Någon som äger en iphone 5, behöver ett svar.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Någon som äger en iphone 5, behöver ett svar.

Inlägg av XCore »

Jag har varit till telia idag då min mobil slutade ladda.
Fick köpa en ny laddare eftersom garantin för skiten bara var 6 månader på tillbehören.
Men innan detta hände så var jag tvungen att sätta in laddkabeln åt rätt håll. ( det började så, sen ville den inte ladda alls)
Men vad jag minns kunde jag trycka in den hur som helst.
Någon som kan testa?
Alltså upp eller ner, spelade ingen roll förut.. vad jag minns?
Användarvisningsbild
konig7070

Re: Någon som äger en iphone 5, behöver ett svar.

Inlägg av konig7070 »

Rätt, den ska fungera åt båda hållen.
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Då tackar jag, mistänkte från början att min mobil är pajj.
Men då är den ju fortfarande det, jävla skit butik!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Men alltså, 6 månaders garanti på tillbehören, har vi inte lagtexter i Sverige som säger annat?
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Ingen aning, hon sa bara 6 månader på tillbehör tyvärr.
Och jag behöver ju en fungerande telefon så fick punga ut 349 kr för ny laddare.
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

När jag åker dit imorn kommer jag iallafall inte vara lika glad och generös.
Då får dom hitta min gamla laddare,och ta in tele,n för någon återgärd.
Då min gamla laddare gjorde samma sak, den indikerade bara laddning åt ett håll men den laddade inte batteriet.
Mobilen visade dock att den var ansluten och så men procenten åkte ändå åt fel håll.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Enligt KKL, har man rätt att reklamera en vara i upp till 10 år, om man kan bevisa att felet fanns där ursprungligen.
Lagtexterna pratar inget om garanti, det är en helt frivillig sak som säljaren erbjuder.

Dock går laddaren sönder inom ett år typ, så skulle jag reklamera den (eller inte) beroende på kostnaden.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Visserligen finns det undantag, förbrukningsartiklar framförallt, batteriet exempelvis, men laddaren kan man ju inte kalal förbrukninsgvara.

Tyvärr är det så att efter sex månader (var det inte ett år förut ?) så måste du bevisa att felet var ursprungligt (eller liknande) vilket gör det krångligare.

..Men var glad att du köpte av telia och inte apple, apple är EXTREMT jobbiga att ha att göra med angående sånt där, dom påstår helt enkelt att alla fel beror på att du misskött varan (typ utsatt den för minusgrader..) och sen vägrar dom laga/ersätta med hänvisning till det.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

"..Men var glad att du köpte av telia och inte apple,"

Jasså? Egen erfarenhet av detta, eller går du nu bara på skrönor från aftonblaskan..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har givetvis inte köpt nån appleprodukt SJÄLV (efterssom jag inte vill sponsra genuint ondskefulla företag), men på jobbet finns det avdelningar som förbjudit inköp av applegrejer helt efter att apple tvärvägrat att reparera prylar med hänvisning till att alla fel beror på felaktigt användande.

Exempelvis slocknade skärmar på laptops, vilket enl apple beror på "felaktigt handhavande", trots att datorn bara stått på ett skrivbord.

(Man får ju f.ö inte bära omkring på bärbara datorer heller enligt vissa tillverkare.. fast den gången var det ju inte apple.)
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Som privatperson har jag helt andra erfarenheter av Apple. Det är bara att skicka in och få nytt, utan frågor. Det första året handlar det då om givetvis.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

En kollega (den ende som fortfarande köper äpplen) fick bytt sin 5'a för samma symtom, batteriet (dvs hela mojen) var kass och tog inte emot laddning. När ska folk lära sig.. suck! :lol:
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Jag undviker Apple på grund av att det finns så lite mjukvara för Apples datorer, jag håller på mycket med foto och det var därför jag övergick från Linux till Windows. Om man anser sig klara sig med Adobes sortiment för Apples datorer så kan man nog ha en Mac men inte om man vill göra någonting mer. Men det bästa måste ändå vara att köra allt i dualboot så får man bägge delarna?

Jag vet inte om man kan köra dualboot på en IPhone med något annat system, det är väl helt olika arkitekturer?

Jag ogillar oxå att vissa företag försöker hitta på egna standarder utan att följa de standarder som finns.
Skriv svar