Walle: Jag kör med rem. Rejält spända. Men mina linjärlager består av aluminiumprofil + släplager i någon seg, bra plast. Glappfritt och så, men definitivt inte friktionsfritt. Så länge jag inte spänner remmarna så de låter som de inledande tonerna i Personal Jesus så lär jag ha problem med vändglapp om jag inte löser friktionsproblemet.... Friktionen gör att remmen på dragsidan alltid är lite mer spänd än den på motsatt sida, och då hänger den ena alltid ner lite mer än den andra beroende på vilket håll maskinen går åt. Elände. =(
Jacob, sambons äldsta son som går i fyran, älskar fåglar och kommer förmodligen bli åtminstone blekinges främsta fågelexpert så småningom. Han har snickrat en hel del fågelholkar själv. Jag har pratat om min maskin rätt länge och sagt att när den är färdig ska vi minsann göra fina holkar. Igår caddade jag en holk med hans mått på allt, han var väl lagom entusiastisk och var inte ens med när jag skar ut bitarna. Sen skruvade jag ihop en och gick och visade honom. Han blev helt ställd och sa "........den är ju PERFEKT!" och min maskin har nu nått cool-status. Och tre holkar har vi gjort. Hahaha! =D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det blev en klocka som dottern bestämt hur den ska se ut, fräst i Foamalux, 20000rpm, 2mm 2skärig med hög spiralvinkel, max djup 2,5mm i taget, matning 1000mm/min. Nån som vet hur man slipper "skägget"? Annat stål eller nåt annat jag gjorde fel?
ImageUploadedByTapatalk1368693574.151341.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Med eller mot fräsning skulle jag tro, vet inte vad du har kört nu.
Men prova åt andra hållet när du kör pocket nästa gång.
Alternativt köra med ett stål på 45 grader och helt enkelt fasa av kanterna lite?
Går ju att generera kod för detta.
Har inte fräst så mycket foam, men jag skulle gissa att det kan vara värt att testa en enskärig fräs, och att mata betydligt snabbare. Som (extremt dålig) jämförelse så matade jag kring 2500 mm/min vid ca 5500 rpm (maskinen klarade inte mycket högre) när jag fräste polykarbonat med 3mm tvåskärig fullradiefräs, skärdjup kring 2 mm. Långt från optimala skärdata, men resultatet blev mycket bra.
Ja snabbare matning är nog att rekommendera, skall även testa att byta håll. Tyckte att det verkade vara lite mer svårfräst än vad jag trodde från början. Får väl testa lite med 2-3-4-5-6000mm/min och se var jag borde vara.
Jag fräser forex (skummad pvc) flera gånger i veckan. Full rulle på spindeln 24000 RPM
och ofta 25-30mm/sek med en 2 skärs 3mm fräs.... Ofta 10mm i varje pass om det är brådis.