xxargs
Självkart skulle jag vilja finna felet & söker fortfarande efter orsaken. Vissa av de saker du föreslår har jag gjort, andra inte men tänker göra, tack för uppslaget & nya infallsvinklar att felsöka el systemet.
Ladda 2 seriekopplade batterier via generatorn på en MC
Re: Ladda 2 seriekopplade batterier via generatorn på en MC
Med full respekt för andras idéer om var problemet kan finnas,
så skulle jag av egen erfarenhet först och främst ta reda på hur
mycket längre vevstakarna blir vid normal arbetstemperatur, jämfört med en kall motor.
Speciellt om vevstakarna är tillverkade av aluminium.
Och där går det inte alltid att lita till 100% på fabrikens spec. heller.
Någon tiondel extra i spel mellan kolvtoppen och topplocket kan vara bra som säkerhet i vissa fall.
Det brukar annars synas på kolvarnas översida var de har "pussat" topplocket...
M.V.H.
Eugene
så skulle jag av egen erfarenhet först och främst ta reda på hur
mycket längre vevstakarna blir vid normal arbetstemperatur, jämfört med en kall motor.
Speciellt om vevstakarna är tillverkade av aluminium.
Och där går det inte alltid att lita till 100% på fabrikens spec. heller.
Någon tiondel extra i spel mellan kolvtoppen och topplocket kan vara bra som säkerhet i vissa fall.
Det brukar annars synas på kolvarnas översida var de har "pussat" topplocket...
M.V.H.
Eugene
Ok - det här är alltså ett problem som inte är unikt för din maskin utan ett generellt problem hos många med liknande maskiner... - då känns det lugnare att du inte förestår inför ett framtida ras (är liksom lite känslig för detta - har själv varit med om ett lager som nöp i växellådan och låste upp hela lådan under färd för att distanplåten som höll isär kulorna i lagret hade sprättat isär steg för steg och kulorna samlades på ena sidan plötsligt i ringen och låste innerringen och axeln snurrade i inneringen på lagret tills den var blå och till slut skar...)
Då har det säker stötts och blötts av många och säkert DIY-mekaniker som plockat isär och analyserat utan hitta något oroande märkesspecifikt potentiell haveririsk.
Då får man köpa läget att motorn går tyngre när den är varm och startmotorn är lite för klen vid 12 volt matning i dom fallen men man löser problemet med 24 Volt matning och är tydligen en beprövad lösning...
Då är jag med.
Själv skulle jag prova lösningen med en mindre isolerande 12-voltsladdare, matad av 12 Volt som laddar batteriet när tändningen är tillslagen som tidigare skissat.
alternativt får man dra fram 2 sladdar från batteriet så att man bekvämare kan ladda med Cteken när man tycker det är dags så att man slipper att plocka ur batteriet var gång.
.
Då har det säker stötts och blötts av många och säkert DIY-mekaniker som plockat isär och analyserat utan hitta något oroande märkesspecifikt potentiell haveririsk.
Då får man köpa läget att motorn går tyngre när den är varm och startmotorn är lite för klen vid 12 volt matning i dom fallen men man löser problemet med 24 Volt matning och är tydligen en beprövad lösning...
Då är jag med.
Själv skulle jag prova lösningen med en mindre isolerande 12-voltsladdare, matad av 12 Volt som laddar batteriet när tändningen är tillslagen som tidigare skissat.
alternativt får man dra fram 2 sladdar från batteriet så att man bekvämare kan ladda med Cteken när man tycker det är dags så att man slipper att plocka ur batteriet var gång.
.
En ny kladd 

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.