något sådant - den isolerade omvandlaren skall då ge ca 13.8 Volt ut samt ha en fungerande strömbegränsning som sänker spänningen lite snyggt när 2 ampere laddström är nådd och inte gå i hick-mode som annars är den traditionella switchare-skyddsbeteendet vid överström - tyvärr brukar färdiga köpeomvandlare typ lämplig 12/12 Volt från mean well på Elfa vara lite dåliga på det sistnämda även om spänningen ofta går att justera upp till önskad nivå mha. en lite potetiometer. i MC-sammanhang måste det också göras vädertåligt.
xxargs
Jag kör nu med ett 24 volts system & det funkar utmärkt. Intressant tanke om en separat laddare/anslutning till batteri nr 2. Jag har inte ens tänkt tanken men jag har ett 12 volts uttag & det öppnar många alternativ till laddare. Det räcker med 12 V & 0,8-1,2A - FEL jag måste upp i 13,5- 14v för att batteriet ska ta emot laddning - för att underhålls ladda ett MC batteri. Tål att tänkas på dvs. om strömmen i 12 v systemet räcker eller om man måste hämta den från generatorn. Nu har jag 2 uppslag till lösning på mitt problem.
Tackar & bugar.
BEEP
Riktigt tjusigt el - schema. Det märks att du har koll på hur elsystemet på en hoj rent fysiskt är uppbyggt & placeringsordningen av alla komponenterna. Att använda tändningslåset som strömbrytare (då du vrider nyckeln ett hack & kontrollamporna tänds & styrenheten gör en systemkoll) till att aktivera reläet har jag själv tänkt på. Men vad är det symbolerna framför batterierna står för, på den vertikala linjen till vänster om batterierna. De består av fyra streck 2 tunnare & 2 grövre, säkert självklart för dig men jag går bet.
Lyfter på hatten.
Så fort motorn är igång så hämtas alltid all ström från generatorn - 12-V batteriet är bara en utjämnare och går in som leverantör av energi först när motorn stoppar.
Själva underhållsladdning av ett MC-batteri drar väldigt lite ström, kanske några 10-tals mA på sin höjd när det väl är toppladdat då mer ström skulle göra att vatten förbrukas fort och batteriet korroderar upp fort invändigt.
Men nu var min arrangemang inte tänkt som underhållsladdare utan en laddare som återställer batteriet till samma skick som innan starten inom ett antal minuter efter start när motorn väl är igång och agerar precis som MC:s generator förutom att strömgränsen är ganska låg (2 ampere typiskt) vilket med mindre MC-batterier inte är något problem då batterierna tar emot ganska snabbt strömmar mindre än 2 ampere i sin laddningprocess trots att det finns mycket ström tillgängligt
underhållsladdning för vinterbruk får man lösa på annat sätt tex genom att parallellkoppla batterierna och i sin tur laddas av en ctek-liknande helautomatisk laddare.
är hojen kontruerad med för liten startmotor?
jag antar att alla fel är uteslutna som klena kablar/oxid/dåligt relä...e.t.c.
en annan ide är att koppla ett extrabatteri i serie med starmotorn och ladda det mha en galvaniskt åtskild DC-DC omvandlare.....
det behöver ju inte vara ett komplett likadant batteri, det kanske räcker med en cell 26650, det ger + 3.5V.
den kan ge 120A korta ögonblick som borde räcka..
svanted skrev:är hojen kontruerad med för liten startmotor?
jag antar att alla fel är uteslutna som klena kablar/oxid/dåligt relä...e.t.c.
en annan ide är att koppla ett extrabatteri i serie med starmotorn och ladda det mha en galvaniskt åtskild DC-DC omvandlare.....
det behöver ju inte vara ett komplett likadant batteri, det kanske räcker med en cell 26650, det ger + 3.5V.
den kan ge 120A korta ögonblick som borde räcka..
> 1300cc och dessutom trimmat så är det nästan som att starta en 2 liters personbilsmotor, så nog finns risken att startmotorn är i minsta laget...
Nu fungerar det tydligen med 24-voltskoppel och mängden järn i motorn är tillräcklig för jobbet, men några 120 ampere tror jag inte räcker på långa vägar utan det är säkert uppåt 400 ampere eller så i topparna när motorn går som tyngst...
dock skulle det vara intressant och se om det var skillnad med en extra 6V batteri istället för en 12V batteri då om startmotorn är magnetisk fullmättad vid 18 Volt matning så blir den inte starkare med 24 Volt utan det är bara strömmen som ökar och därmed värmebildningen i motorn helt i onödan
Svante
"är hojen konstruerad med för liten startmotor?"
Om detta tvistar de visa, då problemet uppträder först då hojen är några år gammal & endast då motorn är varm t.ex. du kör en halvtimme stannar för att utträtta ett ärende & när du ska starta hojen igen går startmotorn knappt runt utan segar som om batteriet var tömt. Problemet här är två dels dränerar du batteriet på nolltid när det går så trögt samt att du inte får någon ström från generatorn att boosta startstömmen med då motorn ej får runt.
Vanlig felsökning som ok - jordkontakt, mät motståndet i + kabeln/ byta till en grövre 16 mm till startmotorn, samt att ett antal givare/sensoret ger en ok signal till motorn styrenhet (har för säkerhets skull mätt upp var & ett).
Det finns ett MC forum för detta med många teorier men få svar. Själv lutar jag åt ett mekaniskt fel som ett lager i styr växelkopplingen som håller på att lägga av & visar symtom då motorn är varm. Kallstarter gå konstig nog perfekt. Att något i motorn skulle kärva som en kolv törs jag inte ens tänka på då det skulle bli hiskligt dyrt om motorn skar.
Ny info igen - varför sa du inte detta från början att det var skillnad mellan varm och kall motor och att det var vid varm motor som problemet finns?
Då handlar det om att försöka hitta orsaken till problemet och inte försöka plåstra det med flera seriekopplade batterier med kanske en startmotorhaveri i slutändan
jag skulle köpa en tångampere som klarar DC och se hur mycket ström som dras när motorn startas kall respektive varm.
tex biltema 15-288 för 650:- som klarar upp till 1000 ampere DC men ändå klarar att mäta ned till 10 mA ström, (strunta i den billigare 15-287 då den inte har områdesomkopplare och har svårt att mäta lägre strömmar under 0.5 ampere och bottnar vid 400 ampere)
Är inte strömmen signifikant mycket högre när det startar varm och motorn går tungt (varför går den tungt?) eller tom. att det drar mindre med ström och därför startmotorn inte ger tillräcklig moment så kan felet ligga på den elektriska sidan typ att någon borste inte ligger emot kollektorn i startmotorn när den är varm och sedan med spänningsmätning kolla hur det är med spänningen över startmotorn i båda driftfallen samt spänningen över batteriet, och över dess kablar för att utesluta oväntade spänningsfall tex. över startrelät, batteripolen och dess anslutande kabel (dvs ena mätproben på blyet på själva batteriet och den andra på metallspaden som bultas mot batteripolen - där skall det inte finnas någon märkbar spänningsfall under startfasen och ser man mer än 0.1 Volt så behöver man göra något åt detta)
sådant räcker det inte bara att titta på - det måste mätas fram med instrument.
om du har mekanisk fel i själva motorn och någon axel eller lager börja nypa när motorn är varm så bör det åtgärdas då den delen också går varm när motorn arbetar
Man har felsökt hela elsystemet ink. generator & startmotor samt bytt kablar fr. batteriet till startmotorn till grövre Gauge 5-4; bytt startkopplingen ink. Idle gear (koppling mellan startmotorn & startkopplingen som mildrar kraften & skadan om motorn baktänder (backfires); man har givetvis kollat ventilspel & komp samt trottel synkning & position. Vissa har bytt till starkare batteri, här menar jag start ström som är original 175 A men uppgraderats till 230-300 A CCA/EN; vissa har bytt till den starkare startmotorn med viss framgång. De som lämnat in hojen på märkesverkstad har alla fått startmotorn & startkopplingen utbytt, men problemet har en tendens att återkomma. Olja & smörjmedel har dryftats.
Det här problemet har stötts & blötts i år i både svenska & amerikanska forum utan att någon kunnat förklara exakt vad det är & som jag fattat saken så går motorn trögare när den är varm, den expanderar & snurrar trögare, det finns även teorier om att värmen skulle ge ett ökat motstånd i ohm i startmotorn som påverkar dess effekt. Men fakta är att en starkare startmotor råder bot på problemet hos nästan alla & att 24 volts systemet har ett liknande utfall.
Jag har följt en lirare i USA som har kört med 24 v systemet i snart 3 år, man är ju nyfiken på hur länge det funkar.h
Men mig veterligen har ingen hoj skurit av att startas på 24 v. Jag skulle gissa att startmotorn är underdimensionerad i förhålland till motor massa & hade jag råd skulle jag byta startmotor men nu blir det näst bästa alternativet istället. Ock jag vill vara tydlig med att jag kört med 24 v systemet i ett par veckor & att hojen nu startar varje gång & snabbt går det, behöver aldrig köra startmotorn mer än max 5 sekunder.
Sedan ska jag väl lite själv kritiskt erkänna att vi drabbade med vissa undantag alla har bestyckat hojen med en del "effekthöjande delar"
Men mitt problem är inte 24 v systemet i sig, som jag är nöjd med utan laddningen av extrabatteriet. Extrabatteriet sitter lite illa till & är bökigt att ta ut & ladda hemma det är det jag vill slippa.
Senast redigerad av mwgw 20 maj 2013, 10:52:54, redigerad totalt 1 gång.