser brytaren mekaniskt beror helt på hur grejerna ser ut.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

En enkel sak jag byggde häromveckan bestod av två ändlägesbytare, en SR-vippa, en transistor och ett relä (DPDT). Samt en näve kringkomponenter. Den gör nämligen just detta.
Skriv svar