Elektronisk "glimtändare" tänder ej lysrör?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
VintageAudio

Elektronisk "glimtändare" tänder ej lysrör?

Inlägg av VintageAudio »

Jag försökte byta ut mina gamla glimtändare i en badrumsarmatur mot elektroniska motsvarigheter, men då lyste inte rören upp alls. Det var två lysrör och jag bytte båda tändarna. Finns det någon som har en aning till varför? länkar till produkten:

http://www.clasohlson.com/se/Pr363096000/Pr363096000
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Re: Elektronisk "glimtändare" tänder ej lysrör?

Inlägg av XCore »

Finns ju först två olika, serie eller singel.
Kanske har att göra med att du valt fler typ av tändare, serie eller singel!
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Har du provat att byta båda rören samtidigt? Det lätt att lysröret kommer i fel läge i hållaren.
Sitter ett rör fel så lyser inte det andra heller.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Min badrumsarmatur började ta tid på sig att starta så jag provade med elektroniska tändare, resultatet blev att armaturen vägrade starta, den bara blinkade.

För att få det och fungera fick jag byta både rören och tändarna, nu tänder armaturen fort
vilket är bra just i ett badrum(tändarna är nu vanliga standard).

Upplevde att en två rörs armatur med seriekoppling och med en reaktor är otroligt känslig för olika typer av rör och tändare, i mitt fall fungerade bara Philips rör o. tändare.

Armaturen var en Svedberg, någon som har liknande erfarenheter ?

Kjelle
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Jo jag har det ganska nyligen oxå med Svedbergsarmatur. När vi flyttade in i nya lägenheten fungerade inte lysrören ovanför badrumsskåpet. Iaf emitterade dom inget synligt ljus på någon trevlig våglängd som mina ögon uppfattar. Bums iväg och köper två lysrör och två glimtändare. Det fungerade lika obra. Eftersom vi ändå skulle ta hem elektriker så fick han rota med detta. När han kom sade han efter en kort titt - Det funkar inte med så stort spann på glimtändaren som 4 - 65W. du måste ha ett trängre spann. Det hade han i fickan, tror det var 4 - 36W men är inte säker. Vips så vart det ljust och trevligt! Han hade ingen vettig förklaring till detta utom genom lång erfarenhet/empirism, det var ganska vanligt. Han höll med mig om att om man köper glimtändare som täcker lysröret så skall det bara funka men det är inte alls säkert.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

>Jo jag har det ganska nyligen oxå med Svedbergsarmatur. När vi flyttade in i nya lägenheten fungerade inte lysrören ovanför badrumsskåpet. Iaf emitterade dom inget synligt ljus på någon trevlig våglängd som mina ögon uppfattar. Bums iväg och köper två lysrör och två glimtändare. Det fungerade lika obra. Eftersom vi ändå skulle ta hem elektriker så fick han rota med detta. När han kom sade han efter en kort titt - Det funkar inte med så stort spann på glimtändaren som 4 - 65W. du måste ha ett trängre spann. Det hade han i fickan, tror det var 4 - 36W men är inte säker. Vips så vart det ljust och trevligt! Han hade ingen vettig förklaring till detta utom genom lång erfarenhet/empirism, det var ganska vanligt. Han höll med mig om att om man köper glimtändare som täcker lysröret så skall det bara funka men det är inte alls säkert.<

Tack för svaret

Dom tändare som sitter i nu är 4 - 22 W och är till och med "smalare" än 4 - 36 W.
Jag hann och testa en annan reaktor i desperationen men den var ju OK.
Misstänker att det är någon tidskonstant som spelar in i sammanhanget.
Skall försöka dra iväg ett mail till Svedbergs.

Kjelle
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

"spann"... det är väl snarast så att 65W-lysrör inte över huvud taget går att köra på 110-120V, så en glimtändare märkt upp till 65W är för ETT rör vid 230V.

En tändare märkt klart lägre högsta effekt är sannolikt gjord för lägre spänning, d.v.s. 115V vid ETT rör eller 230V vid två rör i serie.

Det är rätt intressant att man kan jobba med något i ett helt liv, göra jobbet rätt men ändå helt ha fått om bakfoten varför man gör som man gör. :wall: :shock:
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

>"spann"... det är väl snarast så att 65W-lysrör inte över huvud taget går att köra på 110-120V, så en glimtändare märkt upp till 65W är för ETT rör vid 230V.

En tändare märkt klart lägre högsta effekt är sannolikt gjord för lägre spänning, d.v.s. 115V vid ETT rör eller 230V vid två rör i serie.

Det är rätt intressant att man kan jobba med något i ett helt liv, göra jobbet rätt men ändå helt ha fått om bakfoten varför man gör som man gör. <

Då kanske du kan förklara varför tändare av olika fabrikat men märkta med samma W-tal, alltså 4- 22 W inte funkar.
Osrams tändare funkade inte t.ex.

Kjelle
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vilken spänning var de märkta med?

Vid start av två rör i serie så ligger det cirka 115V över varje glimtändare, och sedan flimmrar de en stund till båda råkar bestämma sig för att slå till samtidigt och då börjar rören tändas.

Vid start av ett enda rör så ligger det såklart 230V över glimtändaren innan den börjat tända.

Den första tändaren måste alltså vara konstruerad så att den garanterat reagerar på 115V men samtidigt garanterat inte reagerar på den normala driftspänningen över ett rör (ofta 18W).

Den andra tändaren har ett mycket större område (230V v.s. normal driftspänning över röret) som gränsen mellan reagerar / inte reagerar får finnas på.

Det var kanske detta elektrikern avsåg med spann?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tillägg:

Det verkar inte vara jättelätt att hitta faktiska data på nätet.

Hittade detta:
http://www.okokchina.com/p/Fluorescent- ... 78990.html

Kod: Markera allt

RATED VOLTAGE:               110V              220V 
POWER OF LAMP TUBE:          4-36w             4-65w 
RANGE OF START VOLTAGE:      103.5V-116.6V     180V-240V 
Rätt stor skillnad i spänningen som krävs för att starta tändarna.

(p.s. biltema har rört ihop bilden på sina glimtändare, serietäntaren har en singeltändarbild och singeltändaren har ingen bild alls :doh: :tumner: )
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

För bättre information får du nog gå i diskussion med tillverkarna.

Mina tändare märkta serie 110 - 130 VAC, reaktor Philips BTA30(30 W) lysrör 2 x 15 W.

Med vissa tändare kunde jag få igång armaturen efter 1 minuts blinkade, man ser tydligt att rören försöker tända omlott.
Troligen ojämnhet vid tillverkningen.

Kjelle
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Jag fick nog uppfattningen att det förhöll sig som TS skriver. De glimtändare jag köpt till rören var rätt och borde ha funkat och gör det ofta men inte alltid. Då har man en näve glimtändare till för samma konfig/W att byta till med något annan märkning/fabrikat så funkar allt plötsligt. Jag tror han menade att även om man köper rätt så är det ingen garanti för att det funkar och varför det är så visste han inte men hade bara funnit sig i faktumet att det är så. Iaf med Svedbergs. Tror inte han brast i yrkeskunnande för när jag berättade detta för en kompis som är fastighetsskötare så sa även han att det kan vara lurigt med tändarna.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, det kan ju vara så att det är lite fråga om tur att få dubbelarmaturer att fungera.

(Mina lysrörserfarenheter är till största del från enkelarmaturer)
VintageAudio

Inlägg av VintageAudio »

Problemet blev löst. Med nya serie-glimtändare. Dessväre gick inte de fel-inköpta tändarna att byta in. Har man köpt fel borde Clas Ohlsson respektera det och göra återköp. Men inta då...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Har Klasolle slutat med öppet köp? :(
Skriv svar