Styra PLC/industriautomation med Androidplatta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Styra PLC/industriautomation med Androidplatta?

Inlägg av gunne »

Jag har byggt en industriapplikation tidigare som styr lite pumpar med en PLC. Den tillhörande pekplattan till PLCn har några år på nacken och när man är van vid en smart telefon så känns den ju bara helt keff att använda. Tillverkaren har dessutom lagt ner den pekskärmen så systemet är inte framtidssäkert för fem öre.

Det har ju exploderat med Androidplattor senaste åren och de kostar ju ingenting. Jag har googlat runt i några timmar utan att hitta någon bra "industriell" androidplatta som går att köpa i Europa. Är det någon annan här som har något tips? Varför finns det inte industriella androider på marknaden?

Jag behöver egentligen bara kunna prata Modbus via RS485. En bluetooth-RS485-adapter borde ju vara det enda jag behöver för att kunna använda valfri platta.

Blåtand-RS485 finns för $99 vilket ju är ganska billigt om det är industrikvalité:
Bild
http://www.sena.com/products/industrial ... sd1100.php

Nån som testat? Input? Kasst att använda androidplatta med handskar på sig kanske?

Edit: Bara för det så hittade jag en Europeisk sida som säljer nåt som liknar det jag vill ha: http://www.biemmeitalia.net/bmstore1x/i ... ex&cPath=2
Användarvisningsbild
ralvejd

Re: Styra PLC/industriautomation med Androidplatta?

Inlägg av ralvejd »

Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Den såg ju bra ut. Men den såg oxå dyyyr ut :lol: . Får kolla upp den lite närmare.

En fördel med att köra bluetooth-RS485 är ju att operatören kan använda samma Androidapp på sin smarta telefon om han vill och behöver inte stå exakt vid stationen. Dock kan det ibland vara en fördel att stå vid stationen då det är där nödstoppet sitter... :vissla:
Användarvisningsbild
ojz0r

Inlägg av ojz0r »

Jag hade passat mig otroligt noga för att använda trådlös kommunikation för att styra industriella maskiner.

Du måste ha ett hårdtrådat nödstopp i direkt anslutning till styrningen och skall inte kunna manöverera den via fjärr utan en sådan.

Läs på säkerhetsdirektiven otroligt noga innan du gör något sådant för skulle något hända så kan det till och med bli fängelsestraff om någon person skadas.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Gör först en riskanalys. Visar riskanalysen att en sådan åtgärd skulle öka riskerna för personskador eller betydande materiella skador, gör det inte. När man konstruerar en maskin har man skyldighet att i mesta möjliga mån konstruera bort risker. Risker som inte kan konstrueras bort måste minimeras på andra sätt, t.ex. laserbarriärer, tryckkänslig matta på golvet, fysiska hinder, osv, och i absolut sista hand genom information. Om någon skadar sig så räcker det inte med att man har informerat om en risk, ifall den hade kunnat byggas bort på ett rimligt sätt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja det är tyvärr väldigt vanligt idag att tillverkare inte gör så mycket som möjligt för att konstruera bort risker, många verkar ha inställningen att "ifall det händer har vi ett nödstopp" och "vi skriver i manualen att man inte får stoppa in händerna så har vi ryggen fri".

Och så säger de "Det går inte att konstruera bort". Och så tipsar man om några sätt att lösa det på. Då säger "Det blir för dyrt"...

I vissa sammanhang är visserligen "Det blir för dyrt" ett acceptabelt argument för att risken är ALARP (As Low As Reasonably Possible), men det behöver då oftast vägas mot nyttan av produkten.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Just i det här fallet finns ingen risk för personskada, men väl för produktionsbortfall och kladdiga golv om pumparna ballar ur vid fel tillfälle. Man kan ju lätt göra så att man från plattan som sitter vid operatörspanelen kan sköta mer kritiska moment medan man vid den handhållna telefonen endast kan göra mindre tillåtna justeringar samt avläsning av värden etc.

Jag antar att de stora industriautomationsföretagen är ganska tröga (av förklarliga skäl) och att det tar ett tag innan tekniken och framförallt prisraset på densamma ramlar igenom till dem. Sen är det ju som ni säger att man betalar ju även för säkerhet, stabilitet och långsiktighet.

Men skulle man styra nåt eget, som t.ex. en liten båt, så känns det helt rätt med en padda tycker jag.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Gunne:
"Tillverkaren har dessutom lagt ner den pekskärmen så systemet är inte framtidssäkert för fem öre."

Om ett antal år så kommer det skapas en likadan tråd, men då om att tillverkarna har lagt ner Androidplattorna. :)

"Varför finns det inte industriella androider på marknaden?"

Tittar man på andra branscher där man introducerat pekplattor (iPad/Android)
så är det ändå långt ifrån alla användare/systembyggare som använder dem.
En del jag pratat med tycker helt enkelt att det inte behövs och att det kan vara i vägen.
De tycker helt enkelt att det är enklare med t.ex en person till eller att styra med fysiska reglage eftersom de är mindre.
Och då är ändå det här inom branscher där man gärna tar till sig den absolut senaste tekniken...

Pekplattorna har ju inte funnits så länge än, så man kan se det lite som att de är i utvecklingsfasen
när det gäller professionell användning. Man brukar prova olika metoder i liten skala och så tittar
man på andra områden och först då börjar man hitta hur man ska använda dem för just det aktuella jobbet.
(Man kan nästan säga att det dyker upp en teknisk pryl och så försöker man få den att passa in. :) )
Skriv svar