En fråga om transistor koppling
En fråga om transistor koppling
På en NPN transistor kopplar man någonsin + på kollektorn och - jord på emitern? Jag är inte så bra på läsa kopplingschema funderar för när jag skall felsöka bilens kretsar.
Re: En fråga om transistor koppling
För att förtydliga lite, så kopplar man aldrig utan varken kollektormotstånd eller emittermotstånd. Då blir ju transistorn som en kortslutning mellan plus och jord vid Ube > ca 0.7 V. Dvs den brinner upp tämligen omgående. Men en sådan koppling "makes no sense", eftersom det inte går att ta ut en signal med en sån koppling, om plus ligger på kollektorn och minus/jord på emittern, så kan man ju bara få matningsspänning eller jord som utsignal.
Man kan koppla utan kollektormotstånd eller utan emittermotstånd, men aldrig utan nått av dem.
Kopplar man utan kollektormotstånd, tar man ut signalen över ett emittermotstånd, då kallas kopplingen emitter-följare.
Kopplar man utan kollektormotstånd, tar man ut signalen över ett emittermotstånd, då kallas kopplingen emitter-följare.
Detta är en krets med NPN-transistor: Lägg märke till motstånden RL och REspit64 skrev:På en NPN transistor kopplar man någonsin + på kollektorn och - jord på emittern? Jag är inte så bra på läsa kopplingschema funderar för när jag skall felsöka bilens kretsar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.