Hej.
Skaffat mig en Emco fb2 och funderar på att göra om den till CNC. Maskinen har används i hobby syfte och ser ut som ny men är från ~1985. Är det någon här som gjort det på en sådan? Finns det några generella råd på hur jag bör gå tillväga. Sitter väl trapets i samtliga leder skulle jag säga. X / Y känns ju relativt enkelt att byta ut vevarna. Men Z är ju relativt tung, sett bilder där de bytt bort hela Z och konstruerat nytt men även där de monterat en kulskruv på sidan av. Vet inte vad som är att föredra. Har bara kollat sprängskissen på den och det känns fullt möjligt att byta till kulskruvar på x/y men det skulle kunna bli ett senare läge med.
Emco fb2 cnc?
-
- Kontakt:
Re: Emco fb2 cnc?
Jag har också en FB2 som jag precis har plockat isär, mätt och caddat upp X/Y-bordet. Jag vill också konvertera min, som det ser ut nu skulle det lätt vara fixat att konvertera xy-bordet med isel-kulskruvar.
Re: Emco fb2 cnc?
Jag har en 16x5mm isel-kulskruv med två typ3 kulmuttrar som jag utgått ifrån. Men jag måste nog köpa en typ2 kulmutter för att få plats i Cross slide:n (X-axeln) utan någon större modifiering, men jag skulle helst vilja få in ett Spännblock 1 eftersom jag har två kulmuttrar. I Longitudinal slide:n (Y-axeln) får det plats med ett spännblock för kulmuttern. Z-axeln lutar åt att sätta en kulskruv på sidan, helst kanske gå ner i stigningen på kulskruven men får jag inte plats med ett spännblock i X-axeln så har jag en 5mm kulmutter över och måste då ha en 5mm kulskruv på Z-axeln. Men jag ska räkna på om jag behöver gå ner i stigning.
Motorerna är 300W AC-servos från DMM-tech som verkar sjukt prisvärda. Jag skulle helst vilja helst ha servodrivare från Granite Devices men dom kan inte läsa seriella encoders, så jag väntar på deras nya servodrivare som är under utveckling och se om det kan vara något. Jag har inte räknat på om 300W motorer räcker för bra prestanda, ska göra det nån dag.
Jag har massor av bilder från när jag rev och rengjorde fräsen, ska försöka lägga upp några.
Motorerna är 300W AC-servos från DMM-tech som verkar sjukt prisvärda. Jag skulle helst vilja helst ha servodrivare från Granite Devices men dom kan inte läsa seriella encoders, så jag väntar på deras nya servodrivare som är under utveckling och se om det kan vara något. Jag har inte räknat på om 300W motorer räcker för bra prestanda, ska göra det nån dag.
Jag har massor av bilder från när jag rev och rengjorde fräsen, ska försöka lägga upp några.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.